Co potrzebujesz, by dzisiaj zagrać w Fallout New Vegas. Najlepsze mody na start
Serial Fallout zainspirował Was do powrotu do kultowego New Vegas? Przygotowaliśmy dla Was poradnik z podstawowymi modami, które ulepszają tego RPG-a studia Obsidian.
Premiera serialu Fallout spowodowała, że wiele osób postanowiło wrócić do gier z tej serii. Część z nich sięgnie po Fallout: New Vegas, które uznawane jest przez większość fanów cyklu za jego najlepszą trójwymiarową odsłonę.
Jest to jednak produkcja z 2010 roku, więc przed rozpoczęciem zabawy warto ją lekko podrasować modami (jak wiele osób wpadło na taki pomysł pokazuje rekordowy wzrost pobrań plików do tej produkcji w serwisie Nexus). W tym artykule znajdziecie krótki poradnik, jak to zrobić.
Skoncentrujemy się tutaj tylko na ulepszaniu gry, a nie projektach dodających nową zawartość czy radykalnie zmieniających rozgrywkę bądź klimat, bo chcemy Wam po prostu powiedzieć, jak doświadczyć Nowego Vegas w poprawionej formie. Przy okazji tak przygotowana gra będzie jednak idealnie nadawała się do dalszych przygód z modami, gdyż wiele z fanowskich poprawek nie tylko ulepsza samą grę, ale zmienia również jej technikalia tak, aby lepiej radziła sobie z wieloma modyfikacjami.
Fundamenty pod modowanie gry
Zanim przejdziemy do samych modów, warto, abyście upewnili się, że macie na Waszym systemie Windows zainstalowane biblioteki DirectX oraz VC++. Jeśli nie jesteście pewni, to zainstalujcie je z tych linków, nawet jeśli je już mieliście, to nic złego się nie stanie.
1. New Vegas Script Extender (xNVSE)
Najpierw musicie zadbać o fundamenty modów. Do tego służy New Vegas Script Extender, który rozszerza możliwości modyfikowania gry i tym samym wymaga go większość ambitniejszych projektów fanowskich. Oryginalna wersja nie jest rozwijana od dawna, ale na szczęście inna grupa przejęła to zadanie, czego rezultatem jest xNVSE.
- New Vegas Script Extender (xNVSE) – pobierz mod z naszego FTP
- Profil New Vegas Script Extender (NVSE) w serwisie GitHub
Instalacja:
Instalacja xNVSE jest prosta. Wystarczy pobrać archiwum i wypakować je do głównego folderu z grą. To ważne, bo większość modów wypakowuje się do folderu „Data”, ale xNVSE jest wyjątkiem i musicie wrzucić jego pliki do głównego folderu, tam gdzie zlokalizowany jest plik FalloutNV.exe, uruchamiający grę.
Wersje gry a mody
Jeśli chcecie bawić się w modyfikowanie New Vegas, będziecie potrzebowali wersji gry ze Steama lub GOG.com. xNVSE nie wspiera bowiem wersji z Game Passa.
Jeśli macie wersję z Epic Games Store, to skorzystajcie z projektu Epic Games Patcher, który przerobi jej pliki do prawie identycznych z wersją ze Steama, pozwalając na pełne modowanie gry. Aby to zrobić, wypakujcie archiwum z Epic Games Patcher do folderu z grą i uruchomcie patcher.exe. Ważne: potem uruchamiajcie grę tylko za pośrednictwem klienta Epic Games Store. Nie uruchamiajcie nigdy nvse_loader.exe.
2. FNV 4GB Patcher
Fallout: New Vegas opracowano z myślą o 32-bitowych systemach operacyjnych. To oznacza, że gra może korzystać tylko z 2 GB RAM-u, nawet jeśli mamy więcej pamięci na PC. Powoduje to niższą wydajność, a jeśli korzystamy z dodatków i modów – także zawieszanie się gry, bo modyfikacje łatwo przekraczają ten limit.
FNV 4GB Patcher to naprawia, pozwalając grze na korzystanie z 4 GB pamięci, o ile tylko wykorzystamy ten projekt na 64-bitowym systemie operacyjnym.
