Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Master of Orion: Conquer the Stars (PC)
OkładkaMaster of Orion: Conquer the Stars (PC)

Master of Orion: Conquer the Stars PC

Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych serii kosmicznych strategii 4X, stanowiąca jej swoisty reboot i powrót do korzeni. Za powstanie gry odpowiada znane z World of Tanks studio Wargaming, które wykupiło prawa do marki od bankrutującej firmy Atari.

Strategiczne | science fiction | ekonomiczne | turowe | 4X | kosmiczne | 2D | multiplayer | singleplayer | internet

Master of Orion: Conquer the Stars Premiera PC

25sierpnia2016

pudełko PL

25sierpnia2016

producent: NGD Studios wydawca: Wargaming wydawca PL: Wargaming Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisyAngielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do Master of Orion: Conquer the Stars

Stellaris

Endless Space 2

Galactic Civilizations III

Master of Orion: Conquer the Stars na PC stanowi nowy start dla całego cyklu. Po przejęciu praw do marki przez firmę Wargaming.net, deweloperzy, wraz z zespołem NGD Studios, rozpoczęli szeroko zakrojone przygotowania. Twórcy nie tylko wsłuchiwali się w opinie fanów, lecz także zatrudnili konsultantów, którzy pracowali nad poprzednimi odsłonami serii. Mowa o takich nazwiskach, jak Tom Hughes, Jeff Johannigman, Alan Emrich, Jeff Dee oraz David Govett. W efekcie, otrzymaliśmy zupełnie nową produkcję, mocno inspirowaną legendarnym Master of Orion II.

Mechanika

Master of Orion: Conquer the Stars jest klasyczną strategią turową typu 4X wydaną na PC. Rozgrywka opiera się zatem na sztandarowych filarach: eksploracji, ekspansji, eksploatacji oraz eksterminacji. Zabawę rozpoczynamy od wyboru jednej z dziesięciu dostępnych ras. Zróżnicowano je nie tylko pod kątem wyglądu, lecz także specjalizacji. Przykładowo, Psiloni realizują się w opracowywaniu nowych technologii (na odkrycie czeka ponad sto takowych), a Darlokowie znani są jako doskonali szpiedzy. Interesującym elementem jest również możliwość stworzenia od podstaw własnej rasy.

Kampania składa się z pięciuset tur, w trakcie których gracze zajmują się tworzeniem nowych jednostek, konstruowaniem specjalistycznych struktur (ich warianty zamykają się w liczbie 24), rozwojem prowadzonej przez siebie cywilizacji, utrzymywaniem stosunków dyplomatycznych z innymi nacjami, a także prowadzeniem wojen. Zwycięstwo można osiągnąć na pięć sposobów, takich jak: militarny, dyplomatyczny, finansowy, techniczny oraz punktowy. Każda z metod obwarowana jest jednak warunkami koniecznymi do osiągnięcia wygranej. Zwycięstwo finansowe na przykład, możliwe jest w momencie, w którym nasza cywilizacja zdobędzie przewodnictwo w galaktycznej giełdzie. O szybkości rozwoju decyduje ilość żywności dostępnej dla mieszkańców poszczególnych planet, przyrost naturalny, a także warunki życia panujące na konkretnym globie. Planety nastawione na produkcję przemysłową z czasem stają się mocno zanieczyszczone, a chcąc uniknąć ekstremalnego efektu cieplarnianego, gracz zmuszony jest do przestawienia mocy przerobowych na sprzątanie, bądź oddać tego typu aktywności sztucznej inteligencji. Każdy glob może mieć bowiem przypisany konkretny profil, co pozwala na automatyzację zachodzących na nim procesów. Opracowywanie ulepszeń z kolei możliwe jest w kilku kierunkach, takich jak produkcja żywności, produkcja przemysłowa, nauka lub obrona.

