autor: Kamil Zwijacz
Assassin's Creed: Unity - kompendium wiedzy [oceny dodatku Dead Kings]
Przygotowaliśmy kolejne kompendium wiedzy. Tym razem padło na przygodową grę akcji od firmy Ubisoft - Assassin's Creed: Unity. Niniejszy artykuł będzie stale aktualizowany o pojawiające się z biegiem czasu informacje.
- 1. Informacje ogólne
- 2. Fabuła
- 3. Rozgrywka
- 4. Multiplayer (4.1. Misje typu Heist)
- 5. Technologia (5.1. 900p i 30 fps na konsolach PS4 i XONE, 5.2. Wymagania sprzętowe, 5.3. Efekty zarezerwowane dla kart Nvidii)
- 6. Ciekawostki (6.1. Dodatki, 6.2. Recepcja, 6.3. Błędy, patche, rekompensata, 6.4. Assassin's Creed: Unity – Dead Kings)
- 7. Dodatki (7.1. Dead Kings)
- 8. Multimedia
Assassin's Creed: Unity to kolejna odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier wideo. Jednocześnie jest to pierwsza część, która powstała wyłącznie z myślą o konsolach PlayStation 4, Xbox One oraz komputerach PC. W związku z tym, 31 października, kiedy to tytuł ukazał się w Polsce, otrzymaliśmy szereg nowych rozwiązań, niespotykanych w poprzedniczkach, w tym znacznie usprawniony system poruszania się, silnik pozwalający na generowanie tysięcy postaci znajdujących się na ekranie, itd. By nic nie umknęło Waszej uwadze, postanowiliśmy zebrać wszystkie ujawnione do tej pory informacje dotyczące Assassin's Creed: Unity. Jednocześnie, jak wszystkie inne kompendia w naszym serwisie, tak i to będzie stale aktualizowane o kolejne szczegóły podawane przez wydawcę – francuski koncern Ubisoft.
Aktualizacja #1: zaktualizowaliśmy kompendium o informacje dotyczące templariuszki Elise wielkości świata gry oraz długości produkcji. Szczegóły znajdziecie w działach „Fabuła”, „Rozgrywka” i „Technologia”.
Aktualizacja #2 (informacje z targów Gamescom): zaktualizowaliśmy kompendium o informacje ujawnione m.in. podczas targów Gamescom. Szczegóły znajdziecie w działach „Rozgrywka”, „Fabuła” i „Ciekawostki”.
Aktualizacja #3: Nowe informacje o technologii (dział 5.1), misjach typu Heist (dział 4.1), kolejne materiały wideo (dział Multimedia) i informacje dotyczące dodatków (dział 6.1).
Aktualizacja #4: Informacje o wymaganiach sprzętowych (dział 5.2) oraz nowe multimedia (dział 7).
Aktualizacja #5: Aktualizacja popremierowa (działy 5.3, 6.2 i 7).
Aktualizacja #6: Liczne błędy, patche i rekompensata dla poszkodowanych (dział 6.3).
Aktualizacja #7: Informacje o dodatku Dead Kings (dział 7.1).
1. Informacje ogólne
- Gatunek: przygodowa gra akcji
- Deweloper: Ubisoft Montreal wspomagane przez 9 innych zespołów
- Platformy sprzętowe: PlayStation 4, Xbox One, komputery PC
- Premiera: 11 listopada 2014 roku (świat), 13 listopada 2014 (Polska)
Assassin's Creed: Unity to siódma główna odsłona serii i jeden z największych projektów nie tylko koncernu Ubisoft, lecz w ogóle całej branży gier wideo. Tytuł powstaje aż w dziesięciu studiach. Wiodącym zespołem jest Ubisoft Montreal, któremu pomagają deweloperzy z oddziałów firmy w Toronto, Singapurze, Quebecu, Annecy, Szanghaju, Chengdu, Kijowie, Montpellier i Bukareszcie. Projekt został oficjalnie zapowiedziany w marcu 2014 roku, kiedy to zaprezentowano pierwszy zwiastun, ale nie podzielono się zbyt wieloma informacjami. Sporą ilość szczegółów poznaliśmy dopiero w czasie targów E3.
