Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 kwietnia 2022, 22:05

autor: Michał Zegar

Sprzedaż Cyberpunka 2077, opóźnienie dodatku i inne wieści od CD Projekt (Aktualizacja)

CD Projekt opublikował finansowe podsumowanie 2021 roku i plany na przyszłość. Dowiedzieliśmy się, że duże rozszerzenie Cyberpunka 2077 jednak nie zadebiutuje w tym roku, i poznaliśmy zaktualizowany wynik sprzedaży tej gry (Wiedźmina 3 też). Padły też inne ciekawostki.

Aktualizacja wiadomości

Wygląda na to, że do jednego z poniższych wykresów spółki CD Projekt wkradł się błąd (o czym firma poinformowała na swoim Twitterze). Na grafice znajdującej się w sekcji wiadomości o nazwie „Podział pracy” przypadkowo zamieniono miejscami kolor jasnoniebieski z ciemnoniebieskim. Tym samym oznacza to, że w tym momencie większość ekipy pracuje nad rozszerzeniem do Cyberpunka 2077, a nie innymi projektami pokroju tzw. „Wiedźmina 4”. Z poprawionym wykresem zapoznacie się pod tym linkiem.

Oryginalna wiadomość

Grupa CD Projekt opublikowała swoje finansowe podsumowanie 2021 roku. Raport zawiera też plany firmy na przyszłość – przedstawiciele spółki omówili je dokładniej w transmitowanej na żywo telekonferencji. Znalazło się w niej także miejsce na sesję pytań i odpowiedzi z inwestorami. Niestety, wygląda na to, że czekają nas kolejne opóźnienia.

Rozszerzenie Cyberpunka 2077 w 2023 roku

Studio CDP RED poinformowało (również na Twitterze), że duże rozszerzenie do Cyberpunka 2077 ma zadebiutować dopiero w 2023 roku.

Sprzedaż Cyberpunka 2077

Do końca 2021 roku Cyberpunk 2077 rozszedł się w 18 milionach kopii. Warto przypomnieć, że do końca 2020 r. sprzedano ok. 13,7 mln sztuk gry. Oznacza to, że w ciągu dwunastu miesięcy wynik wzrósł o ok. 4,3 miliona.

Udział poszczególnych platform w sprzedaży Cyberpunka 2077:

  1. PC – 55%
  2. PlayStation – 27%
  3. Xbox – 18%

Premiera „next-genowej” wersji Cyberpunka 2077 zaowocowała wzrostem sprzedaży gry w wersji nie tylko na obecną generację konsol, ale także na poprzednią.

Sprzedaż Wiedźmina

Wiedźmin 3: Dziki Gon rozszedł się dotąd w ponad 40 milionach egzemplarzy, a cała seria gier o Geralcie w ponad 65 milionach.

Dwie gry AAA

Firma formuje obecnie niezależne zespoły, które mają pracować równolegle nad dwoma dużymi projektami (AAA). Jednym z nich jest zapowiedziany niedawno nowy Wiedźmin.

Podział pracy

Czym obecnie zajmuje się CD Projekt. Źródło: cdprojekt.com.

[Aktualizacja] Uwaga! Powyższy wykres zawiera błąd. Z poprawioną wersją zapoznacie się pod tym linkiem.

Kolor żółty i jasnoniebieski na powyższym wykresie odnosi się do procentu zasobów ludzkich firmy, który pracuje obecnie nad aktualizacjami i rozszerzeniem dla Cyberpunka 2077. Zielony zaś reprezentuje zespół przydzielony do rozwoju różnych projektów związanych z Gwintem: Wiedźmińską grą karcianą, a ciemnoniebieski to grono deweloperów dłubiących w tym momencie przy innych projektach, m.in. tzw. „Wiedźminie 4”.

Fioletowy dotyczy zespołu SPOKKO, który odpowiada za mobilną grę The Witcher: Monster Slayer. Czerwony to z kolei niedawno zakupione przez CDP studio The Molasses Flood, rozwijające własny projekt.

