Teyon
Firma polski producent wydawca
Facebook: https://www.facebook.com/TeyonGames
Polskie studio deweloperskie, którego oddziały mieszczą się w Krakowie, Łodzi oraz Tokio. Produkcje tworzone przez ten zespół można znaleźć na komputerach osobistych, konsolach i urządzeniach mobilnych.
Historia
Pierwsza krew
Krakowskie studio Teyon zostało założone w 2006 roku. Na pierwsze efekty pracy nowo powstałego zespołu nie trzeba było długo czekać, gdyż jeszcze w tym samym roku dostarczył on zręcznościowe 1001 MiniGolf Challenge oraz FPS-a pod tytułem BURN (stworzonego we współpracy z ekipą Destan Entertainment; z czasem doszło do fuzji obu studiów).
Następnie firma zaczęła specjalizować się przede wszystkim w tworzeniu mniejszych produkcji, jak seria 101 Pets (w której gracze opiekowali się rozmaitymi zwierzętami) oraz cykl Club Vegas (gdzie mogliśmy spróbować szczęścia w wirtualnych kasynach rodem z Las Vegas). Nie oznacza to jednak, że ekipa zapomniała o projektach nieco większego kalibru; gatunek gier akcji reprezentowały m.in. Battle Rage czy Blind Shot: Assassin's Confession (owoce kooperacji z wyżej wspomnianym Destan Entertainment), a w jej portfolio nie zabrakło także strategii pokroju Pet Hotel Tycoon bądź Aqua Park Tycoon.
Operacje specjalne
Rok 2010 przyniósł natomiast premierę strzelanki Heavy Fire: Special Operations na konsolę Nintendo Wii, która dała początek serii rozwijanej w następnych latach; w 2011 roku posiadacze japońskiej konsoli mogli zagrać w Heavy Fire: Black Arms oraz Heavy Fire: Afghanistan (które trafiło również na PlayStation 3, Xboksa 360 i komputery osobiste), a dwa lata później na PC oraz konsole Sony i Microsoftu trafiło Heavy Fire: Shattered Spear. Cykl zaznaczył swoją obecność również na handheldzie Nintendo 3DS, za sprawą Heavy Fire: The Chosen Few 3D oraz Heavy Fire: Special Operations 3D.
W międzyczasie studio kontynuowało podążanie wytyczoną wcześniej ścieżką, pracując nad mniejszymi tytułami reprezentującymi rozmaite gatunki – od HOPA (jak Vampire Mansion: A Linda Hyde Mystery), przez zręcznościówki (Arctic Escape), skończywszy na grach logicznych (1001 Crystal Mazes); oprócz komputerów osobistych i konsol jej dzieła pojawiły się na smartfonach i tabletach.
Ponadto od 2011 roku Teyon zajmuje się wydawaniem na japońskim rynku zarówno własnych gier, jak i produkcji tworzonych przez inne studia. Nakładem firmy w Kraju Kwitnącej Wiśni zadebiutowały takie tytuły, jak Moonlighter, Bomber Crew, X-Morph Defense czy The Flame in the Flood.
Od Rambo...
W 2014 roku Teyon opracowało grę Rambo: The Video Game, opartą na licencji kultowych filmów z Sylwestrem Stallone'em w roli głównej. Produkcja reprezentująca gatunek celowniczków doczekała się chłodnego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów. Niemniej z perspektywy czasu można zaryzykować stwierdzenie, że w trakcie jej tworzenia deweloperzy „oswoili się” z pracą przy dużej marce rozpoznawalnej na całym świecie, co pozwoliło im rozwinąć skrzydła w kolejnych latach.
Nim jednak tak się stało, twórcy dostarczyli między innymi konsolowe wersje gry Planar Conquest oraz drugą część cyklu zręcznościówek pod tytułem Urban Trial Freestyle; w 2017 roku na konsoli Nintendo Switch pojawiła się jeszcze kompilacja trzydziestu minigier towarzyskich nazwana Party Planet. Poza tym w 2018 roku studio otworzyło oddział w Łodzi, który pod nazwą Digital Bards miał tworzyć gry casualowe przeznaczone na komputery osobiste i konsole.
