Garść porad na początek do Total War Saga Thrones of Britannia Total War Saga Thrones of Britannia - poradnik
Ostatnia aktualizacja: 14 czerwca 2018
Zanim rozpoczniesz pierwszą grę, zapoznaj się z poniższymi poradami na początek, które pomogą tobie nakreślić rozgrywkę w Total War Saga: Thrones of Britannia.
- Wybór frakcji
- Zwiększ dochody oraz ilość żywności
- Zorientuj się w sytuacji na mapie
- Łatwiej zarządzać całą prowincją, a nie częścią regionu
- Ład publiczny i buntownicy
- Rekrutacja armii oraz oddziałów
- Postacie i statystyki
- Uważaj na Lojalność i Wpływy twoich postaci
Wybór frakcji
W grze jest kilka frakcji, które będą dobrym wyborem na początek. Gra sugeruje wybór królestwa Wessex. Posiada kilka prowincji oraz podległych królestw. Minusem tej frakcji są częste najazdy wikingów z poza mapy. Z drugiej strony, królestwo Mide w Irlandii jest dobrym wyborem, jeśli szukasz małego królestwa, które oferuje wiele opcji rozwoju. Sama wyspa jest oddalona od dużych krajów na wschodzie oraz nie jest miejscem częstych inwazji wikingów. Skoro o nich mowa - Jeśli zamierzasz zacząć grać wikingami, wybierz Srudreyar. Posiada mało, ale odizolowanych prowincji oraz mocne jednostki wojskowe. Nie jest narażona na atak wikingów i nie sąsiaduje z wieloma królestwami. Rozwój będzie powolny, ale liczne grabieże i powolna ekspansja zapewnią sukces.
Zwiększ dochody oraz ilość żywności
Zanim przejdziesz do ekspansji terytorialnej, umocnij swoje prowincje i zadbaj o stan skarbca. Podstawą są większe dochody, dzięki którym będziesz miał pieniądze na rekrutację i utrzymanie wojska.
Żywność jest również potrzebna do wystawiania oddziałów oraz uzupełniania ich stanu osobowego. Jeśli będziesz miała za mało żywności, twoje ludzi będą niezadowoleni, a oddziały będą dłużej powracać do pełnej skuteczności bojowej. Ulepszaj istniejące struktury, a w stolicy prowincji wznieś budynki, które współgrają z wioskami.
Więcej informacji znajdziesz w tym rozdziale: Jak zwiększyć dochody oraz żywność?
Zorientuj się w sytuacji na mapie
Jeśli będziesz uważnie monitorował co się dzieje u twoich sąsiadów, ułatwisz sobie życie. Dobrym pomysłem jest zawiązanie sojuszu z królestwem, które walczy z twoim sąsiadem. W ten sposób, ułatwisz sobie zdobycie nowych ziem. Z drugiej strony, możesz być również przebiegłym dyplomatą. Na przykład, zwiąż sojusz z sąsiadem i wypowiedz wojnę królestwu, które stanowi większe zagrożenie dla niego, niż dla ciebie. Pozwól wrogowi podbić twojego sojusznika i odbij ziemie dla siebie.
Gra pomogą rozróżnić, kto jest wrogiem a kto przyjacielem na mapie poprzez zastosowanie różnych kolorów na mapie głównej. Kolorowe obwódki wokół ikon osad, miast, flot i armii oraz kolor granicy pozwala szybko określić status dyplomatyczny innych królestw wobec ciebie. W grze zobaczysz następujące kolory:
- Żółty - to twoje oddziały i prowincji
- Biały - państwa neutralne
- Niebieski - sojusznicy i nacje podległe tobie (wasalowie)
- Czerwony - królestwa z którymi obecnie prowadzisz wojny. Siły inwazyjne wikingów też są oznaczone tym kolorem
Te kolor są cały czas widoczne na mapie strategicznej, ale możesz też włączyć tryb mapy strategicznej (klawisz TAB lub przycisk w górnym-prawym rogu ekranu) i zmienić jedną z opcji na górze na "status dyplomatyczny"?. W ten sposób od razu zobaczysz np. rejony i armie z którymi walczysz. Możesz też wybrać inne królestwo, aby zobaczyć ich statusy dyplomatyczne z pozostałymi nacjami.
