Tango Gameworks
Firma producent
Japońskie studio deweloperskie z siedzibą w Tokio, założone przez Shinjiego Mikamiego – twórcę serii Resident Evil. W latach 2010-2024 zespół należał do koncernu ZeniMax Media, a jego specjalnością były survival horrory tworzone z myślą o komputerach osobistych i konsolach. Studio zostało zamknięte w maju 2024 roku, jednak w sierpniu tego samego roku firma Krafton obwieściła, że przejęła je wraz z prawami do marki Hi-Fi Rush.
Historia Tango Gameworks
Początek działalności i przejęcie przez ZeniMax Media
W 2010 roku sławny Shinji Mikami założył własne studio deweloperskie, które ochrzcił mianem Tango. Za siedzibę firmy obrano dzielnicę Odaiba w Tokio. Niedługo później, bo w maju 2010 roku, do Mikamiego dołączył Shigenori Nishikawa z PlatinumGames (któremu gracze zawdzięczają powstanie MadWorlda), a z czasem wśród pracowników Tango pojawili się również kompozytor Masafumi Takada z Grasshopper Manufacture oraz Naoki Katakai i Shinichiro Ishikawa z Capcomu. Na długo przed zaprezentowaniem światu swojego debiutanckiego dzieła zespół dążył popaść w poważne kłopoty finansowe. Dlatego też pod koniec 2010 roku Mikami zdecydował się sprzedać swoje studio koncernowi ZeniMax Media (firmie-matce Bethesda Softworks), tym samym dołączając do takich ekip jak id Software czy Arkane Studios i otrzymując dostęp do silnika graficznego id Tech 5. To właśnie wówczas firma Mikamiego została przemianowana na Tango Gameworks, a jej siedzibę przeniesiono do dzielnicy Shibaura, gdzie mieści się placówka azjatyckiego oddziału ZeniMax Media.
Co ciekawe, pomimo że już w listopadzie 2010 roku autorzy zaczęli publikować mroczne szkice koncepcyjne zwiastujące rychłą zapowiedź ich pierwszej produkcji, jeszcze przez jakiś czas Mikami był pochłonięty pracą nad Shadows of the DAMNED tworzonym we współpracy z wyżej wspomnianym Grasshopper Manufacture. Dopiero po jego premierze projektant mógł na dobre poświęcić się obowiązkom dyrektora kreatywnego w Tango Gameworks.
The Evil Within, czyli udany debiut
W kwietniu 2012 roku świat po raz pierwszy usłyszał o Zwei – klasycznym survival horrorze czerpiącym garściami z dorobku serii Resident Evil. Ów enigmatyczny tytuł był jednak tylko nazwą kodową – rok później okazało się, że projekt będzie nosił miano The Evil Within. Produkcja trafiła do sprzedaży w październiku 2014 roku na konsolach stacjonarnych i na komputerach osobistych – jej wydanie wzięła na swoje barki firma Bethesda Softworks. Pozycja przypadła do gustu graczom i recenzentom, co przełożyło się na zadowalającą sprzedaż i wysokie oceny przyznawane przez branżowe media. Kując żelazo póki gorące, autorzy przygotowali trzy rozszerzenia, czyli wydane w marcu 2015 roku The Assignment, opublikowane w kwietniu The Consequence, a także udostępnione w maju The Executioner.
