Certain Affinity
Firma producent
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Austin, które specjalizuje się w pomaganiu innym zespołom deweloperskim w pracy nad ich dziełami oraz w tworzeniu dodatkowej zawartości do tych produkcji. Na przestrzeni lat zespół współtworzył między innymi gry z serii Halo i Call of Duty, a także takie projekty, jak Doom, Hogwarts Legacy czy Exodus.
Historia
Korzenie studia sięgają 2006 roku, kiedy to zespół z siedzibą w Austin (Teksas, Stany Zjednoczone) został założony przez Maksa Hobermana – byłego pracownika firmy Bungie. Ekipę zasilili deweloperzy, którzy wcześniej pracowali w Bungie oraz innych studiach Microsoftu, a także między innymi w Electronic Arts, Ion Storm czy Midway. Pierwszym dziełem Certain Afiinity były dwie mapy do trybu multiplayer gry Halo 2, wypuszczone w 2007 roku. Jego debiutanckim, samodzielnym projektem była natomiast wydana w 2008 roku gra strategiczna pod tytułem Age of Booty.
Na przestrzeni następnych lat zespół wyspecjalizował się w pomaganiu innym studiom deweloperskim w tworzeniu ich gier, a także w przygotowywaniu dodatkowej zawartości do nich. W efekcie studio może podpisywać się między innymi pod takimi projektami, jak Left 4 Dead (2008), Halo: Reach (2010), Halo 4 (2012), Halo: The Master Chief Collection (2014) oraz Halo Infinite (2021), a także wybrane pozycje z serii Call of Duty, jak World at War (2008), Black Ops (2010), Ghosts (2013) i Modern Warfare Remastered (2016). Poza tym opisywana ekipa pomogła w opracowaniu trybu multiplayer do gry Doom z 2016 roku i współtworzyła grę Hogwarts Legacy (2023).
W międzyczasie autorzy nie zapominali o tworzeniu autorskich projektów. W 2011 roku do sprzedaży trafiła gra Crimson Alliance, będąca klasycznym hack’n’slashem. Poza tym studio pracowało nad takimi pozycjami, jak Last Expedition, Project: Loro oraz Transformers Reactivate, jednak po dwóch pierwszych słuch zaginął na przestrzeni lat, zaś ta ostatnia finalnie została przekazana zespołowi Splash Damage (po czym również po niej zaginął słuch).
W lutym 2024 roku ogłoszono, że Certain Affinity już niespełna dwa lata wcześniej rozpoczęło współpracę z Archetype Entertainment i współtworzy grę RPG science fiction pod tytułem Exodus. Niestety w marcu ogłoszono, że przez studio przeszła pierwsza w jego historii fala zwolnień. W jej wyniku pracę straciło 25 osób, co stanowiło 10 procent jego siły roboczej. Jako powody takiego stanu rzeczy wskazywano problemy, z którymi w tym czasie borykała się cała branża gier wideo.