autor: Kamil Zwijacz
Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition]
Bloodborne to kolejny RPG akcji od studia From Software. W odróżnieniu od słynnej serii Souls, tym razem produkcja wymusza na graczu bardziej agresywny model rozgrywki, a jej akcja ma miejsce w wiktoriańskim mieście Yharnam. W niniejszym kompendium zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego projektu.
Aktualizacja #1: nowe informacje o multiplayerze (dział 4.2.)
Aktualizacja #2: premiera Bloodborne i plany na przyszłość (dział 5)
Aktualizacja #3: sprzedaż produkcji (dział 5.2)
Aktualizacja #4: patch 1.04 (dział 5.3)
Aktualizacja #5: dodatek The Old Hunters i sprzedaż gry (działy 5.2 i 5.4)
Aktualizacja #6: Premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition oraz informacje o patchu 1.07 (działy 5.3 i 5.5).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne
- 2. Fabuła
- 3. Świat gry (3.1. Miejsce akcji, 3.2. Chalice Dungeons, 3.3. Postacie, 3.4. Przeciwnicy)
- 4. Rozgrywka (4.1. Bronie i przedmioty, 4.2. Multiplayer)
- 5. Premiera i odbiór mediów (5.1. Plany na przyszłość, 5.2. Sprzedaż, 5.3. Patche, 5.4. Dodatki, 5.5. Premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition)
- 6. Pozostałe (6.1. Edycje kolekcjonerskie)
- 7. Multimedia
Bloodborne to kolejna produkcja japońskiego studia From Software, które w ostatnich latach zasłynęło serią Souls. Tytuł, oficjalnie zapowiedziany podczas targów E3 w 2014 roku, w ogólnych założeniach jest grą podobną do wspomnianego cyklu, jednak odróżnia go szereg elementów, w tym przede wszystkim wiktoriańska stylistyka. Projekt dedykowany jest wyłącznie konsoli PlayStation 4, a w procesie produkcji uczestniczył słynny deweloper Hidetaka Miyazaki – główny twórca uznanego Demon's Souls na PlayStation 3. Europejska, w tym i polska premiera Bloodborne odbyła się 25 marca bieżącego roku. W niniejszym kompendium znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tej produkcji, w tym opis świata, postaci, systemu walki czy też informacje dotyczące multiplayera.
2. Fabuła
Akcja produkcji rozgrywa się w mieście Yharnam, w którym ponoć można znaleźć lekarstwo na wszelakie dolegliwości. Miasto przez szereg lat przyciągało do siebie różnych ludzi, w tym także naszego podopiecznego. Po przybyciu na miejsce okazało się jednak, że zostało ono opanowane przez tajemniczą epidemię, która zamieniła mieszkańców w przerażające bestie. Naszym głównym zadaniem momentalnie staje się więc walka o przetrwanie.
3. Świat gry
3.1. Miejsce akcji
Yharnam to miasto stylizowane na XIX-wieczną metropolię w stylu Londynu i Paryża. Lokacja podzielona jak na kilka tematycznych miejsc – Forbidden Forest (las na obrzeżach miasta), Oldtown (opuszczona dzielnica znajdująca się w dolinach Yharnam), Cathedral District (dzielnica zamieszkiwana przez bogatszą klasę społeczną), Hemwick Cemetery District (cmentarz). Podczas przygody trafimy także w rozmaite miejsca, w tym do zamku Cainhurst, którego mieszkańcy pewnego dnia zniknęli bez śladu.
3.2. Chalice Dungeons
Na osobny akapit zasługuje Chalice Dungeons, czyli podziemia miasta Yharnham. Różnią się one w znacznym stopniu od całej reszty, gdyż są generowane losowo. Podczas rozgrywki znajduje się rozmaite przedmioty, wykorzystywane w czasie wykonywania rytuału otwierającego przejście do tej lokacji. W zależności od użytych kombinacji elementów zmienia się niemal wszystko – od samej mapy, przez przeciwników, po bossa końcowego. Po przejściu lokacji można ją powtórzyć, albo wykonać kolejny rytuał i trafić do nowego miejsca.
Co ciekawe, generować nowe lokacje można tylko będąc podłączonym do Internetu, ale grać można już w trybie offline. Dodatkową atrakcją jest możliwość udostępniania swoich lochów i pobierania tych stworzonych przez innych graczy (w tym celu nie jest wymagany abonament PlayStation Plus).