Instalacja:
1. Pobierz mod i wypakuj archiwum do folderu z grą.
2. Uruchom FNVpatch.exe.
3. Manager modów
Mody możecie instalować ręcznie, ale prościej jest to zrobić z managerem. Do wyboru są dwa – Mod Organizer 2 i Vortex. Oba są dobre i spełniają swoje zadanie. Pierwszy z nich zapewnia większą kontrolę przy bardzo długich listach modów. Z kolei Vortex jest prostszy w użyciu i trudniej za jego pomocą zepsuć grę. Dla większości graczy będzie to lepsza opcja, i to na niej skupimy się w tym artykule.
Po zainstalowaniu Vortexa uruchomcie ten program i zalogujcie się w nim na swoje konto, wejdźcie do „Games” i tam w sekcji „Unmanaged” odszukajcie „Fallout: New Vegas” – jak nakierujecie kursor na logo gry, pojawi się przycisk „Manage”; kliknijcie go.
Instalowanie modów
Większość modów instaluje się tak samo.
Jeśli macie Vortexa:
Na NexusMods wystarczy kliknąć przycisk „Vortex” zaraz za „Download”. To spowoduje, że Vortex przeniesie nas do sekcji zgrywania plików i kilknięcie tam na „Download” sprawi, że program sam pobierze i zainstaluje wybrany mod.
Czasem w głównym profilu może brakować tego przycisku, pomimo że mod to wspiera. Tak dzieje się wtedy, gdy mod ma kilka wersji (np. odrębną dla podstawowej edycji gry i dodatkową dla tej z dodatkami). Wtedy kliknijcie na „Files” i przy wybranej wersji skorzystajcie z „MOD MANAGER DOWNLOAD”.
Za pomocą Vortexa możecie także zainstalować ręcznie pobrane archiwa z modami. W tym celu kliknijcie w tym programie na „Install from file” i wskażcie mu archiwum z modem.
Dodatkową zaletą korzystania z mod managera takiego jak Vortex jest ograniczanie szansy na konflikt między projektami. Nie tylko możecie w razie czego szybko wyłączyć problematyczną modyfikację, ale gdy kilka projektów zmienia te same elementy możecie wybrać, który z nich będzie wczytywany jako pierwszy, a który go nadpisze, będąc ładowany jako drugi, i program najczęściej podpowie Wam preferowaną konfigurację.
Błąd missing master przy DLC
Czasem Vortex nie aktywuje automatycznie dodatków DLC i mody, które ich wymagają nie będą działała prawidłowo, a my otrzymamy komunikat o błędzie „missing master”. W takim wypadku wejdź w zakładkę „Plugins” i upewnij się, że pliki dodatków są tam zaznaczone jako „enabled”.
Alternatywnie możecie także pobrać pliki ręcznie (do tego służy opcja „Manual” w profilach modów na NexusMods) i wypakować archiwum moda do folderu „Data”.
Czasem jakiś moder się pomyli i źle spakuje archiwum. Jeśli po jego otwarciu zobaczycie, że jest tam folder Data, to wtedy wypakowujcie archiwum do głównego folderu z grą, tak abyście nie mieli struktury „..Data/Data”. Takie przypadki zdarzają się jednak bardzo rzadko (i żaden z nich nie dotyczy modów wymienionych w tym artykule).
Ulepszamy stronę techniczną gry
Fundamenty mamy już zbudowane. Czas zacząć remont gry.
1. The Mod Configuration Menu
The Mod Configuration Menu to projekt, który dodaje do gry menu modów, pozwalające na ich konfigurację z poziomu samej gry. Poza tym, że jest to przydatne, jest to również projekt, którego wymaga wiele innych modów.
Warto dodać, że projekt ma także polską wersję językową (w NexusMods znajdziecie ją w
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
2. JIP LN NVSE Plugin
Następnym projektem, który powinniście zainstalować, jest JIP LN NVSE Plugin. Rozszerza on mocno możliwości xNVSE, jak również poprawia masę błędów technicznych w grze, zwłaszcza tych dotyczących silnika. Przywraca również popsute funkcje.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
3. New Vegas Heap Replacer
Z kolei ten mod zmienia sposób, w jaki gra zarządza stosami obiektów w pamięci, decydując o tym, które z nich umieścić w danym miejscu, a których się pozbyć, bo są już niepotrzebne. Odpowiedzialny za to system w grze jest bardzo słabo zoptymalizowany i przestarzały. Wersja oferowana przez mod jest pod tym względem znacznie lepsza, zapewniając wyższą wydajność. W podstawowej wersji gry nie robi to zbyt wielkiej różnicy, ale staje się użyteczne tym bardziej, im więcej modów macie zainstalowanych.