Niezależnie od wybranej rasy, rozgrywka rozpoczyna się na pojedynczej planecie. W miarę rozwoju infrastruktury napędzającej tworzone przez nas imperium, możliwe stają się podróże międzyplanetarne — łącznie oddano do dyspozycji graczy około setkę układów słonecznych. Ziemiopodobne globy, doskonale nadające się do życia i bogate w minerały, należą jednak do rzadkości. Częściej natrafiamy na planety niezależne, których ludność koncentruje się na własnej ścieżce rozwoju. Gracz może wykonywać dla nich rozmaite zadania poboczne — w zamian otrzymuje bonusy, choćby w postaci stanowiących tutejszą walutę kredytów.

Jak wspomniano wcześniej, ważnym elementem rozgrywki jest dyplomacja. Utrzymywanie stosunków z sąsiadami odbywa się poprzez handel, a także formowanie sojuszy militarnych. Wojna stanowi nieodłączny element międzygwiezdnej polityki, a gracz może nie tylko brać udział w konfliktach toczonych pomiędzy innymi nacjami, lecz także przyłożyć rękę do ich wywoływania. Dodatkowe zagrożenie stanowią kosmiczni piraci, grający na nosie wszystkim cywilizacjom — podobnie ma się sprawa z potworami gnieżdżącymi się w zakamarkach galaktyki. W przeciwieństwie do reszty rozgrywki, starcia odbywają się w czasie rzeczywistym, podczas których nie tylko mamy bezpośrednią kontrolę nad statkami, lecz także musimy korzystać z zaawansowanych taktyk. Pomocna okazuje się możliwość samodzielnego projektowania statków — zaimplementowany w grze system pozwala na wybór odpowiedniego wyposażenia oraz definiowanie kierunku, w jakim konkretna jednostka ma prowadzić ostrzał.

W kosmosie mają miejsce również rozmaite zdarzenia losowe, takie jak choćby rozprzestrzenianie się niebezpiecznego wirusa, dziesiątkującego populacje kolejnych planet. Gracz otrzymuje informacje o kosmicznych wydarzeniach w formie telewizyjnych wiadomości — te, wzorem poprzednich odsłon serii, zostały doprawione szczyptą humoru.

Pomimo wyraźnie widocznych inspiracji Master of Orion II, tytuł został odarty z kilku skomplikowanych elementów mechaniki oraz charakterystycznych dla tamtej produkcji elementów, takich jak na przykład bohaterowie, rozwijani poprzez zdobywanie punktów doświadczenia. Niewykluczone jednak, że w przyszłości pojawią się dodatki, które wprowadzą nową zawartość.

Kwestie techniczne

Master of Orion: Conquer the Stars na PC działa w oparciu o zupełnie nową, stworzoną na potrzeby tej produkcji, technologię. Oprawa graficzna prezentuje wysoki poziom, ciesząc oczy dopracowanymi projektami statków, dobrze wykonanymi animacjami oraz zaawansowanymi efektami towarzyszącymi wymianie ognia. Całości dopełnia przejrzysty interfejs, ścieżka dźwiękowa nawiązująca do muzyki z poprzednich odsłon cyklu, a także gwiazdorska obsada. W grze usłyszymy głos Marka Hamilla znanego z roli Luke'a Skywalkera z filmowych Gwiezdnych Wojen, czy choćby Nolana Northa. Ponadto, dostosowanie rozgrywki do naszych umiejętności umożliwia wybór jednego z kilku poziomów trudności.

Ostatnia modyfikacja 29 sierpnia 2016

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Ocena użytkowników: 6,9 / 10 na podstawie 126 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.7 / 10 na podstawie 71 głosów czytelników.

Master of Orion: Conquer the Stars cena w dniu premiery: 129.90

Klasyfikacja PEGI Master of Orion: Conquer the Stars

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Master of Orion: Conquer the Stars Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core 2 Duo 2.0 GHz
  • 2 GB RAM
  • karta grafiki 256 MB GeForce 8600 GT lub lepsza
  • 15 GB HDD
  • Windows Vista(SP2)/7/8
  • Zalecane:
  • Intel Core i7 3.0 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560 Ti lub lepsza
  • 15 GB HDD
  • Windows Vista(SP2)/7/8