Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 kwietnia 2023, 13:42

autor: Adam Celarek

Cities: Skylines przysłużyło się nauce, nietypowe zastosowanie popularnego city buildera

Grupa naukowców zdecydowała się na dość niekonwencjonalne wykorzystanie popularnej gry studia Colossal Order. Popularny city builder posłużył za narzędzie w eksperymencie.

Źródło fot. Colossal Order
i

Grupa austriackich akademików specjalizujących się w psychologii przeprowadziła serię badań, które miały na celu sprawdzić efekty zaburzeń osobowości na umiejętność rozwiazywania problemów.

Dla graczy interesującym faktem może być to, że w trakcie eksperymentu umiejętności badanych testowane były poprzez rozgrywkę w popularną grę z gatunku city builder – Cities: Skylines.

Gra w służbie nauki

Do udziału w badaniu zaproszono 242 dorosłych, byłych pacjentów oddziałów psychiatrycznych oraz psychosomatycznych. Wśród badanych znalazły się osoby zmagające się z zaburzeniami osobowości oraz zaburzeniami depresyjnymi. Wśród wyróżnionych cech znalazły się między innymi:

  1. cechy paranoiczne (nieufność wobec innych);
  2. antyspołeczne (lekceważenie zobowiązań społecznych i uczuć innych);
  3. schizotypowe (wycofanie się z życia społecznego);
  4. obsesyjno-kompulsywne (nadmierny perfekcjonizm i brak elastyczności).

Zadanie osób zaangażowanych w eksperyment polegało na graniu w popularną grę studia Colossal Order. Po pewnym czasie ich postępy w rozbudowie i zarządzaniu miastem miały zostać ocenione przez naukowców.

Jako że część badanych nie miała wcześniej styczności z grami, przed podejściem do zadania zaoferowano im pomoc w zrozumieniu wszystkich kluczowych aspektów rozgrywki w Cities: Skylines.

Autorzy badania zdecydowali się na włączenie popularnego city buildera do eksperymentu za względu na oferowany przez grę wielowymiarowy gameplay, który wymusza na odbiorcy podejmowanie szeregu decyzji oraz zapewnia mnogość rozwiązań w przypadku napotkania problemu. Argumentując za wykorzystaniem Cities: Skylines, badacze wspominają:

Założenie złożoności jest spełnione, ponieważ system [gry – dop. red.] składa się z wielu komponentów, w tym ogromnej liczby różnych konstrukcji (obszary, podstawowe zasoby, drogi, konstrukcje, elektryczność, zaopatrzenie w wodę itp.), opcji (sprawy podatkowe, budżetowanie, kredyt, ruch zarządzanie, bezpieczeństwo, opieka zdrowotna i edukacja) oraz parametrów (gęstość zaludnienia, satysfakcja mieszkańców, kwestie środowiskowe i przestępczość).

Efekty zmagań grupy testowej zostały następnie ocenione, a na podstawie porównania i analizy zebranych danych badacze byli w stanie wyciągnąć szereg wniosków.

Wnioski z badań

W rozbudowie miasta najgorzej poradzili sobie gracze wykazujący cechy osobowości schizotypowej, histrionicznej i depresyjnej. Z problemami borykali się również gracze wykazujący objawy osobowości zależnej oraz paranoicznej. Wśród tych grup najczęściej pojawiały się problemy związane z rozwiązywaniem złożonych problemów, jakie przed graczami stawia Cities: Skylines.

Według badanych cechy schizoidalne, obsesyjno-kompulsyjne oraz antyspołeczne nie wpływały w żaden znaczący sposób na sukcesy w grze.

Według Ulrike Kipman, jednej z badaczek biorących udział w przedsięwzięciu, badanie wykazało, że cechy osobowości wpływają bezpośrednio na umiejętność rozwiązywania problemów.

Wśród cech wpływających pozytywnie na ten aspekt wymieniono między innymi zorientowanie na działanie i pracę czy motywację do tworzenia. Mniejsze sukcesy odnosiły osoby o wyższych kompetencjach społecznych oraz bardziej towarzyskie.

We wnioskach zaznaczono również brak korelacji pomiędzy zaburzeniami osobowości a lepszymi wynikami podczas badania:

[..] żadna pojedyncza kliniczna struktura osobowości nie była powiązana z lepszymi wynikami w rozwiązywaniu problemów (w porównaniu z poziomami cech nieklinicznych). Ponieważ zaburzenia osobowości są generalnie powiązane ze zwiększonym poziomem neurotyzmu, który jak konsekwentnie stwierdzano negatywnie wpływa na rozwiązywanie problemów, wynik ten jest również zgodny z ogólną intuicją kliniczną.

Gry jako narzędzie w rękach akademików

Wraz z dynamicznym rozwojem i popularyzacją naszego medium, śmiało można zakładać coraz częstsze angażowanie gier wideo w badania naukowe, jak to zaprezentowane w powyższym tekście.

Elastyczność oraz różnorodność gier sprawia, że z powodzeniem mogą się przysłużyć wielu dziedzinom nauki oraz życia.

W tym roku na rynek trafić ma również kontynuacja gry Colossal Order – Cities: Skylines II. Ciekawe, czy sequel także znajdzie swoje zastosowanie w kręgach akademickich.

  1. Pełen raport z badania na stronie frontiersin.org
  2. Skrócone opracowanie badania stronie psypost.org

Adam Celarek

Adam Celarek

Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.

więcej