Monolith Soft
Firma producent
Japońskie studio deweloperskie z siedzibą w Tokio oraz biurami w Osace i Kioto. Monolith Soft od 2010 roku znajduje się w rękach firmy Nintendo i tworzy gry przeznaczone na jej platformy. Do najważniejszych dzieł tego studia należą serie Xenosaga oraz Xenoblade Chronicles. Na czele zespołu stoi Hirohide Sugiura, zaś jednym z jego najważniejszych członków jest reżyser Tetsuya Takahashi.
Historia Monolith Soft
Studio oficjalnie rozpoczęło działalność 1 października 1999 roku. Monolith Soft zostało założone pod skrzydłami firmy Namco przez Tetsuyę Takahashiego (który zdążył już zapisać się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo za sprawą Xenogears), a także Hirohide’a Sugiurę i Yasuyukiego Honne. Niedługo później ekipa przystąpiła do pracy nad swoimi pierwszymi projektami.
Działalność pod skrzydłami Namco
Jako pierwsza zadebiutowała gra jRPG pod tytułem Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht, wypuszczona w 2002 roku na PlayStation 2. W kolejnym roku na GameCube’a trafił następny reprezentant tego gatunku, czyli Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean. Rok 2004 przyniósł premiery gier Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse oraz Xenosaga: Pied Piper, czyli mobilnego spin-offu tego cyklu.
W 2005 roku światło dzienne ujrzało następne jRPG od Monolith Soft – Namco x Capcom. Rok 2006 upłynął dla studia pod znakiem premier takich gier, jak Baten Kaitos Origins (był to kolejny tytuł ekskluzywny dla konsoli GameCube w dorobku zespołu), Xenosaga Episode I & II (pierwsza pozycja na handheldy w dorobku opisywanej ekipy) oraz Xenosaga Episode III: Also Sprach Zarathustra. Oprócz tego zespół wsparł firmę Square Enix w stworzeniu projektu Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII.
Trzecia część serii Xenosaga nie odniosła sukcesu artystycznego ani komercyjnego, na który mieli nadzieję autorzy. Choć jak później wspominał Sugiura, relacje Monolith Soft i Namco zaczęły psuć się jeszcze w 2002 roku, kiedy Masaya Nakamura (czyli dotychczasowy szef firmy-matki opisywanego studia) przeszedł na emeryturę, to jednak sprawę miała pogorszyć fuzja Namco i Bandai, po której omawiana ekipa miała cieszyć się coraz mniejszą swobodą twórczą. Wreszcie porażka poniesiona przez Xenosagę Episode III przyczyniła się do tego, że Bandai Namco Entertainment zdecydowało się na sprzedaż Monolith Soft firmie Nintendo.
Przejście w ręce Nintendo
O tym, że Nintendo stało się większościowym udziałowcem Monolith Soft, świat dowiedział się w kwietniu 2007 roku. Pomimo że początkowo gigant z Kioto posiadał 80% akcji studia, na przestrzeni kolejnych lat przejmował następne, aż pod koniec 2024 roku zapewnił sobie pełną kontrolę nad tym zespołem.
Pod skrzydłami nowego właściciela studio ponownie nabrało wiatru w żagle, od tej pory tworząc wyłącznie na platformy sygnowane jego logo. Zespół nie tylko pracował nad autorskimi projektami, lecz również wspierał innych deweloperów, maczając palce między innymi przy seriach The Legend of Zelda oraz Splatoon.
W 2008 roku światło dzienne ujrzały gry Soma Bringer i Super Robot Wars OG Saga: Endless Frontier, które trafiły wyłącznie na Nintendo DS-a. Ponadto na konsolę Nintendo Wii zawitała stworzona przez Monolith Soft gra Disaster: Day of Crisis, będąca pierwszym reprezentantem innego gatunku niż RPG w dorobku tej ekipy. W 2009 roku na Nintendo DS-a ukazała się gra Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans, zaś w 2010 roku w jej ślady poszedł projekt Super Robot Wars OG Saga: Endless Frontier Exceed.
Epoka Xenoblade Chronicles
Rok 2010 to również premiera Xenoblade Chronicles, czyli następnego dużego jRPG-a w dorobku Monolith Soft. Wypuszczona na Nintendo Wii produkcja odniosła sukces artystyczny oraz komercyjny i tym samym zmazała plamę po nieudanym Xenosaga Episode III. Co prawda po niej omawiane studio przygotowało jeszcze gry Project X Zone (we współpracy z Banpresto) i Project X Zone 2, będące kontynuacjami Namco x Capcom, jednak ostatecznie działalność Monolith Soft w następnych latach miała oprzeć się niemal wyłącznie na rozwoju marki Xenoblade.
W 2015 roku na Nintendo Wii U trafiło Xenoblade Chronicles X, które (w przeciwieństwie do pierwowzoru) przenosiło graczy nie do świata fantasy, lecz do uniwersum science fiction. Rok 2017 przyniósł premierę Xenoblade Chronicles 2 na Nintendo Switch (w 2018 roku gra otrzymała dodatek zatytułowany Torna - The Golden Country), z kolei w 2020 roku zadebiutowało Xenoblade Chronicles: Definitive Edition, czyli remaster pierwszej części serii, opracowany z myślą o Nintendo Switch.
W 2022 roku cykl doczekał się trzeciej głównej odsłony, zaś rok później Monolith Soft wypuściło rozszerzenie do niej – Future Redeemed. W 2025 roku postanowiono odświeżyć również drugą grę spod tego szyldu, wydając Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition.