Tripwire Interactive
Amerykańskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo, którego siedziba mieści się w Roswell. Tripwire Interactive tworzy i wydaje gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosły mu serie Red Orchestra oraz Killing Floor. Od sierpnia 2022 roku zespół znajduje się pod skrzydłami holdingu Embracer Group.
Historia Tripwire Interactive
Prehistoria
Studio Tripwire Interactive oficjalnie rozpoczęło działalność w lutym 2005 roku. Zespół, założony przez Johna Gibsona oraz Alana Wilsona, działał jednak w branży już wcześniej, tworząc między innymi tak zwaną totalną konwersję gry Unreal Tournament 2004, zatytułowaną Red Orchestra: Combined Arms. Modyfikacja odniosła wielki sukces artystyczny, a także zdobyła główną nagrodę w sponsorowanym przez firmę Nvidia konkursie Make Something Unreal. Pozwoliła ona twórcom nabrać wiatru w żagle i przystąpić do pracy nad swoją pierwszą pełnoprawną produkcją.
Start z wysokiego C
Debiutanckim dziełem Tripwire Interactive była gra Red Orchestra: Ostfront 41-45, wypuszczona w marcu 2006 roku. Produkcja powtórzyła sukces pierwowzoru, toteż po jej premierze pozycja studia na branżowej mapie została ugruntowana, a sami autorzy mogli w spokoju pracować nad swoim drugim dziełem. Była nim gra Killing Floor, wydana w 2009 roku, która, podobnie jak wcześniejszy projekt studia, wywodziła się ze sceny moderskiej gry Unreal Tournament 2004.
Działalność wydawnicza i kolejne sukcesy
W międzyczasie firma zaczęła stawiać pierwsze kroki w branży wydawniczej. Od 2010 roku nakładem Tripwire Interactive do sprzedaży trafiały nie tylko wybrane produkcje z portfolio tego studia, lecz również gry tworzone przez innych deweloperów. W 2011 roku na sklepowych półkach pojawiła się druga część serii Red Orchestra, zatytułowana Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad, która dwa lata później doczekała się rozbudowanego dodatku, czyli Rising Storm. Ten ostatni odniósł na tyle duży sukces, że w 2017 roku doczekał się sequela w postaci będącej już pełnoprawną, samodzielną produkcją gry Rising Storm 2: Vietnam, opracowanej we współpracy z ekipą AntiMatter Games. W 2016 roku kontynuacji doczekał się również Killing Floor, który rok później otrzymał także spin-off – Killing Floor: Incursion – przygotowany z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
Po jego premierze Tripwire Interactive skoncentrowało się na działalności wydawniczej. Nakładem firmy na sklepowych półkach pojawiły się między innymi takie pozycje, jak Maneater (2020), Chivalry 2 (2021) oraz Deceive Inc. (2023).
Kontrowersje i zmiany na szczycie
We wrześniu 2021 roku Joe Gibson, który stał na czele Tripwire Interactive, wyraził swoje poparcie dla teksańskiej ustawy o zakazie aborcji po wykryciu bicia serca płodu, z wyjątkiem przypadków, w których życie matki byłoby zagrożone. W odpowiedzi na krytykę ze strony wielu reprezentantów branży gier wideo, a także przedstawicieli studiów, które współpracowały z opisywaną firmą (jak Torn Banner Studios, czyli autorzy Chivalry 2), niedługo później wydano oświadczenie, zgodnie z którym „komentarze wygłaszane przez Johna Gibsona były jego własną opinią i nie odzwierciedlały opinii Tripwire Interactive jako firmy”. Następnie Gibson ustąpił ze swojego stanowiska, a jego obowiązki przejął Alan Wilson.
Przejście pod skrzydła Embracer Group
W sierpniu 2022 roku poinformowano, że Tripwire Interactive zostało kupione przez szwedzki holding Embracer Group. Od tej pory firma miała działać pod skrzydłami grupy operacyjnej Saber Interactive. Niemniej kiedy w marcu 2024 roku ta ostatnia została sprzedana Beacon Interactive, Tripwire Interactive pozostało w rękach koncernu Embracer.
Kwiecień 2024 roku przyniósł kolejne zmiany na szczycie w Tripwire Interactive. Stanowisko dyrektora generalnego firmy objął bowiem Matthew LoPilato, czyli jej były dyrektor finansowy. Alan Wilson, który sprawował obowiązku CEO od czasu odejścia Johna Gibsona, zasiadł natomiast w fotelu wiceprezesa.