Vivid Games
Firma polski producent wydawca
Vivid Games to polski producent, wydawca oraz dystrybutor gier na urządzenia mobilne, komputery osobiste i konsole. Siedziba główna firmy mieści się w Bydgoszczy, jednak posiada ona również biuro w Warszawie. Szefem studia jest Remigiusz Kościelny, jeden z jego założycieli. Zespół istnieje od 2006 roku, a globalną sławę w branży przyniosła mu gra Real Boxing, wydana w 2012 roku na mobilnym systemie Apple iOS. Wcześniej studio było znane przede wszystkim dzięki ciepło przyjętemu Samurai Puzzle iOS oraz popularnej grze Neon Mania.
Historia
Historia Vivid Games sięga 2006 roku, kiedy to studio podpisało pierwsze umowy na produkcję gier mobilnych (z firmą Mobility Zone) oraz dystrybucję autorskich produkcji (z Mobile Entertainment Europe, czyli największym wówczas dystrybutorem gier mobilnych w Polsce). Pierwsze kamienie milowe w działalności firmy przyniósł rok 2007 – wtedy to Vivid Games zostało oficjalnym producentem gier na konsole Nintendo, wydało pierwsze gry na rynkach zagranicznych (mowa o Samurai Puzzle Battle oraz Battle Blocks), a także stworzyło pierwszą grę mobilną opartą na dużej licencji – Crazy Frog Racer. W 2008 roku studio zostało oficjalnym producentem gier na mobilny system Apple iOS, a stworzona przez nie produkcja – Samurai Puzzle iOS – została okrzyknięta mianem „najlepszej gry strategicznej 2008 roku”. Rok 2009 przyniósł Vivid Games kolejne umowy licencyjne – pierwsza pozwoliła na stworzenie gry sygnowanej logo MotoGP, z kolei druga – na produkcję tytułu opartego na licencji The Dog. W roku 2010 z kolei firma pozyskała prawa do marki NCIS, a w 2011 zawarła trzyletnią umowę licencyjną na FIM Speedway Grand Prix Series.
Rok 2011 był dla Vivid Games ważny również z innego powodu – opracowana przez firmę Neon Mania stała się globalnym hitem, co pozwoliło jej na przekształcenie się w spółkę akcyjną, a w 2012 roku – wejście na rynek NewConnect. Rok 2012 przyniósł premiery ciepło przyjętych Neon Blitz, GYRO+ oraz BMX Jam, jak również debiut jednego z największych hitów studia – Real Boxing. Produkcja zdobyła fanów na całym świecie, a w 2013 roku nie tylko doczekała się konwersji na inne platformy, debiutując na urządzeniach mobilnych z systemem Android oraz na konsoli PlayStation Vita, lecz również stała się jednym z tytułów pokazowych Nvidia Shield. Ponadto, w 2014 roku gra została tytułem startowym na platformie Android TV, a także pojawiła się na komputerach osobistych.
W 2013 roku twórcy dostarczyli Ski Jumping Pro, z kolei rok 2014 przyniósł debiut Godfire: Rise of Prometheus, czyli trzecioosobowej gry akcji inspirowanej konsolowym cyklem God of War. W 2014 roku firma rozpoczęła współpracę z przedsiębiorstwem Qualcomm, a podpisana w 2015 roku umowa z firmą Beijing Autothink Technology (XiaoAo) pozwoliła na wydanie gry Real Boxing na rynkach wschodnich.
W 2015 roku zespół pozyskał licencję na wykorzystanie marek Rocky oraz Creed w grze Real Boxing 2, co zaowocowało powstaniem Real Boxing 2 Creed oraz Real Boxing 2 Rocky. Ponadto od 2015 roku Vivid Games prowadzi również działalność wydawniczą jako Vivid Games Publishing. W 2016 roku firma wydała swoją pierwszą grę – Road Hopper od rumuńskiego studia Art Dynasty.
We wrześniu 2016 Vivid Games zadebiutowało na parkiecie głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, przenosząc swoje notowania z rynku NewConnect. Rok 2016 przyniósł również pozyskanie praw do wykorzystania wizerunku Manny'ego Pacquiao w serii Real Boxing, a także zapowiedź kolejnego dzieła studia – Metal Fist: Urban Domination na mobilne systemy Android oraz iOS.
Nim ostatnia z wyżej wymienionych pozycji trafiła do sprzedaży (co miało miejsce latem 2018 roku), została przemianowana na Mayhem Combat. Ponadto jej debiut poprzedziły premiery mobilnych Highway Getaway (marzec 2017) oraz Space Pioneer (wiosna 2018). We wrześniu 2018 roku do sprzedaży trafił natomiast zręcznościowy Gravity Rider. Wszystkie wyżej wymienione tytuły Vivid Games wydało własnym sumptem.