Wargaming
Firma producent wydawca polski wydawca
Adres: 60 Cannon Street, London, EC4N 6NP, UK
Telefon: +357 22 663333
Studio deweloperskie z siedzibą w Nikozji na Cyprze. Wargaming istnieje od 1998 roku, jednak światową sławę przyniosła mu dopiero wydana w 2010 roku gra World of Tanks. Na czele zespołu stoi jego założyciel – Wiktor Kisłyj.
Historia
Początek działalności
Dzieje studia rozpoczynają się w sierpniu 1998 roku. Na czele zespołu, którego siedziba mieściła się w Mińsku, stanął Wiktor Kisłyj. Wargaming miał specjalizować się w tworzeniu gier strategicznych, a jego pierwszym projektem była wydana w 2000 roku gra DBA Online, będąca adaptacją „stołowego” systemu De Bellis Antiquitatis. W 2003 roku do sprzedaży trafiło kolejne dzieło studia – Massive Assault – którego rozwój zdominował działalność Wargamingu na następne trzy lata. W 2007 roku Wargaming przejął mińskie studio Arise oraz oddał w ręce graczy produkcję Galactic Assault: Prisoner of Power. Grudzień 2008 roku przyniósł premierę RTS-a pod tytułem Operation Bagration, z kolei we wrześniu 2009 roku firma Square Enix wydała jeszcze jedno dzieło tej ekipy, czyli strategię czasu rzeczywistego pod tytułem Order of War.
Epoka World of Tanks
W sierpniu 2010 roku światło dzienne ujrzała gra World of Tanks – MMO pozwalające graczom zasiąść za sterami czołgów i toczyć emocjonujące potyczki przez Internet. Niesamowity sukces, jaki odniósł ów projekt, już w 2011 roku zaowocował przeniesieniem siedziby Wargamingu z Mińska do Nikozji na Cyprze. Ponadto w lipcu 2011 roku stworzono oddział Wargaming Europe, z siedzibą w Paryżu, a w sierpniu – amerykański oddział firmy, stacjonujący w San Francisco. Kując żelazo póki gorące, na targach E3 2011 Wargaming zapowiedział kolejną produkcję tego typu, czyli World of Warplanes, natomiast na targach gamescom 2011 ujawniono jeszcze jeden projekt – World of Warships.
W następnych latach Wargaming koncentrował się na rozwoju swoich trzech flagowych dzieł, które regularnie otrzymywały nową zawartość i poprawki, a także trafiały na nowe platformy. Ponadto firma nieustannie się rozwijała, otwierając nowe biura (między innymi w Seulu oraz Tokio), przejmując kolejne podmioty (jak australijska firma BigWorld Technology, Day 1 Studios oraz Gas Powered Games) czy wreszcie nabywając prawa do kultowych marek – Total Annihilation oraz Master of Orion.
W lipcu 2015 roku firma postanowiła spróbować swoich sił w działalności wydawniczej, na potrzeby której stworzyła dywizję WG Labs. Pierwszym owocem tego przedsięwzięcia była gra Master of Orion: Conquer the Stars, opracowana przez argentyński zespół NGD Studios. W kolejnych latach nakładem WG Labs na sklepowe półki trafiły między innymi takie projekty, jak Hybrid Wars (2016) oraz Pagan: Absent Gods (2019). W listopadzie 2016 roku Wargaming, Creative Assembly oraz SEGA nawiązały współpracę, której owocem był projekt Total War: Arena. W 2017 roku Wargaming stworzył jeszcze jedną dywizję; Wargaming Mobile miał zajmować się tworzeniem projektów na urządzenia smartfony i tablety.
Wyjście z Rosji i Białorusi
26 lutego 2022 roku, a więc dwa dni po inwazji Rosji na Ukrainę, dyrektor kreatywny Wargamingu – Siergiej Burkatowski – pożegnał się z posadą; powodem takiego stanu rzeczy było wyrażenie przez niego poparcia dla rosyjskiej agresji. 4 kwietnia 2022 roku opisywana firma ogłosiła, że kończy swoją działalność na terenie Rosji i Białorusi; pokłosiem tej decyzji było zamknięcie studia w Mińsku i odcięcie się od petersburskiego Lesta Studio. W związku z wielkimi zmianami, firma przygotowywała się na poniesienie znaczących strat.
Wargaming.net
Wargaming.net to uruchomiony w 2012 roku serwis będący swego rodzaju centrum dowodzenia w grach Wargamingu, a zwłaszcza w produkcjach spod szyldu World of. Portal pozwala na założenie konta, kupowanie i pobieranie poszczególnych tytułów, a także między innymi na przekazywanie złota pomiędzy nimi (dzięki wspólnej ekonomii).