Instalacja:
To jeden z tych modów, których nie da się zainstalować przez managera. Jego instalacja jest jednak prosta: wystarczy wypakować jego archiwum do głównego folderu z grą (GŁÓWNEGO, nie do „Data”! Wiem, że się powtarzam, ale tak wiele problemów z modowaniem New Vegas wynika właśnie z nieprawidłowego umieszczania plików w „Data”, gdy tak naprawdę mają być głównym folderze, i vice versa).
4. JohnnyGuitar NVSE
To kolejny projekt rozszerzający skrypty. Nas przede wszystkim interesuje fakt, że wprowadza dodatkowe poprawki silnika, których brakuje w innych modach.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
5. NVAC – New Vegas Anti Crash
Gra ma w zwyczaju się zawieszać i nie naprawiły tego wszystkie oficjalne patche. Mocno ograniczycie to za pomocą NVAC – New Vegas Anti Crash.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
6. NVTF – New Vegas Tick Fix
NVTF – New Vegas Tick Fix naprawia szalenie denerwujące mikroprzycinanie się gry i wymusza na silniku fizycznym Havok działanie w wyższej liczbie klatek na sekundę.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
7. FNV Mod Limit Fix
FNV Mod Limit Fix wielokrotnie podwyższa limit instalowanych modów w grze. Standardowo w New Vegas jest on dosyć niski i szybko można go przekroczyć, co powoduje, że silnik np. nie ładuje niektórych elementów graficznych. Ten projekt to naprawia, a przy okazji zwiększa wydajność podczas używania większej liczby modyfikacji.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
8. kNVSE Animation Plugin
Ten projekt znosi ograniczenia liczby animacji, pozwalając na dodawanie nowych dla postaci i broni. To absolutnie konieczna zmiana, jeśli chcesz bawić się modami, gdyż masa z nich ma własne animacje. Mod usuwa również kilka błędów z silnika dotyczących animacji.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
9. Infinite Loading Screen Fix
Jeśli będziecie długo bawili się w Fallout: New Vegas, to prędzej czy później natkniecie się na błąd, w którym gra będzie bez końca próbowała załadować save’a. Oszczędźcie sobie nerwów i zainstalujcie naprawiający to mod, zanim zostaniecie do tego zmuszeni.
Błąd wynika z tego, że silnik gry słabo radzi sobie z wykorzystywaniem wielowątkowości procesorów. Ten mod w czasie loadingów wymusza korzystanie tylko z jednego wątku, a po zakończeniu wczytywania danych znów aktywuje wszystkie.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
10. Improved Lighting Shaders
Improved Lighting Shaders to mod naprawiający błąd, powodujący niewłaściwe wyświetlanie się cieni w grze na otwartych terenach, który powodował, że cienie często miały gęstą czarną formę, zamiast być częściowo przeźroczyste. Modyfikacja także sprawia, że silnik jest w stanie generować czterokrotnie więcej źródeł światła i dlatego wymaga go część innych dużych modów.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
11. Weapon Mesh Improvement Mod
Weapon Mesh Improvement Mod naprawia większość błędów związanych z uzbrojeniem w grze, co obejmuje zarówno ich wizualną stronę (w tym zwłaszcza modele), jak i rozgrywkę.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
Ten mod wymaga wszystkich dodatków.
12. New Vegas Mesh Improvement Mod (NVMIM)
New Vegas Mesh Improvement Mod poprawia masę modeli w grze – zarówno postaci, przedmiotów, jak i elementów otoczenia. Nie tylko eliminuje liczne błędy wizualne, ale również mocno ulepsza optymalizację modeli oraz usuwa wiele związanych z nimi problemów rozgrywką, dotyczących np. nieprawidłowego wykrywania kolizji obiektów
- New Vegas Mesh Improvement Mod (NVMIM) w serwisie Nexus
- New Vegas Mesh Improvement Mod - pobierz mod z naszego FTP
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
13. lStewieAl's Tweaks and Engine Fixes
lStewieAl's Tweaks and Engine Fixes to kolejny projekt poprawiający liczne błędy silnika, których nie usunęły wymienione wcześniej mody.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
14. Yukichigai Unofficial Patch (YUP)
Yukichigai Unofficial Patch (YUP) to wielki projekt, który koncentruje się wyłącznie na poprawianiu błędów. To obecnie najważniejszy projekt tego typu i w połączeniu ze wszystkimi wymienionymi wcześniej modami zapewni Wam mocno dopracowaną grę.