The Evil Within 2 i Ghostwire: Tokyo
Po wszystkim Japończycy nabrali wody w usta i przez niemal dwa lata nie ujawnili żadnych informacji na temat tego, nad czym aktualnie pracują. Marzec 2017 roku przyniósł nieoficjalne doniesienia, wedle których miałby to być sequel The Evil Within. Plotki znalazły potwierdzenie w trakcie targów E3 2017, gdzie oficjalnie zapowiedziano The Evil Within 2. Tytuł zadebiutował na sklepowych półkach w piątek trzynastego października 2017 roku – w odróżnieniu od poprzedniczki, produkcja ominęła konsole PlayStation 3 i Xbox 360, trafiając na pecety, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Podobnie jak pierwowzór, kontynuacja przygód Sebastiana Castellanosa spodobała się graczom i recenzentom, zdobywając noty oscylujące wokół 80%. Kiedy więc w czerwcu 2019 roku Shinji Mikami poinformował, że wybiera się w podróż służbową na targi E3, fani serii żywili nadzieję, iż oznacza to rychłą zapowiedź jej trzeciej części. Tak się jednak nie stało, a w Los Angeles studio Tango Gameworks zapowiedziało zupełnie nową produkcję, czyli przygodową grę akcji pod tytułem Ghostwire: Tokyo. W 2020 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że omawiany tytuł trafi na komputery osobiste oraz na PlayStation 5 (jako czasowy exclusive dla piątej konsoli stacjonarnej Sony).
Przejście pod skrzydła Microsoftu
21 września 2020 roku firma Microsoft ogłosiła, że za kwotę 7,5 miliarda dolarów nabyła koncern ZeniMax Media, do którego należało między innymi studio Tango Gameworks. Choć zespół Shinjiego Mikamiego dołączył do rosnącego w zawrotnym tempie Xbox Game Studios, gigant z Redmond nie zamierzał ingerować w podpisaną z japońskim producentem umowę o czasowej ekskluzywności Ghostwire: Tokyo, które przez jakiś czas po premierze miało być dostępne jedynie na PC i PS5.
Gra Ghostwire: Tokyo zadebiutowała na komputerach osobistych i PlayStation 5 w marcu 2022 roku. Produkcja doczekała się dość ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen, mieszcząca się w przedziale 75-77/100 (według serwisu Metacritic), a także „bardzo pozytywne” recenzje na platformie Steam.
Olbrzymi sukces Hi-Fi Rush
W międzyczasie Tango Gameworks pracowało nad kolejnym dziełem, którym było ujawnione w dniu premiery Hi-Fi Rush. Mowa o grze akcji wzbogaconej o elementy zaczerpnięte z gier rytmicznych, która trafiła na komputery osobiste oraz Xboksy Series X/S 25 stycznia 2023 roku. Tytuł doczekał się „przytłaczająco pozytywnych” recenzji na platformie Steam i cieszył się średnią ocen od branżowych mediów oscylującą w przedziale 87-89/100 (za Metacritic).
W lutym 2023 roku Shinji Mikami, czyli założyciel Tango Gameworks, obwieścił, że w „nadchodzących miesiącach” opuści opisywane studio deweloperskie. W kwietniu natomiast gra Ghostwire: Tokyo trafiła na Xboksy Series X/S. Co ciekawe, choć tę jej wersję trapiły rozmaite problemy techniczne, związane między innymi z jakością grafiki czy płynnością, według serwisu Metacritic mogła się ona pochwalić najwyższą średnią ocen od branżowych mediów spośród wszystkich jej wydań (wynoszącą 83/100).
W marcu 2024 roku firma Microsoft wprowadziła zmiany w swojej polityce wydawniczej, w wyniku których Hi-Fi Rush przestało być tytułem ekskluzywnym dla komputerów osobistych oraz konsol Xbox Series X/S. 19 marca 2024 roku pozycja trafiła na PlayStation 5.
Nagły koniec...
Nieoczekiwanie na początku maja 2024 roku gruchnęła wiadomość o tym, że studio Tango Gameworks zostało zamknięte. Zespół podzielił los trzech innych producentów znajdujących się pod skrzydłami Bethesda Softworks, czyli Arkane Austin, Alpha Dog oraz Roundhouse Studios.
...i niespodziewane odrodzenie
Niespodziewanie w sierpniu 2024 roku Krafton ogłosił, że nabył studio Tango Gameworks, a także prawa do marki Hi-Fi Rush. Co ciekawe, była to pierwsza duża inwestycja tej firmy na japońskim rynku gier wideo. W planach nowego właściciela był rozwój świeżo nabytej marki oraz powierzenie opisywanemu zespołowi kolejnych projektów.