3.3. Postacie
Protagonista - głównym bohaterem jest oczywiście podopieczny gracza, który przybywa do Yharnam w poszukiwaniu lekarstwa. Produkcja oferuje kilka klas postaci:
- Standard (uniwersalny wojownik władający bronią Saw Cleaver oraz strzelbą Blunderbuss),
- Heavy (ciężkozbrojny łowca, który walczy przy użyciu wielkiego topora i pistoletu),
- Sword & heavy attack (atakuje przy użyciu wielkiego młotu i Blunderbussta),
- Agile (zwinny wojownik, używający Twinblades oraz pistoletu).
3.4. Przeciwnicy:
- Priest Gascoigne – jeden z mini bossów, który najpierw pomaga graczowi rozprawić się z przeciwnikami, a kilka chwil później zamienia się w stwora przypominającego ogra, którego należy zabić.
- Cleric Beast – jeden z bossów. Ohydny stwór z częściowo odsłoniętą klatką piersiową. Zwinny, silny i niebezpieczny, jak wszyscy przeciwnicy w Bloodborne.
- Thirsty Beast – odrażający stwór z porozrywaną skórą zwisającą z ciała. Przeciwnik nie zjada swoich ofiar, lecz całkowicie wysysa z nich krew, stąd też jego nazwa.
- Lycanthropes (wilkołaki) – stwory, które były niegdyś ludźmi, jednak choroba przemieniła je w wilkopodobne istoty. Są to regularni, ale niebezpieczni przeciwnicy, poruszający się zazwyczaj w niewielkich stadach.
- Church Giants – pomimo sporych rozmiarów, są to postacie zaliczane do grona zwykłych przeciwników. Wrogowie ci władają wielkimi, skąpanymi w krwi swoich ofiar toporami.
- Eye-ball Collecting Old Witch – niebezpieczna wiedźma grasująca na terenie cmentarza.
- Beast Hunting Mob – jeden z łatwiejszych przeciwników w Bloodborne. Są to zarażeni ludzie, którzy dopiero rozpoczęli transformację i nie stanowią jeszcze wielkiego zagrożenia, zwłaszcza w porównaniu z innymi mieszkańcami Yharnam.
4. Rozgrywka
Osoby zaznajomione z serią Souls poczują się w Bloodborne jak ryba w wodzie. Produkcja opiera się bowiem na podobnych zasadach, które faworyzują przede wszystkim cierpliwość i skupienie, jednak w odróżnieniu od wcześniejszych tytułów studia From Software, projekt stawia bardziej na akcję i odważniejsze stawianie czoła zagrożeniom. Przede wszystkim możemy wykorzystywać broń palną, która jednak nie posiada zbyt wielkiej siły rażenia i służy bardziej do wytrącania wrogów z równowagi, co można przyrównać do parowania ciosów tarczami w Dark Souls. Co ciekawe, podczas zabawy da się wykorzystywać tarcze, jednak nie spełniają one takiej samej roli jak we wspomnianej serii i gracze próbujący zbyt często używać ich w walce, zamiast ułatwić sobie życie, utrudnią je. W ten sposób twórcy zachęcają do bycia bardziej agresywnym i korzystania z nowych mechanizmów.
Kolejnym tego typu elementem jest system odnawiania zdrowia. Otrzymywane obrażenia są przez chwilę przedstawiane w formie żółtego paska. Jeżeli uda nam się szybko zareagować i zaatakować wroga, to życie zregeneruje się.
4.1. Bronie i przedmioty
Podczas przygody wykorzystamy rozmaite bronie – od Saw Cleaver, czyli lekkiej rozkładanej piły, przez wielki młot Kirkhammer, topór, czy też Threaded Cane, potrafiący zamieniać się z broni krótkodystansowej, w średniodystansowy bicz. Transformacje uzbrojenia to nie jedyna nowinka wprowadzona przez Miyazakiego w Bloodborne, gdyż w czasie walki wykorzystujemy również pistolety i strzelby. W tym przypadku także zatroszczono się o różne rodzaje, w tym Pistol oraz Blunderbuss. Ponadto nie brakuje rozmaitych przedmiotów – od tych używanych podczas walki (niewielkie bomby ogniowe i koktajle mołotowa), przez itemy wspomagające (np. urny z olejem, pokrywające mazią przeciwnika, co wzmacnia działanie np. koktajli mołotowa), po elementy leczące, np. fiolki z krwią.
4.2. Multiplayer
Kolejnym podobieństwem do serii Souls jest niecodzienny multiplayer. Nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów na jego temat, ale wiadomo, że pomocników będzie można przyzywać podczas rozgrywki w Chalice Dungeons oraz przed starciami z bossami. Poza tym w czasie przygody spotkamy innych łowców, którym będziemy mogli pomóc. Przykład zabawy w co-opie obejrzycie poniżej.