2. Fabuła
Akcja produkcji rozgrywa się w czasach Francuskiej Rewolucji, w Paryżu. Mieszkańcy miasta z niższych klas społecznych przeciwstawili się arystokracji, która w krwawy sposób tłumi wszystkie bunty. Los społeczeństwa stara się odmienić członek bractwa asasynów – Arno, w którego wciela się gracz. Do działania motywują go także osobiste pobudki. Bohater szuka bowiem odkupienia, gdyż poczuwa się do winy za stratę bliskiej osoby. Niestety obecnie nie znamy szczegółów na ten temat.
Pod koniec lipca firma Ubisoft zaprezentowała nową postać wystepującą w Assassin's Creed: Unity. Będzie to templariuszka Elise, którą z Arno, głównym bohaterem produkcji, łączy bliżej nieokreślona, głębsza więź. Obecnie nie znamy szczegółów na temat tej „pary’, ale mają one zostać przekazane nie tylko poprzez grę, lecz także przez powieść autorstwa Olivera Bowdena. Jej premierę wyznaczono na listopad bieżącego roku. Natomiast poniżej obejrzycie zwiastun ujawniający Elise.
Podczas targów Gamescom poznaliśmy nowe informacje na temat bohaterów. Arno wstąpi do bractwa asasynów, by odkupić swoją winę, związaną ze śmiercią ojca templariuszki Elise. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, motywem przewodnim będzie ewolucja bohatera od nowicjusza do mistrza asasynów. Wielka rolę w życiu naszego protagonisty odegra wspomniana przed chwilą dziewczyna. Z informacji opublikowanych w serwisie GameInformer wynika, że ona i Arno dorastali razem, a ich „realny i dojrzały” wątek miłosny ma być jednym z atutów historii Assassin's Creed: Unity.
Dodatkowo dzięki aktorowi Dan Jeannotte, który wciela się w role Arno, dowiedzieliśmy się co nieco na temat naszego przyszłego protagonisty. Okazało się, że będzie mu zdecydowanie bliżej do Ezio Auditore da Firenze, niż do Connora z „trójki”. Ma on być charyzmatycznym i zabawnym sceptykiem, który z pewnością zapadnie nam w pamięć.
3. Rozgrywka
Assassin's Creed: Unity nie wprowadzi diametralnych zmian w rozgrywce, ale deweloperzy zatroszczą się o całkiem spory wachlarz nowości. Przede wszystkim wprowadzony zostanie system Adaptative Mission Mechanic. Jego działanie można najprościej wytłumaczyć w następujący sposób - po poniesieniu porażki w czasie misji zabawa jest kontynuowana dalej i nie trzeba powtarzać zadania od nowa. W związku z tym, jeżeli naszym celem będzie np. śledzenie kogoś, to w przypadku zgubienia tej osoby, musimy ją po prostu ponownie odnaleźć.
Deweloper zatroszczyć ma się również o bardziej naturalny system poruszania się postaci. W dalszym ciągu opiera się on na parkourze, więc Arno potrafi wspinać się na wszystkie budynki z małpią wręcz zręcznością. Ponadto zdecydowanie lepiej radzi sobie on ze schodzeniem, które we wcześniejszych odsłonach było nieco mozolne, ewentualnie wyręczał nas w tym skok w stóg siana. W Assassin's Creed: Unity tego typu „poduszek” amortyzujących upadek będzie zdecydowanie mniej, gdyż asasyn znacznie szybciej i sprawniej zejdzie na dół.
Heros sprawniej poradzi sobie także w przypadku sekwencji skradankowych. W tym trybie jego sposób poruszania zmieni się, tak samo jak postrzeganie świata. Ma to być jeden z ważniejszych elementów produkcji. Ulepszenia doczeka się także walka. Przede wszystkim przeciwnicy nie będą łatwymi celami. Sztuczna inteligencja ma być sprytniejsza i znacznie lepiej reagująca na nasze poczynania. Wrogowie staną się także silniejsi, w związku z czym potyczka z kilkuosobową grupą strażników stanowić ma spore wyzwanie. Na szczęście Arno, wraz z postępami w rozgrywce, zdobywać ma punkty doświadczenia, przeznaczane na rozwój umiejętności w trzech aspektach - skradania się, walki i nawigacji. Oprócz tego będzie można zmieniać jego strój oraz wyposażenie.