Plany na 2022 rok:

  1. Praca nad pomniejszymi dodatkami do Cyberpunka 2077 i jednym dużym rozszerzeniem fabularnym.
  2. Wydanie spin-offu Gwinta, który ma być nastawiony na rozgrywkę dla pojedynczego gracza.
  3. Kontynuowanie prac nad nową grą w uniwersum Wiedźmina (na Unreal Engine 5), „next-genową” wersją Wiedźmina 3 i niezapowiedzianym projektem niedawno zakupionego studia The Molasses Flood, który ma bazować na jednym z uniwersów rozwijanych przez „Redów”.
  4. Dalsze wspieranie mobilnego The Witcher: Monster Slayer.
  5. Prace koncepcyjne nad niezapowiedzianymi jeszcze projektami.

Rozmiar zespołu pracującego nad „next-genowym” Wiedźminem 3

W trakcie sesji Q&A padło pytanie, jak liczna jest grupa pracująca nad „next-genową” aktualizacją dla Wiedźmina 3. Przedstawiciele CD Projektu odpowiedzieli, że zespół ten składa się z około 50 osób – plus kilku zewnętrznych deweloperów.

Przychody Grupy CD Projekt

W 2021 roku przychody Grupy CD Projekt przekroczyły 888 milionów złotych. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 209 mln zł. Pomimo wypłaty największej w historii studia dywidendy – wynoszącej 500 mln złotych – stan rezerw finansowych firmy wzrósł o około 280 mln zł.

Rachunek zysków i strat firmy. Źródło: cdprojekt.com.

Przychody ze sklepu GOG wyniosły zaś 199,9 mln złotych. Niestety ostatecznie platforma dystrybucji cyfrowej CD Projektu wygenerowała skonsolidowane straty netto wynoszące 29,7 mln zł.

Serwisowanie Cyberpunka 2077 w zeszłym roku pochłonęło 80 mln zł. Ponadto przejście na silnik Unreal Engine 5 zaowocowało wstrzymaniem prac nad rozwojem funkcji online technologii REDengine.

Zmiany w studiu

W firmie trwa transformacja strategii rozwoju nosząca nazwę „RED 2.0”. Jej skutkiem jest m.in. wzmocnienie pozycji dyrektora ds. technologii (CTO). W CD Projekt RED tę pozycję pełni Paweł Zawodny, który w tym roku dołączył do zarządu spółki.

Jednym z celów „RED 2.0” jest ponowne skupienie się na dobrym samopoczuciu pracowników i nadanie priorytetu działaniom dotyczącym zasobów ludzkich. Być może oznacza to zmiany mające na celu dalsze zwalczanie zjawiska crunchu w firmie.

Co więcej, członkowie zespołu otrzymali duże podwyżki w 2021 roku (średnio o około 23%). W kolejnych dwunastu miesiącach pracownicy mogą spodziewać się kolejnych.

Cyberpunk: Edgerunners

Animacja od Netflixa – Cyberpunk: Edgerunners – osadzona w uniwersum Cyberpunka 2077 ma ukazać się w drugiej połowie bieżącego roku.

Unreal Engine 5

Przedstawiciele CDP są świadomi, że nauka obsługi nowego silnika może zająć deweloperom lata. Informują jednak, iż w firmie pracuje całkiem pokaźne grono osób, które mają doświadczenie z technologią Unreal Engine.

Co więcej, spółka przeprowadziła jakiś czas temu badanie, które miało ustalić, czy UE5 jest odpowiednim wyborem do tworzenia gier z dużym otwartym światem. Wynikło z niego, że tak – nowa generacja silnika firmy Epic Games ma nadawać się do tego o wiele bardziej niż poprzednia i spełnia wymagania CD Projektu.

  1. CD Projekt RED – strona oficjalna