Aktualizacja:
Multiplayer w Bloodborne w ogólnych założeniach jest podobny do tego z serii Souls i dzieli się na dwa elementy – współpracę oraz najazdy. W pierwszym przypadku gracze muszą użyć przedmiotu Lulling Bell, którym proszą o pomoc innych śmiałków, dobieranych automatycznie z osób, które wyraziły chęć wspólnej zabawy (w tym celu należy wykorzystać Small Resonant Bell). Zabawa w co-opie przydaje się zazwyczaj podczas starć z potężnymi bossami, w związku z czym po pokonaniu „szefa” współpraca zostaje zakończona. Tak samo w przypadku śmierci któregoś z członków drużyny.
Twórcy postarali się także o proste rozwiązanie, które ułatwia życie osobom chcącym pobawić się ze znajomymi, a nie z losowo dobranymi graczami. W tym celu wykorzystano system Watchwords, którego działanie można najłatwiej porównać do zwykłych haseł. Host ustala słowo, a gracz chcący dołączyć do zabawy musi je wpisać w odpowiednim polu.
Z kolei najazdy na światy innych graczy odbywają się w dwojaki sposób. Gracz pragnący upokorzyć inną osobę, musi użyć przedmiotu Ominous Ringing Bell. To jednak nie wszystko, gdyż po świecie produkcji przemieszcza się także zjawa Bell Maiden, która automatycznie przyzywa łowców z bratobójczymi zapędami.
5. Premiera i odbiór mediów
24 marca odbyła się światowa premiera Bloodborne. Gra na dzień dobry otrzymała kilkugigabajtowy patch, dodający funkcje sieciowe. Poza tym tytuł doczekał się recenzji w najważniejszych internetowych serwisach, których przedstawiciele po prostu zakochali się w nowej produkcji studia From Software. Chwalony był przede wszystkim wymagający gameplay, doskonale zaprojektowane miasto Yharnam czy też wysokiej jakości oprawa graficzna. Krótko pisząc, gracze otrzymali hit, a PlayStation 4 potężną grę na wyłączność.
Wybrane oceny Bloodborne:
- God is a Geek – 10/10,
- Digital Spy – 5/5,
- Game Informer – 9,75/10,
- Gamespot – 9/10,
- Destructoid – 9/10,
- Gamesradar – 4,5/5,
- The Escapist – 4,5/5,
- Hardcore Gamer – 4,5/5.
5.1. Plany na przyszłość
Bloodborne, jak każda inna gra, nie jest ideałem. Najczęściej przewijającym się zarzutem jest długi czas ładowania się lokacji. Firma Sony zapowiedziała jednak, że zamierza wraz z deweloperem wyeliminować ten dokuczliwy problem. Oprócz tego planowana jest także łatka, eliminująca błąd związany z kluczem Lunarium i multiplayerem w Forbidden Woods.
5.2. Sprzedaż
Pierwsze wyniki popularności Bloodborne wskazują, że wraz z doskonałym przyjęciem gry przez media, poszła także świetna sprzedaż. W ciągu kilkunastu dni od momentu premiery (dokładniej pisząc do dnia 5 kwietnia) tytuł rozszedł się w nakładzie przekraczającym milion egzemplarzy (dane wyliczone na podstawie sprzedaży wersji pudełkowej i tej dostępnej w PlayStation Store). Jak na produkcję dostępną wyłącznie na konsoli PlayStation 4 jest to świetny wynik.
Aktualizacja z września 2015 roku:
Podczas targów Tokyo Game Show ujawniono, że sprzedaż produkcji przekroczyła 2 miliony egzemplarzy.
5.3. Patche
Pod koniec maja studio From Software opublikowało aktualizację 1.04, która wprowadziła szereg ciekawych nowinek do ciepło przyjętego RPG akcji. Jedną z najważniejszych jest ułatwienie graczom wspólnej zabawy, którzy mogą razem przemierzać Yharnam bez względu na poziom doświadczenia. To jednak nie wszystko, patch wprowadził bowiem inne nowości, w tym:
- zmieniono działanie Insight Shop, które pojawia się nawet, gdy gracz ma jedno Insight;
- dodano możliwość nabycia Blood Stone Chunks dzięki Insight (należy jednak dotrzeć do określonego momentu w grze, by przedmiot stał się dostępny);
- zmieniono pojemność schowka, w którym może się znajdować nie 99, a 600 Blood Vials i nabojów Quicksilver;
- zmieniono siłę przeciwników w niektórych lokacjach podczas zabawy w New Game +;
- ułatwiono pozyskiwanie Beasthood;
- naprawiono błąd związany z używaniem Rifle Spear;
- zmniejszono zużycie kondycji podczas używania Kirkhammer i Logarius’ Wheel;
- zredukowano zużycie nabojów Quicksilver podczas używania A Call Beyond i Choir Bell;
- dokonano pewnych zmian w Chalice Dungeons, np. dodano losowe nagrody wypadające z bossów;
- naprawiono błąd rozłączający grę online po przejściu konsoli w stan spoczynku.