Nie należy także zapominać o samym Paryżu. Miasto ulegnie zmianie wraz z naszym postępowaniem. Częste zabijanie sprawi, że władze zwiększą ilość straży i patrolów na ulicach, a wrogowie staną się ostrożniejsi, gdyż będą świadomi czyhającego na nich zagrożenia.
Podczas imprezy Comic-Con w San Diego YouTuber GeekyCastillo przeprowadził wywiad z jednym z producentów ze studia Ubisoft. Podczas krótkiej pogawędki ujawniono, ile czasu zajmie nam zabawa w Assassin's Creed: Unity. Okazało się, że na ukończenie głównego wątku fabularnego potrzeba będzie około 15-20 godzin, natomiast zaliczenie gry na 100% (znalezienie „znajdziek”, wykonanie wszystkich misji pobocznych, itd.) wyrwie z naszego życia około 100 godzin.
Podczas targów Gamescom zaprezentowano nowy fragment rozgrywki (misja Confession, odbywająca się w katedrze Notre-Dame) wraz z komentarzem twórców oraz kolejny zwiastun. Oba materiały wideo obejrzycie poniżej, ale to nie wszystko, co ujawniono w Niemczech.
Przede wszystkim okazało się, że akcja produkcji nie będzie rozgrywała się tylko w Paryżu, gdyż przygoda rozpocznie się w pałacyku w podparyskiej wiosce. Dość szybko jednak przeniesiemy się do stolicy Francji, której kolejne fragmenty odblokowane zostaną niemal natychmiast. Deweloperzy zdradzili bowiem, że po około dwóch godzinach zabawy będziemy mieć dostęp do całego miasta. Dowiedzieliśmy się także, że, w odróżnieniu od wcześniejszych odsłon cyklu, tym razem wielką wagę podczas zabawy odegra wyposażenie Arno, które wpłynie na zdolności bohatera, np. odpowiednie buty uchronią przed obrażeniami podczas upadków z dużych wysokości.
Potwierdziły się także zapewnienia twórców o bardziej wymagającym systemie walki. Jak czytamy we wrażeniach z rozgrywki spisanych kilka dni temu przez UV-a, podczas starć wrogowie nie patyczkują się i chętniej atakują w tym samym momencie, co sprawia, że zabawa nie jest już taka prosta. Dodatkowo system parowania nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty (bohater może zostać wytrącony z równowagi). Koniec końców nasz redaktor, który zjadł zęby na serii Assassin's Creed, został zaskoczony wszystkimi zmianami na lepsze i nawet musiał uciec z pola walki, by uniknąć śmierci.
4. Multiplayer
Assassin's Creed: Unity jako pierwsza odsłona serii zaoferuje fabularny tryb współpracy dla czterech graczy. W tym celu przygotowane zostaną specjalne misje pokroju sabotowania i wykonywania egzekucji, ochraniania wyznaczonych osób, itd. W każdym przypadku liczyć ma się ścisła współpraca, komunikacja pomiędzy grającymi osobami i wykorzystywanie umiejętności. Co ciekawe, firma Ubisoft potwierdziła (fragment wypowiedzi znajdziecie w tym nagraniu około 2:23:15) brak normalnego multiplayer, dostępnego we wcześniejszych częściach serii. W nowej odsłonie znajdziemy wyłącznie co-op.
4.1 Misje typu Heist
W trybie kooperacji będziemy wykonywać misje typu Heist, w których celem jest przedostanie się do strzeżonego obiektu, wykradnięcie z niego jakiegoś przedmiotu i ucieczka bez wywoływania alarmu. Rozgrywka opierać ma się głównie na skradaniu się, gdyż każdy wywołany alarm zmniejszy nagrodę (doświadczenie, pieniądze, przedmioty itd.), jaką otrzymamy po zakończeniu operacji. Warto jeszcze wspomnieć, że rozmieszczenie celów i strażników będzie się zmieniać przy każdym podejściu. Przykład jednego z takich zadań obejrzycie na poniższym materiale wideo.
