
Mighty Koi
Firma polski producent wydawca
Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Warszawie. Ekipa istnieje od 2019 roku (początkowo funkcjonowała pod nazwą 4Gate), a jej debiutanckimi dziełami mają być zapowiedziane w marcu 2024 roku gry The Night Wanderer oraz Thorgal.
Historia Mighty Koi
Dzieje firmy rozpoczęły się w 2019 roku, kiedy to zaczął się formować zespół dowodzony przez Marcina Grzegórskiego. Grupa, którą ochrzczono mianem 4Gate, szybko zdobyła licencję na wykorzystanie marki Pan Lodowego Ogrodu, w którym zamierzała osadzić swój debiutancki projekt. Z czasem udało jej się zdobyć prawa do jeszcze jednego głośnego IP, czyli Thorgala.
W kwietniu 2023 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy firmy na Mighty Koi. Jak rok później przekonywał Marcin Grzegórski, powodem takiego stanu rzeczy miała być chęć oddania „ducha” studia, które od tej pory miało w pełni skupić się na grach wideo (podczas gdy 4Gate zajmowało się „rozwojem technologii AI i animacji”).
Zapowiedź dwóch dużych projektów
W marcu 2024 roku Mighty Koi odsłoniło skrzętnie skrywane dotąd karty i oficjalnie zapowiedziało dwa projekty. Mowa o grze RPG akcji typu soulslike pod tytułem The Night Wanderer, osadzonej w uniwersum Pana Lodowego Ogrodu, a także o Thorgalu będącym przygodową grą akcji z elementami RPG.
Widmo problemów
Rok później nad studiem Mighty Koi zaczęły zbierać się czarne chmury. Najpierw Michał Korniewicz (będący wówczas projektantem dźwięku w Flying Wild Hog, pracującym również jako freelancer) opublikował wiadomość, zgodnie z którą opisywane studio miało zalegać z wypłatami swoim pracownikom.
Niedługo później sprawa zyskała drugie dno za sprawą dziennikarskiego śledztwa przeprowadzonego przez Karola Laskę i Filipa Chrzuszcza z serwisu CD-Action. Jak udało im się ustalić na podstawie rozmów z osobami zatrudnionymi w firmie jej byłymi pracownikami, w Might Koi miała panować toksyczna atmosfera, a szefostwo firmy miało nie rozumieć branży gier wideo i zarządzać nią w sposób niebywale chaotyczny; niektórzy wręcz zarzucali swoim przełożonym kłamstwa i oszustwa. Na domiar złego projekty zapowiedziane w marcu 2024 roku na przestrzeni wcześniejszych lat miały być wielokrotnie restartowane.
Dopełnieniem tego wszystkiego miał być brak płynności finansowej firmy, problemy z wypłatami (zasygnalizowane już przez Korniewicza) oraz przechodzące przez Mighty Koi fale zwolnień. Niejako przy okazji wyszło też na jaw, że studio pracowało również nad innymi projektami (pokroju Phantom Doctrine 2), które jednak nigdy nie ujrzały światła dziennego.
W odpowiedzi na ten artykuł Mighty Koi przekonywało, że prace nad Thorgalem i Nocnym wędrowcem wciąż trwały. Niemniej Grzegorz Rosiński wystosował oficjalne oświadczenie, w którym przekonywał, że decyzję o nawiązaniu współpracy z 4Gate oparł na przesłankach pozbawionych „pokrycia w rzeczywistości”; jednocześnie artysta nie ukrywał, że „czuje się oszukany i rozgoryczony” z powodu zaistniałej sytuacji.