Spiders
Firma producent
Francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Paryżu, wyspecjalizowane w tworzeniu gier przeznaczonych na konsole i komputery osobiste. Zespół istnieje od 2008 roku i od samego początku blisko współpracował z firmą Focus Home Interactive, która była wydawcą większości tworzonych przez niego gier – warto odnotować, że każda z nich działa w oparciu o nieustannie rozwijaną, autorską technologię Silk Engine. Studio Spiders zatrudnia kilkudziesięciu pracowników (poza freelancerami pracującymi na zlecenie), a jego szefową jest Jehanne Rousseau. Od lipca 2019 Spiders jest częścią firmy Nacon (dawniej Bigben Interactive).
Historia Spiders
Od deweloperów na zlecenie…
Początki paryskiego studia Spiders sięgają 2008 roku, kiedy to firma została założona przez kilku deweloperów, którzy poznali się w trakcie prac nad grą Silverfall. Twórcy szybko znaleźli wspólny język i podjęli decyzję o pójściu „na swoje”. Pierwszym projektem nowo powstałego zespołu była konwersja gry Sherlock Holmes kontra Kuba Rozpruwacz na Xboksa 360. Autorzy dobrze wywiązali się z zadania i w ten sposób zapoczątkowali owocną, wieloletnią współpracę z firmą wydawniczą Focus Home Interactive.
Rok 2010 przyniósł premierę pierwszej autorskiej produkcji studia Spiders, czyli Faery: Legends of Avalon. Deweloperzy wykorzystali doświadczenie zdobyte podczas tworzenia wyżej wspomnianego Silverfalla i dostarczyli graczom klasycznego reprezentanta gatunku action RPG, z walką w trybie turowym.
Kolejne dwa lata przyniosły dwa „skoki w bok” w wykonaniu zespołu Spiders – autorzy opracowali bowiem konsolowe porty dwóch produkcji, czyli Gray Matter (na zlecenie firmy DTP Entertainment) oraz Testamentu Sherlocka Holmesa. Wrzesień 2012 roku przyniósł premierę kolejnego dzieła zespołu, czyli Of Orcs and Men opracowanego we współpracy z ekipą Cyanide Studio. Ostatnia z wymienionych produkcji była o tyle ciekawa, że stawiała niejako do góry nogami założenia nurtu fantasy – gracze wcielali się bowiem w orka i goblina, którzy wypowiedzieli wojnę ludziom mordującym ich pobratymców. Tytuł spotkał się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, a wśród jego mocnych stron wymieniano przede wszystkim fakt, że dwójka protagonistów doskonale się uzupełniała – podczas gdy ork Arkail stawiał na rozwiązania siłowe, goblin Styx załatwiał sprawy po cichu.
…do specjalistów od RPG-ów akcji
Of Orcs and Men nigdy nie doczekało się bezpośredniej kontynuacji – zamiast tego wspomniane wcześniej studio Cyanide postanowiło opowiedzieć graczom o dalszych losach Styksa w osobnej serii. Ekipa Spiders natomiast skoncentrowała się na tworzeniu kolejnych dzieł, z których pierwszym było wydane w 2013 roku Mars: War Logs. Tym razem autorzy zabierali nas w podróż na Marsa, którego mieszkańcy toczyli brutalną walkę o przetrwanie. Produkcja nie wprowadzała rewolucji do gatunku RPG akcji, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań, co w ostatecznym rozrachunku pozwoliło jej odnieść umiarkowany sukces.
Rok 2014 przyniósł natomiast zwrot w kierunku klimatów fantasy – należy zaznaczyć, że wydane wówczas Bound by Flame było również pierwszą pozycją opracowaną przez Spiders, która trafiła na PlayStation 4 i Xboksa One. Niestety tytuł zebrał oceny gorsze niż dwa poprzednie dzieła ekipy. Niezniechęceni tym autorzy postanowili raz jeszcze zabrać graczy na Czerwoną Planetę i niedługo później zapowiedzieli swoje kolejne dzieło, czyli The Technomancera.