5. Technologia
Gra powstaje w oparciu o zupełnie nową technologię, przygotowaną na potrzeby konsol PlayStation 4, Xbox One i komputerów PC. Silnik jest w stanie wygenerować nawet 5 tysięcy postaci niezależnych oglądanych na ekranie w tym samym czasie (ponad 30 razy więcej niż poprzednie odsłony). Jednocześnie ujawniono, że podczas zabawy będziemy mogli zwiedzać nie tylko ulice, ale również wnętrza budynków Paryża.
Serwis AccessTheAnimus opublikował mapę świata, po którym będziemy się przemieszczać w Assassin's Creed: Unity. Nie ma co ukrywać, że otrzymamy wielki i znakomicie odwzorowany Paryż. Dodatkowo do 1/4 udostępnionych budynków będzie można wejść, a w czasie zabawy nie uświadczymy ekranów ładowania.
We wrześniowym numerze magazynu Game Informer zdradzono, że wcześniejsze informacje mówiące o 5 tys. niezależnych postaci, które jednocześnie może wygenerować silnik produkcji nie są prawdą. Okazało się bowiem, że może być ich aż 30 tys.!
5.1 900p i 30 fps na konsolach PS4 i XONE
Na początku października dowiedzieliśmy się, że konsolowe wersje Assassin’s Creed: Unity działać będą w rozdzielczości 900p i 30 klatkach na sekundę. Deweloperzy wytłumaczyli podjęcie takiej decyzji ograniczeniami procesora w obu urządzeniach, chociaż zdradzono także, że nie chcieli wywoływać zbędnych dyskusji na temat wyższości jednego sprzętu nad drugim.
5.2. Wymagania sprzętowe
Firma Ubisoft ujawniła wymagania sprzętowe Assassin's Creed: Unity, które zdecydowanie nie należą do niskich. Deweloper zaleca następujące konfiguracje:
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Procesor: Core i5-2500K 3.3 GHz lub FX-8350 4.0 GHz lub Phenom II x4 940 3.0 GHz
- Karta grafiki: kompatybilna z DirectX 11, GeForce GTX 680 lub AMD Radeon HD 7970 (2 GB VRAM)
- RAM: 6 GB
- Dysk twardy: 50 GB
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c oraz posiadająca aktualne sterowniki
- System operacyjny: Windows 7 SP1, Windows 8/8.1 (64-bitowy)
Zalecane wymagania sprzętowe:
- Procesor: Core i7-3770 3.4 GHz lub FX-8350 4.0 GHz
- Karta grafiki: kompatybilna z DirectX 11, GeForce GTX 780 lub AMD Radeon R9 290X (3 GB VRAM)
- RAM: 8 GB
- Dysk twardy: 50 GB
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c oraz posiadająca aktualne sterowniki
- System operacyjny: Windows 7 SP1, Windows 8/8.1 (64-bitowy)
5.3. Efekty zarezerwowane dla kart Nvidii
Assassin's Creed: Unity, jak wiele innych gier, zostało stworzone przy współpracy z firmą Nvidia, dzięki czemu produkcja oferuje różne graficzne fajerwerki dla posiadaczy kart „Zielonych”, w tym HBAO+ (Horizon Based Ambient Occlusion), odpowiadające za głębsze cienie i realistyczniejsze cieniowanie, TXAA (Temporal Anti-Aliasing), zmniejszające migotanie i zwiększające wygładzanie obrazu, czy też PCSS (Percentage Closer Soft Shadows), czyli technikę zapewniającą generowane w czasie rzeczywistym cienie i bardziej naturalne krawędzie. Wszystko to zostało zaprezentowane na poniższym nagraniu wideo.
6. Ciekawostki
W Assassin's Creed: Unity zostanie zastosowany system mikropłatności. Nie zdradzono konkretów na ten temat, ale prawdopodobnie otrzymamy możliwość szybszego odblokowywania przedmiotów w grze. Rozwiązanie to nie wpłynie jednak w żaden sposób na rozgrywkę i dedykowane będzie osobom z mniejszą ilością wolnego czasu.