Aktualizacja z listopada 2015 roku – patch 1.07
Tuż przed premierą dodatku The Old Hunters, studio From Software zaktualizowało Bloodborne. Duży patch (waży ponad 9 GB), oznaczony numerem 1.07, przygotował tytuł na nadejście rozszerzenia oraz wprowadził kilka nowinek dla wszystkich graczy, w tym nowe „zgrupowanie” The League i kolejne postacie NPC. Ponadto deweloperzy zatroszczyli się o delikatne zmiany w popularnym Chalice Dungeons.
5.4. Dodatki
The Old Hunters
Pierwszym dużym dodatkiem do gry jest The Old Hunters. Rozszerzenie zostało zapowiedziane podczas targów Tokyo Game Show, na których zaprezentowano widoczny poniżej zwiastun oraz zdradzono kilka informacji.
Historia przedstawiona w DLC opowie o łowcach, którzy niegdyś strzegli tajemnic Byrgenwerth. Według zapewnień deweloperów, pozwoli nam ona odkryć nieznaną do tej pory stronę świata Bloodborne. Naturalnie tytuł studia From Software rozgrywką stoi, więc nie zabraknie także trzech kolejnych lokacji, nowych przeciwników i niewidzianego wcześniej bossa Ludwiga. Pojawią się także dodatkowe postacie NPC, stroje, zaklęcia oraz około 10 broni, w tym Simon’s Bowblade.
Co ciekawe, deweloperzy pierwotnie planowali wypuścić dwie paczki DLC, jednak koniec końców zdecydowano się połączyć ich zawartość w jedną całość. W ten sposób powstało The Old Hunters, które najprawdopodobniej będzie pierwszym i ostatnim dużym rozszerzeniem dla Bloodborne.
The Old Hunters zadebiutuje w Europie 24 listopada i sprzedawany będzie w cenie 14,99 euro, czyli około 63 zł.
Aktualizacja: finalnie okazało się, że dodatek w Polsce kosztuje 84 zł.
5.5. Premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, 24 listopada w PlayStation Store, w cenie 84 zł, zadebiutował dodatek The Old Hunters. Dodatkowo firma Sony przygotowała nową wersję Bloodborne o podtytule Game of the Year Edition. Produkcja zawiera „podstawkę” i rzeczone rozszerzenie oraz wprowadzone wcześniej usprawnienia gry, a kupicie ją m.in. we wspomnianym wcześniej PlayStation Store (249 zł).
Samo rozszerzenie okazało się bardzo dobrym kawałkiem kodu, które zapewnia kilka godzin (od 5 do 10) zabawy. Deweloperzy oddali w ręce graczy nie tylko kolejną lokację, ale także nowe bronie (m.in. Amygdalan Arm, Beasthunter Saif, Beast Cutter, Bloodletter, Boom Hammer, Simon's Bowblade i Gatling Gun), którymi walczymy z kilkoma potężnymi bossami (Ludwig, Orphan of Kos, Lady Maria, Living Failures oraz Laurence). Wszystko to sprawiło, że The Old Hunters zebrało bardzo dobre oceny:
- Game Informer – 9,25/10;
- The Escapist – 4,5/5;
- Metro – 9/10;
- Gamespot – 9/10;
- Push Square – 9/10;
- Hardcore Gamer – 4/5;
- Gry-OnLine.pl – 8/10;
- IGN – 8/10;
- Destructoid – 7,5/10.
6. Pozostałe
6.1. Edycje kolekcjonerskie
Edycja kolekcjonerska Bloodborne:
- gra;
- kod do ściągnięcia cyfrowego soundtracku;
- steelbook;
- premiowy artbook z ekskluzywnymi szkicami koncepcyjnymi.
Bloodborne Nightmare Edition:
- gra;
- steelbook;
- premiowy artbook z ekskluzywnymi szkicami koncepcyjnymi;
- kod do ściągnięcia cyfrowego soundtracku;
- specjalny notes;
- zestaw: pióro + czerwony atrament, który zamknięty jest w osobnym pudełku;
- "Cylinder" skórka dla posłańca;
- metalowy dzwoneczek;
- pudło na cały zestaw, które przypomina rząd starych książek.
7. Multimedia
- Recenzja gry Bloodborne - From Software dobre gry ma we krwi
- Recenzja dodatku The Old Hunters do gry Bloodborne - pełnokrwiste DLC
- Oficjalna strona gry Bloodborne