Rzadko zdarza się, aby jakakolwiek gra potrzebowała tak dużo poprawek fanowskich, ale tutaj mówimy o opracowanej w raptem 18 miesięcy produkcji studia Obsidian, które słynie ze słabego dopracowania technicznego, zbudowanej na fundamentach gry jeszcze „sławniejszego” w tej kategorii zespołu Bethesda.
Taka mieszanka pod względem technicznym była wybuchowa, więc nic dziwnego, że naprawa technicznego stanu New Vegas wymaga tyle pracy. Warto jednak poświęcić czas na zainstalowanie wszystkich tych modów, gdyż łącznie robią naprawdę ogromną różnicę.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
15. Ogg Vorbis Libraries
Na koniec warto jeszcze zainstalować Ogg Vorbis Libraries, aby uniknąć problemów z dekodowaniem dźwięków, które pojawiają się na niektórych najnowszych pecetach.
Instalacja:
Wypakuj archiwum do głównego folderu z grą.
Poprawiamy grafikę
Ze wszystkimi tymi modami macie Fallout: New Vegas w takim stanie technicznym, jaki gra powinna prezentować, gdyby Obsidian dostało środki na pełne jej dopracowanie. Jeśli jesteście purystami, to w tym momencie możecie przerwać modyfikowanie gry. W innym przypadku czas przejść do modów, które ulepszają grafikę.
Lepsze tekstury
Wszystkie poniższe mody instaluje się tak samo, czyli albo za pomocą Vortexa, albo ręcznie, wypakowywując archiwum z modyfikacją do folderu „Data”.
NMC’s Texture Pack
NMC’s Texture Pack to projekt już dosyć leciwy, ale do tej pory to najbardziej kompleksowy mod ulepszający tekstury w grze. Powinien być on wykorzystany jako baza do ulepszania grafiki gry.
Projekt podmienia większość tekstur na wersje o znacznie większej rozdzielczości i wyższym poziomie szczegółowości. Co ważne, autorzy wiernie trzymali się stylistyki oraz klimatu pierwowzoru.
Weapon Retexture Project (WRP)
Ten mod poprawia jakość tekstur broni. Projekt wymaga posiadania wszystkich dodatków i obejmuje część z tych samych plików, co Weapon Mesh Improvement Mod, więc w razie konfliktów ustawiwcie Weapon Retexture Project (WRP) w kolejności ładowania po Weapon Mesh Improvement Mod.
Oświetlenie
Interior Lighting Overhaul
Interior Lighting Overhaul ulepsza oświetlenie wnętrz, tak aby było bardziej realistyczne i mocniej podkreślało klimat gry. W rezultacie w niektórych pomieszczeniach światło np. przenika przez szyby, podczas gdy w innych jest go tak mało, że trzeba używać latarki. Brzmi prosto, ale wymagało to ogromu prac, gdyż autorzy musieli ręcznie przerobić każde wnętrze w grze. Efekt jest jednak imponujący.
Instalacja:
W przypadku tego moda nie jest wspierana ręczna instalacja. Użyjcie Vortexa.
FNV Realistic Wasteland Lighting
Z kolei FNV Realistic Wasteland Lighting ulepszy oświetlenie na otwartych terenach.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”. Na stronie Nexusa dostępne są dwie wersje moda – dla podstawowej wersji gry i dla wydania z dodatkami.
Fallout Character Overhaul
Modele postaci w New Vegas pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego warto zainstalować Fallout Character Overhaul. Projekt ulepsza modele i tekstury, ale zachowuje styl pierwowzoru i nie gryzie się z innymi elementami oprawy.
