Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Detalion/Detalion Games

Firma polski producent

Detalion to polskie studio deweloperskie, które działało w latach 1998-2005. W 2005 roku schedę po nim przejęła firma Detalion Games. Rozpoznawalność na całym świecie przyniosła Detalionowi seria Schizm, znana również jako Mysterious Journey.

Historia

Firma Detalion rozpoczęła działalność w 1998 roku. Studio zostało założone przez Macieja Miąsika, Roberta Ożóga, Łukasza Pisarka, Krzysztofa Bara, Rolanda Pantołę oraz Danutę Sieńkowską. Rok później rzeszowskie studio dostarczyło swoją debiutancką produkcję, czyli przygodówkę pod tytułem Reah: Face the Unknown (znaną w Polsce jako Reah: Zmierz się z nieznanym), którą opracowało we współpracy z firmą LK Avalon. Produkcja inspirowana kultową serią Myst przypadła graczom do gustu dzięki dopracowanej oprawie graficznej oraz wysokiemu poziomowi trudności.

Wielkie sukcesy

Kując żelazo póki gorące, podkarpaccy deweloperzy przygotowali kolejną grę tego typu. Mowa o Schizm: Mysterious Journey (w Polsce – Schizm: Prawdziwe wyzwanie), wydanym na komputery osobiste we wrześniu 2001 roku. Podobnie jak Reah, Schizm cieszył się uznaniem graczy dzięki bogatej w detale grafice i wysokiej jakości warstwie dźwiękowej, a także dopracowanym zagadkom. Na uwagę zasługiwała również fabuła, przygotowana we współpracy z pisarzami science fiction – Terrym Dowlingiem oraz Tomaszem Kołodziejczakiem.

Na początku 2002 roku szeregi zespołu opuścił Krzysztof Bar. Wydawać by się mogło, że po premierze Prawdziwego wyzwania Detalion jest na fali, jednak w kolejnych latach próżno było szukać hitów w portfolio studia. Bez wątpienia na takie miano nie zasługuje ani marnej jakości strzelanka pod tytułem Nina: Agent Chronicles (Nina: Kroniki agenta - Tunele Afganistanu), ani przeznaczona dla młodszych graczy gra logiczno-zręcznościowa pod tytułem Draggo.

W listopadzie 2003 roku Detalion powrócił jednak do przygodówek inspirowanych Mystem, oddając w ręce graczy grę Schizm II: Kameleon. Tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów. W grudniu 2004 roku studio dostarczyło jeszcze jedną produkcję tego typu – Sentinel: Descendants in Time (Sentinel: Strażnik grobowca). Obydwa projekty były owocem współpracy opisywanego zespołu z firmą Dreamcatcher.

Upadek

W 2005 roku borykający się z problemami finansowymi Detalion de facto zakończył działalność. Wówczas to niejako na jego zgliszczach powstały dwie nowe firmy – Detalion Games należąca do Rolanda Pantoły oraz Detalion Arts, które najpierw zajmowało się outsourcingiem, a w 2007 roku zostało kupione przez City Interactive i zmieniło nazwę na City Interactive Rzeszów. Co ciekawe, w 2012 roku Pantoła stworzył obok Detalion Games firmę Detalion Furniture, która zajmowała się projektowaniem mebli.

Na tym mogłaby zakończyć się historia Detalionu. Jak jednak miało okazać się po latach – nic bardziej mylnego.

Niczym feniks z popiołów

W 2018 roku Roland Pantoła ogłosił, że jego firma Detalion Games stworzy trzecią odsłonę cyklu Schizm. Nemezis: Mysterious Journey III (znany również jako Schizm III: Nemezis) został wydany przez firmę PlayWay. Działający w oparciu o technologię Unreal Engine 4 projekt zadebiutował na komputerach osobistych 8 lipca 2021 roku i doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy („w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam). W międzyczasie firma Detalion Games zapowiedziała jeszcze jeden projekt. Mowa o grze Chernobyl 1986, pozwalającej graczom wcielić się w zarządców czarnobylskiej elektrowni, próbujących uporać się ze skutkami eksplozji reaktora jądrowego nr 4.