autor: Bartosz Świątek
AC: Odyssey - zakaz "farmowania" doświadczenia z użyciem kreatora misji
Firma Ubisoft postanowiła zakazać wykorzystywania narzędzia Story Creator do Assassin’s Creed Odyssey w celu tworzenia prostych misji, które oferują olbrzymią ilość doświadczenia. Gracze, którzy nie zastosują się do nowych reguł ryzykują karę.
W SKRÓCIE:
- Ubisoft zakazał wykorzystywania kreatora misji AC:O do tworzenia zadań ułatwiających „levelowanie” postaci;
- istniejące misje będą ukrywane w systemie;
- gracze, którzy nie zastosują się do reguł, mogą zostać ukarani;
- w grze sprzedawane są przedmioty przyspieszające zdobywanie doświadczenia (za prawdziwe pieniądze).
Jedną z niespodzianek firmy Ubisoft w czasie tegorocznych targów E3 był kreator misji do Assassin’s Creed Odyssey. Rozwiązanie na razie jest w fazie testów, ale gracze już zdążyli wpaść na pomysł wykorzystania nowości do szybkiego rozwijania własnej postaci – tworzono bardzo proste misje, które zapewniały dużą ilość doświadczenia. Okazuje się, że taki sposób używania omawianego narzędzia nie spodobał się francuskiemu deweloperowi – koncern postanowił go zakazać.
Tryb Story Creator nie dla „farmerów”...
Tryb Story Creator Mode został zaprojektowany jako narzędzie, które pozwoli graczom uwolnić ich kreatywność i wyobraźnię w czasie budowania własnych historii, którymi dzielą się z innymi. Wykorzystują do tego celu zmodyfikowaną wersję narzędzi, z których korzystali nasi projektanci tworząc zadania w grze. Jednak od czasu uruchomienia beta-testów zauważyliśmy rosnący napływ "questów do farmowania", które wykorzystują to narzędzie do uzyskania dużych ilości doświadczenia. Exploit może zagrozić ogólnej jakości, integralności i celowi istnienia trybu Story Creator Mode, a do tego skutkuje mniejszą widocznością dla kreatywnych, interesujących i naprawdę fantastycznych historii, które zostały opublikowane – czytamy w notce.
Zasady użytkowania kreatora zostaną odpowiednio zmienione. Programiści zadbają też o to, by istniejące zadania tego typu nie były polecane, a w przyszłości questy zgłoszone jako exploit zostaną całkowicie ukryte. Dodatkowo, gracze którzy nadal będą tworzyć tego typu zawartość, mogą zostać ukarani – firma nie precyzuje jednak w jaki sposób.
...ale w zasadzie, to czemu?
Z jednej strony można zrozumieć deweloperów, którzy dbają o to, by zadania tworzone przez graczy nie popsuły ich dzieła. Z drugiej jednak… skoro już oddaje się w ręce użytkowników takie narzędzie, to tworzenie dodatkowych zakazów i grożenie konsekwencjami w przypadku ich złamania zdaje się być trochę niepoważne – szczególnie, że mówimy o grze single player, a do ściągania dodatkowych zadań nikt graczy nie zmusza.
Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że w sklepie wewnątrz gry sprzedawane są wspomagacze, które przyspieszają zdobywanie doświadczenia. Ich obecność – w połączaniu z dość rozwleczoną kampanią, wymagającą, zdaniem niektórych, żmudnego grindu – była już w przeszłości przedmiotem krytyki i kontrowersji. Na omawiany aspekt uwagę zwrócił też Draug, który w swojej recenzji wymienił go jako jeden z głównych minusów Odysei.
Ubisoft zrobił grę-usługę z prawdziwego zdarzenia. To tytuł, od którego gracze nie odejdą tygodniami, pochłonięci wbijaniem poziomów i mozolnym odkrywaniem kolejnych fragmentów fabuły. Nie miałbym nic przeciwko temu, gdyby cała zawartość AC: Odyssey była świeża, dopieszczona i niepowtarzalna. Niestety, taka nie jest. Zadania, najemnicy, podboje, forty, czciciele i inne atrakcje potrafią doskonale bawić przez 20–30 godzin – ale nie przez 50+. Oczywiście problem mogłoby zniwelować rozbite w czasie, oszczędne dawkowanie sobie Odysei... albo sięgnięcie do portfela i mikrotransakcyjne przyspieszenie „levelowania”. Jednak ani pierwszego rozwiązania, ani tym bardziej drugiego nie sposób uznać za zadowalające – czytamy w recenzji.
W świetle tego wszystkiego… czy ktoś naprawdę wierzy, że prawdziwą przyczyną omawianego zakazu jest dbanie o to, by gracze przypadkowo nie popsuli sobie zabawy? A może – zgodnie ze znaną zasadą brzytwy Ockhama – odpowiedź jest znacznie prostsza, a do tego zdecydowanie mocniej powiązana z szeleszczącymi banknotami?
- Assassin’s Creed Odyssey – strona oficjalna
- Assassin’s Creed Odyssey – poradnik
- Historia świata według Assassin’s Creed – najlepsze przykłady