6.1. Recepcja
Assassin's Creed: Unity zadebiutowało 11 listopada na światowych rynkach i nie do końca spełniło pokładane w niej nadzieje. O ile sama rozgrywka, a także Paryż, zdecydowanie zasługują na uznanie, tak niestety tytułowi oberwało się za słabą sztuczną inteligencję, a przede wszystkim za spore problemy z płynnością rozgrywki, tragiczną optymalizacją PC-towej wersji i inne mniejsze błędy. Miejmy nadzieję, że nadchodzące patche poprawią tę sytuację. Poniżej natomiast znajdziecie kilka wybranych ocen:
- Eurogamer – 7/10,
- Gamespot – 7/10,
- Destructoid – 7/10,
- Joystiq – 2,5/5,
- IGN – 7,8/10,
- Polygon - 6,5/10,
- CVG – 8/10,
- Kotaku – „Nie”,
- GamesRadar – 4/5,
- Game Informer – 8/10,
- Videogamer – 8/10.
Naszą recenzję produkcji przeczytacie w tym miejscu.
6.2. Błędy, patche, rekompensata
Assassin's Creed: Unity, a zwłaszcza PC-towa wersja produkcji, na początku swojej obecności na rynku miało u wielu graczy poważne problemy z działaniem. Produkcja szwankowała nawet na bardzo mocnych komputerach, sieć obiegły screeny, na których bohaterom brakowało części twarzy, tytuł potrafił się zawiesić nawet w menu, co starano się naprawić w bardzo dziwny sposób (trzeba było usunąć znajomych z wewnętrznej listy) i wiele innych. Deweloper wypuszczał jednak kolejne patche, w tym ten usuwający około 300 błędów, aż w końcu postanowiono wynagrodzić pokrzywdzonym nadszarpane nerwy.
Pod koniec listopada okazało się, że dodatek Dead Kings, który pierwotnie był częścią przepustki sezonowej, zostanie udostępniony wszystkim graczom za darmo. W związku z tym, aby nabywcy Season Passa nie poczuli się oszukani, wydawca zaproponował rekompensatę w postaci jednej z kilku gier do wyboru:
- The Crew,
- Far Cry 4,
- Watch_Dogs,
- Assassin’s Creed IV: Black Flag,
- Rayman Legends,
- Just Dance 2015.
Natomiast by uniknąć sytuacji, w której gracze specjalnie kupują przepustki sezonowe, by dostać dodatkowo darmową produkcję, wycofano Season Passa ze sprzedaży.
7. Dodatki
Jak większość obecnie wydawanych gier, tak i Assassin's Creed: Unity doczeka się rozmaitych dodatków. Firma Ubisoft ujawniła we wrześniu, że w 2015 roku ukaże się samodzielne rozszerzenie / spin-off Assassin’s Creed Chronicles: China, czyli platformówka 2,5D z akcją rozgrywającą się w tytułowych Chinach. Oprócz tego wypuszczony zostanie normalny, fabularny dodatek Dead Kings.
7.1. Assassin's Creed: Unity – Dead Kings
Dead Kings to fabularny dodatek, w którym Arno opuszcza Paryż i trafia do miasteczka Saint-Denis, gdzie czeka na niego zwiedzanie podziemnych lokacji, skrywających tajemnice francuskich królów. Historia rozgrywa się po wydarzeniach ukazanych w podstawce.
Firma Ubisoft udostępniła ten tytuł posiadaczom „podstawki” za darmo. Rozszerzenie zadebiutowało 13 stycznia 2015 roku i zebrało mieszane opinie. Recenzenci pochwalili nowy, duży teren, niezłe zagadki i ciekawych przeciwników, ale z drugiej strony narzekali na pogmatwaną fabułę, czy też prostą walkę. Mimo wszystko warto dać Dead Kings szansę, w końcu i tak to nic nie kosztuje.
Kilka wybranych ocen dodatku Dead Kings:
- Eurogamer – 8/10;
- IGN – 7,8/10;
- US Gamer – 3/5;
- Destructoid – 6,5/10;
- Gamespot – 5/10;
- Metro – 5/10;
- Official Xbox Magazine – 4/10.