autor: Aleksander Kaczmarek
Amerykańscy gracze pod lupą ESA
Stowarzyszenie ESA (Entertainment Software Association) prześwietliło amerykański rynek gier wideo. Duża część cyklicznie wydawanego raportu „Essential Facts About The Computer And Video Game Industry 2010"poświęcona została danym statystycznym na temat graczy.
Stowarzyszenie ESA (Entertainment Software Association) prześwietliło amerykański rynek gier wideo. Duża część cyklicznie wydawanego raportu „Essential Facts About The Computer And Video Game Industry 2010” poświęcona została danym statystycznym na temat graczy.
Z analiz przedstawionych przez ESA w trakcie targów E3 wynika, że gry wideo goszczą w 67% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych. Parafrazując reklamę jednego z ubezpieczycieli stwierdzić można, że typowy amerykański gracz jest w 60% mężczyzną i w 40% kobietą. Blisko połowa grających (dokładnie 49%) mieści się w przedziale wiekowym od 18 do 49 lat. Co ciekawe, odsetek graczy w wieku od 50. roku życia życia wzwyż jest większy niż grających nieletnich (odpowiednio 26 i 25%). Ankietowani dorośli przyznali, że ich staż w grach wideo wynosi średnio 12 lat.
Gry przeznaczone na konsolę Nintendo Wii zdominowały pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się tytułów w USA.
Spora część raportu poświęcona została kwestiom kontroli rodzicielskiej. Z badań wynika, że 97% rodziców, którzy sami posiadają komputer lub konsolę do grania, stale lub przynajmniej raz na jakiś czas kontroluje, w co grają ich pociechy. 86% nieletnich musi też uzyskać zgodę opiekunów na zakup lub wypożyczenie nowej gry. 76% rodziców jest przekonanych, że ma wpływ na to, w co i jak grają ich dzieci. Ulubione narzędzie kontroli rodzicielskiej to nakładanie ograniczeń czasowych na gry wideo, do czego przyznało się 83% ankietowanych (warto zaznaczyć, że 78% amerykańskich rodziców nakłada limity także na telewizję, a 75% na Internet). Blisko połowa rodziców (48%) regularnie grywa ze swoimi pociechami w gry wideo, uznając je za znakomitą rodzinną rozrywkę, sposób na integrację lub okazję do skontrolowania zawartości danego tytułu. Wyraźnie zmienia się też podejście do grania. 64% rodziców twierdzi, że ma ono pozytywny wpływ na życie ich dzieci.
ESA przedstawiła również dane o wynikach ekonomicznych i tendencjach w branży za rok ubiegły. 2009 nie był szczególnie pomyślnym rokiem dla producentów i wydawców gier w Stanach Zjednoczonych. Sprzedaż gier spadła o 24,8 mln kopii (odpowiednio 273,5 mln w 2009r. i 298,3 mln w 2008r.), co przełożyło się na przychody mniejsze o 1,2 miliarda dolarów, które osiągnęły poziom 10,5 mld dolarów. Pocieszające jest to, że w tym roku 41% Amerykanów kupiło bądź zamierza kupić jedną lub więcej gier wideo.
Choć w Stanach Zjednoczonych gracze najchętniej kupują gry sportowe, na komputerach PC wciąż dominują strategie tego formatu co Empire: Total War.
W co najchętniej gra się za oceanem? Najpopularniejsze gatunki gier wideo w Stanach Zjednoczonych to według danych NPD Group: gry sportowe (19,6%), gry akcji (19,5%), gry rodzinne (15,3%), strzelaniny (12,2%), wyścigi (6,7%), przygodówki (6,4%), rpg (5,8%) i bijatyki (4,1%). Trzeba jednak zauważyć, że w przypadku gier wydawanych na komputery PC dominują strategie (35,5%) przed grami rodzinnymi (18,7%), rpg (13,9%), przygodowymi (10,2%) i strzelaninami (10,1%).
Pod względem ilości sprzedanych w 2009 roku kopii dominują gry wydawane na konsolę Nintendo Wii. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się tytułów aż sześć to produkcje skierowane na tę platformę: New Super Mario Bros. Wii, Wii Sports Resort (w zestawie z Wii Motion Plus), Wii Fit (w zestawie z Balance Board), Mario Kart (w zestawie z kierownicą), Wii Play (w zestawie z pilotem), Wii Fit Plus (w zestawie z Balance Board). Mimo to na pierwszym miejscu zestawienia ubiegłorocznych bestsellerów znalazła się xboksowa wersja – Call of Duty: Modern Warfare 2 (także na 7. miejscu w wersji na PlayStation 3).
Call of Duty: Modern Warfare 2 to bezapelacyjny zwycięzca ubiegłorocznego rankingu bestsellerów amerykańskiego rynku gier wideo.
Jeżeli chodzi o gry wydane na komputery PC 2009 rok zdominowały producje EA – The Sims (The Sims, The Sims 2 Double Deluxe, The Sims 3: World Adventures Expansion Pack) i Blizzarda – World of Warcraft (World of Warcraft: Wrath of The Lich King Expansion Pack, World of Warcraft: Battle Chest i World of Warctaft).
Badania na zlecenie ESA przeprowadzone zostały na reprezentatywnej grupie 1200 Amerykanów przez firmę Ipsos MediaCT. Wyniki przedstawione w raporcie „Essential Facts About The Computer And Video Game Industry 2010” warto też porównać z podobną analizą, uwzględniającą dane z 2008 roku.