CCP Games / Crowd Control Productions
Studio deweloperskie z Islandii, którego siedziba główna mieści się w Reykjaviku. CCP Games tworzy gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosła mu marka EVE. Od 2018 roku zespół należy do firmy Pearl Abyss.
Historia CCP Games
Początek działalności
Firma rozpoczęła działalność w 1997 roku. CCP Games („CCP” to skrót od „Crowd Control Productions”) z siedzibą w Reykjaviku zostało założone przez Reynira Hardarsona, Porolfura Becka Kristjonssona i Ivara Kristjanssona. Celem deweloperów od początku było stworzenie gry MMORPG, toteż w pierwszych latach działalności ich wysiłki skupiały się na zdobyciu finansowania dla tego projektu. Pieniądze pochodziły między innymi ze sprzedaży stworzonej przez CCP Games edukacyjno-satyrycznej gry planszowej pod tytułem Haettuspil (która cieszyła się olbrzymią popularnością na Islandii), a także między innymi od prywatnych inwestorów.
Sukces Eve Online
Wymarzoną przez założycieli CCP Games grą wideo było EVE Online, czyli wypuszczona w maju 2003 roku gra symulacyjna, pozwalająca na budowę kosmicznego imperium. Tym co wyróżniało tę pozycję na tle innych, był nacisk na kształtowanie zasad rządzących jej światem przez samych graczy; ich działania wywierały trwały wpływ na całe uniwersum, kształtując jego krajobraz polityczny i ekonomiczny.
Tytuł, który trafił na komputery osobiste, odniósł wielki sukces artystyczny i komercyjny. EVE Online wyniosło CCP Games na wyżyny, umożliwiając firmie szybki rozwój (i otwieranie oddziałów w różnych zakątkach świata), a także dając początek marce science fiction, rozwijanej przez opisywane studio na przestrzeni następnych lat.
Wspólna droga z White Wolf Publishing i nowe projekty
W listopadzie 2006 roku CCP Games połączyło się z White Wolf Publishing – właścicielem praw między innymi do kultowego Świata mroku. Kiedy w październiku 2007 roku ogłoszono powstanie CCP North America, jego szefem został Mike Tinney – prezes White Wolf Publishing.
Nie każde przedsięwzięcie CCP Games odnosiło jednak sukces. W październiku 2011 roku zdecydowano się wprowadzić do EVE Online mikrotransakcje, co spotkało się z masową krytyką ze strony graczy obawiających się mechanizmów pay-to-win. Podobnie miały się sprawy z dodatkiem Incarna, który został bardzo chłodno przyjęty przez fanów, niezadowolonych ze stanu, w jakich zadebiutował. Nie najlepiej poradził sobie również Dust 514, czyli FPS osadzony w uniwersum EVE Online, który w maju 2013 roku trafił na PlayStation 3. Po trzech latach serwery tego tytułu zostały wyłączone.
W październiku 2015 roku White Wolf Publishing zostało nabyte przez firmę Paradox Interactive, wraz z prawami do Świata mroku. Co prawda wcześniej CCP Games pracowało nad osadzonym w tym ostatnim projektem World of Darkness Online, jednak z powodu wielu napotkanych po drodze trudności został on anulowany rok wcześniej. W międzyczasie przez opisywaną firmę przeszła też fala zwolnień, a niektóre jej oddziały, jak choćby ten z San Francisco, zostały zamknięte.
W latach 2015-2016 CCP Games wypuściło gry EVE: Gunjack oraz EVE: Valkyrie, które powstały z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
Przejście pod skrzydła Pearl Abyss
We wrześniu 2018 roku firma Pearl Abyss z Korei Południowej przejęła CCP Games za około 425 milionów dolarów. Podczas gdy CCP Games miało od tej pory w pełni koncentrować się na działalności deweloperskiej, kwestie związane z wydawaniem i marketingiem jego dzieł przejął nowy właściciel.
Niespełna dwa lata później na smartfony i tablety trafiło EVE Echoes, czyli swego rodzaju mobilna wariacja na temat EVE Online, będąca owocem współpracy CCP Games i południowokoreańskiego studia NetEase.