autor: Maciej Myrcha
Arkane Studios i silnik Half-Life 2
Silniki graficzne. Chyba nie ma gracza namiętnie testującego wszystkie pojawiające się na rynku FPSy, który nie wie, że dużą część sukcesu tytuły te zawdzięczają właśnie umiejętnie napisanemu silnikowi gry. W moim prywatnym podziale FPSów pod względem zastosowanego silnika wyróżniam 3 grupy. Pierwsze gry to te z dość kiepskim kodem, których twórcy liczą na sprzedaż "z zaskoczenia" - silnik słaby ale może spora część klientów da się nabrać i zakupi nasz produkt. Pominę milczeniem nazwy produktów i firm stosujących takie praktyki ale w zalewie FPSów każdy znajdzie swojego "faworyta". Druga grupa, bardziej ambitna, to tytuły nastawione na post produkcyjny sukces komercyjny. Produkt końcowy ich twórców to z reguły znakomity silnik, który posłuży innym firmom do developingu gier opartych na nim, oczywiście za odpowiednie pieniądze wydane na zakup licencji.
Silniki graficzne. Chyba nie ma gracza namiętnie testującego wszystkie pojawiające się na rynku FPSy, który nie wie, że dużą część sukcesu tytuły te zawdzięczają właśnie umiejętnie napisanemu silnikowi gry. W moim prywatnym podziale FPSów pod względem zastosowanego silnika wyróżniam 3 grupy. Pierwsze gry to te z dość kiepskim kodem, których twórcy liczą na sprzedaż "z zaskoczenia" - silnik słaby ale może spora część klientów da się nabrać i zakupi nasz produkt. Pominę milczeniem nazwy produktów i firm stosujących takie praktyki ale w zalewie FPSów każdy znajdzie swojego "faworyta". Druga grupa, bardziej ambitna, to tytuły nastawione na post produkcyjny sukces komercyjny. Produkt końcowy ich twórców to z reguły znakomity silnik , który posłuży innym firmom do developingu gier opartych na nim, oczywiście za odpowiednie pieniądze wydane na zakup licencji. Gry oryginalnego teamu "hulające" na takich silnikach to przeważnie tylko "zabij wszystko co się rusza" w doskonałej oprawie graficznej. Przykładem może być Serious Sam, który jako gra nie był do końca "serious" ale jego silnik posłużył jako baza do stworzenia innych, dość dobrych shooterów. I wreszcie ostatnia grupa. Silnik i gra stworzona przy jego pomocy - doskonałe. Do tej grupy drodzy państwo zaliczę Half-Life 2.
Pomimo afery związanej z wyciekiem kodu gry do sieci oraz przesunięciem daty wydania gry nie da się ukryć, że gra ta jest jedną z najbardziej wyczekiwanych pozycji. I pomimo, że do jej ukazania się jest jeszcze trochę czasu, wyścig związany z tworzeniem gier opartych na silniku Half-Life 2 już się rozpoczął. Firma Valve poinformowała, iż Arkane Studios jest drugą (po Troika Games) firmą, która zdecydowała się na zakup licencji na technologię Engine Source, wykorzystaną właśnie przy tworzeniu Half-Life 2. Przypomnę w tym miejscu, że to właśnie panowie z Arkane Studios "popełnili" swego czasu RPG Arx Fatalis. "To bardzo komfortowe uczucie dla developera, który może skupić się na zawartości gry i ma dostęp do całej gamy fantastycznych możliwości i funkcjonalności," powiedział Raphael Colantonio, członek zarządu Arkane Studios. " Source to produkt solidny, wydajny oraz kompletny w terminach ilości innowacyjnych możliwości jakie oferuje. Ale co ważniejsze, jest również otwarty i wystarczająco elastyczny abyśmy mogli stworzyć na jego podstawie doskonałą grę bez zagłębiania się w technologiczne aspekty. Praca z Valve to nie tylko spełnienie marzeń, to także doskonała okazja aby stać się jednym z tych szczęśliwców czerpiących korzyści z doskonałych możliwości silnika Source ."
Jak na razie nie podano żadnych szczegółów dotyczących nowego projektu Arkane Studios. Wiadomo tylko, iż będzie on przeznaczony na PeCety.