Tym razem twórcy dali sobie więcej czasu na opracowanie gry – tytuł zadebiutował bowiem w czerwcu 2016 roku. Autorzy postanowili przybliżyć graczom tytułowych Technomantów, czyli znaną z Mars: War Logs kastę wojowników władających mocą elektryczności. Należał do nich również prowadzony do boju bohater, którego zadaniem było przywrócenie kontaktu marsjańskiej kolonii z Ziemią. Podobnie jak wspomniane wcześniej Mars: War Logs, The Technomancer okazał się umiarkowanym sukcesem, nawet pomimo tego, że twórcy dołożyli starań, by rozbudować wszystkie aspekty rozgrywki (co przełożyło się na większe możliwości rozwoju postaci, cztery style walki, wydawanie komend towarzyszom i budowanie z nimi relacji, rozbudowany system rzemiosła oraz większą liczbę zadań pobocznych), a także uczynić warstwę fabularną bardziej złożoną i w pewnym stopniu nieliniową.
Sukces GreedFalla
W lutym 2017 roku na horyzoncie zaczęła majaczyć jeszcze jedna gra RPG akcji w portfolio „Pająków” – mowa o GreedFall, które miało przenieść graczy do fantastycznego świata łączącego elementy rodem z XVIII-wiecznej Ameryki z aspektami charakterystycznymi dla nurtu fantasy. Mieszkańcy tej nietypowej krainy żyli w zgodzie z magią i naturą, dopóki zamieszkiwanymi przez nich terytoriami nie zainteresowały się kolonialne potęgi. GreedFall zadebiutował na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One 10 września 2019 roku. W momencie premiery omawiana produkcja była najwyżej ocenianym dziełem studia Spiders, a noty przyznane jej przez branżowych krytyków plasowały się powyżej 75%. Projekt przypadł do gustu również samym graczom. Świadczyły o tym zarówno bardzo dobre recenzje na platformie Steam, jak i wysokie wyniki sprzedaży, którymi najpierw pochwalił się wydawca – firma Focus Home Interactive – a później sami deweloperzy; w sierpniu 2020 roku studio Spiders poinformowało, że gra trafiła w ręce ponad miliona graczy.
Przejście pod skrzydła firmy Nacon
W lipcu 2019 roku firma Nacon poinformowała, że przejęła opisywany zespół, przez co jego kolejne dzieło powstanie pod jej skrzydłami. Jak się okazało rok później, było nim Steelrising, czyli kolejna gra RPG akcji. Tym razem deweloperzy postanowili zabrać nas do alternatywnej, bo clockpunkowej wersji ogarniętego rewolucją Paryża. Głównym bohaterem tej produkcji była Aegis – kobieta-robot mająca za zadanie odnalezienie Marii Antoniny i położenie kresu krwawej wojnie pomiędzy rewolucjonistami a armią maszyn należącą do Ludwika XVI.
Steelrising zadebiutował na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S we wrześniu 2022 roku. Tytuł doczekał się dość ciepłego przyjęcia ze strony graczy („w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam) i branżowych mediów; według serwisu Metacritic, jego średnia ocen mieściła się w przedziale 68-74/100 (w zależności od platformy).
Problematyczny rozwój GreedFall 2
W międzyczasie, bo w maju 2022 roku, studio Spiders i firma Nacon zapowiedziały następne wspólne dzieło, czyli GreedFalla II: The Dying World. Produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S. 24 września 2024 roku drugi GreedFall trafił do Wczesnego dostępu na platformie Steam, gdzie miał spędzić tyle czasu, ile będzie konieczne, by prezentował odpowiednio wysoki poziom.
Na krótko przed debiutem tej produkcji w Early Access omawiany zespół zorganizował strajk, skarżąc się między innymi na niskie płace, problemy z zarządzaniem czy brak przejrzystości i kompromisów w negocjacjach. Protest, do którego z czasem przyłączyło się również studio Kylotonn, trwał od 2 do 6 września i zakończył się pomyślnie dla jego uczestników. Choć firma Nacon przekonywała, że stawiane jej oskarżenia była „fałszywe i zniesławiające”, ostatecznie zgodziła się na podwyżki, poprawę warunków (zwłaszcza pracy zdalnej) oraz audyt środowiska pracy.