autor: Michał Zegar
Sprzedaż Cyberpunka 2077, opóźnienie dodatku i inne wieści od CD Projekt (Aktualizacja)
CD Projekt opublikował finansowe podsumowanie 2021 roku i plany na przyszłość. Dowiedzieliśmy się, że duże rozszerzenie Cyberpunka 2077 jednak nie zadebiutuje w tym roku, i poznaliśmy zaktualizowany wynik sprzedaży tej gry (Wiedźmina 3 też). Padły też inne ciekawostki.
Aktualizacja wiadomości
Wygląda na to, że do jednego z poniższych wykresów spółki CD Projekt wkradł się błąd (o czym firma poinformowała na swoim Twitterze). Na grafice znajdującej się w sekcji wiadomości o nazwie „Podział pracy” przypadkowo zamieniono miejscami kolor jasnoniebieski z ciemnoniebieskim. Tym samym oznacza to, że w tym momencie większość ekipy pracuje nad rozszerzeniem do Cyberpunka 2077, a nie innymi projektami pokroju tzw. „Wiedźmina 4”. Z poprawionym wykresem zapoznacie się pod tym linkiem.
Oryginalna wiadomość
Grupa CD Projekt opublikowała swoje finansowe podsumowanie 2021 roku. Raport zawiera też plany firmy na przyszłość – przedstawiciele spółki omówili je dokładniej w transmitowanej na żywo telekonferencji. Znalazło się w niej także miejsce na sesję pytań i odpowiedzi z inwestorami. Niestety, wygląda na to, że czekają nas kolejne opóźnienia.
Rozszerzenie Cyberpunka 2077 w 2023 roku
Studio CDP RED poinformowało (również na Twitterze), że duże rozszerzenie do Cyberpunka 2077 ma zadebiutować dopiero w 2023 roku.
Sprzedaż Cyberpunka 2077
Do końca 2021 roku Cyberpunk 2077 rozszedł się w 18 milionach kopii. Warto przypomnieć, że do końca 2020 r. sprzedano ok. 13,7 mln sztuk gry. Oznacza to, że w ciągu dwunastu miesięcy wynik wzrósł o ok. 4,3 miliona.
Udział poszczególnych platform w sprzedaży Cyberpunka 2077:
- PC – 55%
- PlayStation – 27%
- Xbox – 18%
Premiera „next-genowej” wersji Cyberpunka 2077 zaowocowała wzrostem sprzedaży gry w wersji nie tylko na obecną generację konsol, ale także na poprzednią.
Sprzedaż Wiedźmina
Wiedźmin 3: Dziki Gon rozszedł się dotąd w ponad 40 milionach egzemplarzy, a cała seria gier o Geralcie w ponad 65 milionach.
Dwie gry AAA
Firma formuje obecnie niezależne zespoły, które mają pracować równolegle nad dwoma dużymi projektami (AAA). Jednym z nich jest zapowiedziany niedawno nowy Wiedźmin.
Podział pracy
[Aktualizacja] Uwaga! Powyższy wykres zawiera błąd. Z poprawioną wersją zapoznacie się pod tym linkiem.
Kolor żółty i jasnoniebieski na powyższym wykresie odnosi się do procentu zasobów ludzkich firmy, który pracuje obecnie nad aktualizacjami i rozszerzeniem dla Cyberpunka 2077. Zielony zaś reprezentuje zespół przydzielony do rozwoju różnych projektów związanych z Gwintem: Wiedźmińską grą karcianą, a ciemnoniebieski to grono deweloperów dłubiących w tym momencie przy innych projektach, m.in. tzw. „Wiedźminie 4”.
Fioletowy dotyczy zespołu SPOKKO, który odpowiada za mobilną grę The Witcher: Monster Slayer. Czerwony to z kolei niedawno zakupione przez CDP studio The Molasses Flood, rozwijające własny projekt.
Plany na 2022 rok:
- Praca nad pomniejszymi dodatkami do Cyberpunka 2077 i jednym dużym rozszerzeniem fabularnym.
- Wydanie spin-offu Gwinta, który ma być nastawiony na rozgrywkę dla pojedynczego gracza.
- Kontynuowanie prac nad nową grą w uniwersum Wiedźmina (na Unreal Engine 5), „next-genową” wersją Wiedźmina 3 i niezapowiedzianym projektem niedawno zakupionego studia The Molasses Flood, który ma bazować na jednym z uniwersów rozwijanych przez „Redów”.
- Dalsze wspieranie mobilnego The Witcher: Monster Slayer.
- Prace koncepcyjne nad niezapowiedzianymi jeszcze projektami.
Rozmiar zespołu pracującego nad „next-genowym” Wiedźminem 3
W trakcie sesji Q&A padło pytanie, jak liczna jest grupa pracująca nad „next-genową” aktualizacją dla Wiedźmina 3. Przedstawiciele CD Projektu odpowiedzieli, że zespół ten składa się z około 50 osób – plus kilku zewnętrznych deweloperów.
Przychody Grupy CD Projekt
W 2021 roku przychody Grupy CD Projekt przekroczyły 888 milionów złotych. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 209 mln zł. Pomimo wypłaty największej w historii studia dywidendy – wynoszącej 500 mln złotych – stan rezerw finansowych firmy wzrósł o około 280 mln zł.
Przychody ze sklepu GOG wyniosły zaś 199,9 mln złotych. Niestety ostatecznie platforma dystrybucji cyfrowej CD Projektu wygenerowała skonsolidowane straty netto wynoszące 29,7 mln zł.
Serwisowanie Cyberpunka 2077 w zeszłym roku pochłonęło 80 mln zł. Ponadto przejście na silnik Unreal Engine 5 zaowocowało wstrzymaniem prac nad rozwojem funkcji online technologii REDengine.
Zmiany w studiu
W firmie trwa transformacja strategii rozwoju nosząca nazwę „RED 2.0”. Jej skutkiem jest m.in. wzmocnienie pozycji dyrektora ds. technologii (CTO). W CD Projekt RED tę pozycję pełni Paweł Zawodny, który w tym roku dołączył do zarządu spółki.
Jednym z celów „RED 2.0” jest ponowne skupienie się na dobrym samopoczuciu pracowników i nadanie priorytetu działaniom dotyczącym zasobów ludzkich. Być może oznacza to zmiany mające na celu dalsze zwalczanie zjawiska crunchu w firmie.
Co więcej, członkowie zespołu otrzymali duże podwyżki w 2021 roku (średnio o około 23%). W kolejnych dwunastu miesiącach pracownicy mogą spodziewać się kolejnych.
Cyberpunk: Edgerunners
Animacja od Netflixa – Cyberpunk: Edgerunners – osadzona w uniwersum Cyberpunka 2077 ma ukazać się w drugiej połowie bieżącego roku.
Unreal Engine 5
Przedstawiciele CDP są świadomi, że nauka obsługi nowego silnika może zająć deweloperom lata. Informują jednak, iż w firmie pracuje całkiem pokaźne grono osób, które mają doświadczenie z technologią Unreal Engine.
Co więcej, spółka przeprowadziła jakiś czas temu badanie, które miało ustalić, czy UE5 jest odpowiednim wyborem do tworzenia gier z dużym otwartym światem. Wynikło z niego, że tak – nowa generacja silnika firmy Epic Games ma nadawać się do tego o wiele bardziej niż poprzednia i spełnia wymagania CD Projektu.