...do Terminatora...
Następnym dużym tytułem, nad którym pracowało studio Teyon, był Terminator: Resistance. Zapowiedziana we wrześniu 2019 roku produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One, a choć reprezentowała gatunek FPS-ów, znalazło się w niej miejsce na rozbudowane elementy RPG. Był to wówczas najbardziej ambitny projekt w portfolio tego zespołu. Terminator: Resistance zadebiutował 15 listopada 2019 roku. Produkcja doczekała się dosyć chłodnego przyjęcia ze strony recenzentów. W serwisie Metacritic średnia ocen wystawionych jej przez branżowe media wynosiła 47% dla wersji na PlayStation 4, 55% dla wydania na Xboksa One oraz 60% dla edycji na komputery osobiste. Tytuł przypadł jednak do gustu graczom, o czym świadczyły zarówno średnie not wystawionych przez nich we wspomnianym agregatorze (wahającymi się od 73% do 84%), jak i „bardzo pozytywne” opinie na platformie Steam. Nic zatem dziwnego, że deweloperzy postanowili przygotować nową wersję gry na PlayStation 5. Terminator: Resistance - Enhanced trafił na tę platformę 30 kwietnia 2021 roku.
W międzyczasie deweloperzy nawiązali współpracę z firmą Nacon, której owocem była gra wyścigowa pod tytułem Monster Truck Championship. W październiku 2020 roku owa pozycja trafiła na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One, w listopadzie pojawiła się na konsoli Nintendo Switch, z kolei w marcu 2021 roku zawitała również na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
...i RoboCopa
Najwyraźniej sposób, w jaki studio Teyon zrobiło użytek z marki Terminator, na tyle przypadł do gustu firmie Nacon, że ta postanowiła powierzyć mu pieczę nad produkcją bazującą na innej kultowej serii filmów science fiction. Mowa o RoboCopie i zapowiedzianej w lipcu 2021 roku grze RoboCop: Rogue City.
Gra RoboCop: Rogue City trafiła na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S w listopadzie 2023 roku. W międzyczasie podjęto decyzję o anulowaniu zapowiedzianej wcześniej wersji na Nintendo Switch. Tytuł odniósł sukces nie tylko artystyczny („bardzo pozytywne” recenzje na platformie Steam i średnia ocen od branżowych mediów, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 72-76/100), lecz również komercyjny. Po dwóch tygodniach od premiery firma Nacon obwieściła, że gra znalazła ponad 435 tysięcy nabywców, co uczyniło ją największą premiera w historii tego wydawcy.
Autorom nie pozostało więc nic innego, jak kuć żelazo póki gorące. W styczniu 2024 roku studio Teyon dostarczyło oczekiwany przez fanów tryb Nowej Gry Plus. Ponadto twórcy snuli ambitne plany związane z wykorzystaniem w przyszłości „kilku” innych marek.
Rennsport i gra RPG akcji
W międzyczasie, bo w 2021 roku, studio Teyon rozpoczęło pracę nad jeszcze jednym, nietypowym dla siebie projektem, bo realistycznym symulatorem wyścigowym pod tytułem Rennsport. Z czasem do krakowskich deweloperów dołączyło niemieckie Competition Company, które wzięło na siebie obowiązki drugiego dewelopera tej produkcji oraz jej wydawcy. W lipcu 2024 roku gra doczekała się otwartych beta-testów.
Poza tym lipiec 2024 roku przyniósł pierwsze wieści na temat nowego dzieła opisywanego zespołu. Z opublikowanego przez niego ogłoszenia o pracę wynikało, że jego następnym projektem jest gra RPG akcji działająca w oparciu o silnik Unreal Engine.