The Coalition / Black Tusk Studios
Firma producent
The Coalition to stanowiące część Microsoft Studios kanadyjskie studio deweloperskie, które od roku 2014 odpowiada za rozwijanie jednej z najważniejszych marek firmy, czyli cyklu trzecioosobowych strzelanin Gears of War.
Od momentu powstania studio trzykrotnie zmieniało nazwę; pierwotnie funkcjonowało jako Zipline Studios (od lutego 2010 do maja 2011), a następnie Microsoft Game Studios Vancouver (od maja 2011 do listopada 2012), oraz Black Tusk Studios (od listopada 2012 do czerwca 2015 roku). Siedziba firmy mieści się w kanadyjskim Vancouver. Szefem studia The Coalition od 2014 roku jest Rod Fergusson, który rozpoczynał swą karierę w firmie Microsoft, a następnie współpracował m.in. z Epic Games oraz twórcami cyklu BioShock – studiem Irrational Games.
Historia
Skromne początki
Początki The Coalition sięgają lutego 2010 roku, kiedy to w kanadyjskim Vancouver uformowała się ekipa Zipline Studios i rozpoczęła pracę nad swoim pierwszym projektem, którym okazała się wydana rok później na Facebooku casualowa gra zręcznościowa Relic Rescue. Talent młodych twórców szybko został jednak wykorzystany do nieco ambitniejszych projektów, kiedy to firma Microsoft powierzyła studiu prace nad przeznaczoną na kontroler ruchowy Kinect strzelaniną Project Columbia oraz grą symulacyjną Microsoft Flight, będącą wydanym w modelu free-to-play rebootem słynnej serii Microsoft Flight Simulator. 2 maja 2011 roku Zipline Studios zmieniło nazwę na Microsoft Game Studios Vancouver, stając się wewnętrznym deweloperem giganta z Redmond.
Opieka nad Gears of War
25 lipca 2012 roku Microsoft zdecydował o zawieszeniu prac nad powstającą w Vancouver grą Project Columbia i zaprzestał dalszego rozwijania Microsoft Flight, a 35 pracowników studia zostało zwolnionych. Dla kanadyjskiego dewelopera nie oznaczało to jednak końca działalności, a początek zupełnie nowej ery. 29 listopada 2012 roku Microsoft Game Studios Vancouver zostało przemianowane na Black Tusk Studios, a właściciel firmy ogłosił, że w kolejnych latach skupi się ono na pracy nad jedną z najważniejszych marek Microsoftu, będącej głównym konkurentem popularnej serii strzelanek FPS Halo. Przez blisko półtora roku nie ujawniono jednak żadnych szczegółów na temat tworzonej przez studio gry.
W styczniu 2014 roku Microsoft Studios nabył od firmy Epic Games prawa do kontynuowania jednej z najważniejszych dla firmy serii, czyli rozwijanego na konsolach Xbox 360 cyklu Gears of War. W ramach umowy, Microsoft pozyskał też do współpracy Roda Fergussona, czyli producenta wykonawczego trzech pierwszych części wspomnianego cyklu. Twórca stanął na czele Black Tusk Studios, aby wraz z nim rozpocząć pracę nad czwartą pełnoprawną odsłoną serii i jak się później okazało – przeznaczonym na pecety oraz konsole ósmej generacji remakiem „jedynki”, zatytułowanym Gears of War: Ultimate Edition. Jeszcze przed wydaniem obu gier, 3 czerwca 2015 roku Fergusson ogłosił, że jego ekipa po raz kolejny zmienia nazwę. Nowo przyjęta nazwa studia – The Coalition – podkreślić miała jego ścisły związek z marką Gears of War i zapożyczona została od jednej z występujących w grze frakcji: Coalition of Ordered Governments.
Gears of War: Ultimate Edition zadebiutowało na Xboksie One w sierpniu 2015 roku, z kolei w marcu 2016 roku trafiło na komputery osobiste. Gears of War 4, czerpiące garściami z dorobku poprzednich odsłon cyklu, jednak wprowadzające między innymi nowych bohaterów, pojawiło się na Xboksie One oraz komputerach osobistych w październiku 2016 roku. Obie gry doczekały się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, toteż The Coalition mogło w spokoju pracować nad następnymi projektami osadzonymi w tym uniwersum.
Piąta główna część serii, zatytułowana Gears 5, zadebiutowała na komputerach osobistych oraz Xboksie One we wrześniu 2019 roku, z kolei w listopadzie 2020 roku pojawiła się na Xboksach Series X/S. Tytuł, który eksperymentował między innymi z mapami o bardziej otwartej strukturze, powtórzył sukces poprzedników, a w grudniu 2020 roku otrzymał rozszerzenie – Hivebusters. W międzyczasie studio The Coalition pracowało nad jeszcze jedną pozycją, czyli tworzoną we współpracy z ekipą Splash Damage strategią turową pod tytułem Gears Tactics, która w kwietniu 2020 roku trafiła na komputery osobiste, zaś w listopadzie – na Xboksa One oraz Xboksy Series X/S.
W międzyczasie, bo w lipcu 2020 roku, dowiedzieliśmy się, że The Coalition nawiązało współpracę z Undead Labs na potrzeby projektu State of Decay 3. Niemniej, w kolejnych latach oczkiem w głowie opisywanej firmy miało być zapowiedziane w czerwcu 2024 roku Gears of War: E-Day, czyli prequel serii Gears of War, opowiadający o pierwszym ataku Szarańczy na planetę Sera.