Instalacja:
W przypadku tego moda nie jest wspierana ręczna instalacja. Użyjcie Vortexa. Warto dodać, że do poprawnego działania Fallout Character Overhaul wymaga także projektu UIO – User Interface Organizer. Ten z kolei możecie zainstalować zarówno przez Nexusa , jak i wypakowywując archiwum do folderu „Data”.
Inne godne uwagi projekty
MTUI
MTUI to przykład starego (bo z 2010 roku!), ale jarego moda. Projekt oprawia interfejs użytkownika, tak aby lepiej sprawdzał się na współczesnych pecetach i w wysokich rozdzielczościach. Autorzy m.in. zmniejszyli wielkość czcionek i powiększyli ilość informacji mieszczących na ekranach dialogu, handlu oraz ekwipunku. Zwłaszcza przy dialogach różnica jest ogromna i tylko z tego powodu warto zainstalować tego staruszka.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
One HUD (oHUD)
Interfejs gry pozostawia sporo do życzenia, zwłaszcza podczas zabawy na współczesnych monitorach. Fani opracowali kilka projektów poprawiających ten aspekt. Z nich wszystkich chciałbym polecić One HUD – oHUD. Nie tylko wprowadza on potrzebne ulepszenia, ale pozwala w wielu aspektach dopasować interfejs do naszych preferencji. Możemy swobodnie przesuwać różne jego elementy oraz dodawać je lub usuwać.
Instalacja:
Użyjcie Vortexa. Pamietajcie tylko, że mod do działania wymaga projektu UIO – User Interface Organizer oraz The Mod Configuration Menu.
Collision Meshes
Collision Meshes ulepsza jakość tzw. siatek kolizyjnych, czyli niewidzialnych części modeli, które determinują symulacje kolizji z innymi obiektami. Te w podstawowej wersji Fallout: New Vegas są znacznie prostsze, niż to sugeruje wygląd obiektów. W rezultacie, nawet jeśli widzimy przerwę między dwoma deskami, to nie możemy przez nią strzelić, gdyż siatka kolizyjna widzi wszystkie te deski jako jedną, nieprzerwaną powierzchnię. Ten mod to naprawia.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”.
JSawyer Ultimate Edition
JSawyer to mod gruntownie zmieniający balans rozgrywki, który został opracowany przez Josha Sawyera, czyli głównego projektanta New Vegas. Czyni on grę trudniejszą i bardziej survivalową. Nie jest to projekt, który koniecznie powinniście zainstalować, jeśli dopiero zaczynacie przygodę z tą grą. To raczej doskonała propozycja na uczynienie ponownego przejścia kampanii bardziej interesującym.
Dzisiaj nie warto bawić się w oryginalną wersję tego moda. Znacznie lepiej jest skorzystać z JSawyer Ultimate Edition, który pełni rolę czegoś w rodzaju fanowskiego remake’u tej modyfikacji, unowocześniając ją i wprowadzając liczne ulepszenia.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”. Mod wymaga posiadania wszystkich dodatków.
Project Nevada
Podobnym, ale znacznie bardziej obszernym modem, jest Project Nevada. Mod oferuje nowy realistyczny system celowania, opcję korzystania z bullet-time'u i przypisania rzucania granatów do jednego przycisku. Zmienia również balans rozgrywki i wprowadza liczne przeróbki w wielu aspektach walki. W sumie daje to starcia znacznie bardziej przypominające FPS-y niż to, co prezentuje podstawowa wersja gry. Do tego autorzy dodali możliwość korzystania z kilkudziesięciu cyberwczepów, rozszerzyli listę przedmiotów i podwyższyli poziom trudności.
Jeszcze bardziej niż w przypadku JSawyer, mod Project Nevada nadaje się tylko zainstalowania przy ponownym przechodzeniu gry. Projekt bowiem tak mocno różni się od tego, co oferuje standardowa wersja New Vegas, że z nim nie doświadczycie w pełni tego, co chwieli Wam zaprezentować deweloperzy ze studia Obsidian.
Instalacja:
Możecie wykorzystać Vortexa lub zainstalować moda ręcznie, wypakowywując jego archiwum do folderu „Data”. Mod nie jest rozwijany od dawna, ale nadal działa bez zarzutu. Jedyne, o czym musicie wiedzieć to to, że choć oficjalnie wymaga on Fallout Mod Manager (FOMM).
Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!