Łatwiej zarządzać całą prowincją, a nie częścią regionu
Prowincja zazwyczaj składają się z kilku regionów: osady (małe wioski w liczbie od 1 do 4, zależnie od prowincji) oraz stolicy (miasto otoczone murami). W osadach, są zazwyczaj struktury, które przynoszą tobie pieniądze i/lub żywność np. pola zbóż, sady, kopalnie. W takich osadach możesz tylko rozwijać już istniejące budynki.
Z kolei miasta, po rozbudowie głównej siedziby, mogą zwiększać ilość miejsc na dodatkowe zabudowania. Takie budowle oferują zazwyczaj bonusy do specjalnych dziedzin np. ład publiczny, szybkość uzupełniania oddziałów czy prędkość opracowywania technologii, lub oferują przychody i bonusy do danej gałęzi gospodarki.
Jeśli posiadasz tylko część prowincji, to najczęściej zmarnujesz jego potencjał. Posiadanie tylko miasta jest lepszym rozwiązaniem, zazwyczaj z militarnego punktu widzenia (trudniej zdobyć taką osadę). Natomiast, posiadanie samych wiosek, może zapewnić większe dochody, ale jest problematyczne gdy chodzi o utrzymanie porządku. W stolicy prowincji, możesz wznieść konstrukcje poprawiające ład publiczny lub przyspieszające opracowanie technologii. Niektóre struktury np. kopalnie, negatywnie wpływają na porządek w regionie, przez co łatwo możesz je stracić na rzecz buntowników. Dlatego, jeśli masz tylko jeden region z kopalnią, będziesz musiał liczyć się z wiecznym brakiem porządku.
Ład publiczny i buntownicy
Ład publiczny decyduje o bezpieczeństwie w prowincji. Niektóre budynki oraz wydarzenia (np. niedawny podbój, niedobór żywności lub grabież) mają negatywny wpływ na ład publiczny. Im wartość niższa (ujemne punkty ładu), tym bardziej prawdopodobne, że pojawią się buntownicy w twojej prowincji.
Rebelianci zaczną łupić okolicę albo podbijać okoliczne osady i wystawić twoje terytoria na niebezpieczeństwo. Osady pod kontrolą buntowników są niczyje. Każde państwo może walczyć z buntownikami i odebrać prowincję bez żadnej kary do relacji z pierwotnym posiadaczem prowincji.
Możesz podnieść ład publiczny budując Kościoły lub Tawerny, przypisując zarządcę lub poprzez umiejscowienie dowódcy z przynajmniej jednym punktem Zapału. W innym wypadku, trzymaj w okolicy armię szybkiego reagowania do eliminacji zagrożenia. Łatwiej jest utrzymać prowincję, niż pojedyncze regiony, dlatego dbaj o spójność podbitych ziem.
Rekrutacja armii oraz oddziałów
Jeśli chcesz stworzyć nową armię, musisz wybrać osadę lub miasto oraz wybrać przycisk na dolnym panelu informacji (Stwórz armię), który pozwoli ci powołać nowego dowódcę. Teraz wybierz jednego z kandydatów. Warto kierować się statystkami Dowodzenia oraz Zapału (przyda się do utrzymania pokoju w prowincji).
Następnie musisz wejść do jakiegokolwiek osiedla i przejść do ekranu rekrutacji. Możesz powołać dowolną liczbę z dostępnych oddziałów w twojej puli. W odróżnieniu od innych odsłon Total War, nie potrzebujesz specjalnych budynków do rekrutacji np. łuczników lub jazdy.
Pamiętaj, że twoje oddziały są stworzenie z małą ilością żołnierzy (1). Musisz poczekać parę tur, aby osiągnąć pełną gotowość bojową (2). Najlepiej jest uzupełniać oddziały w osadach, choć nadal przybywa mała ilość rekrutów, kiedy jesteś w przyjaznej prowincji lub gdy ufortyfikujesz armię (specjalny rozkaz na mapie strategicznej). Pamiętaj, że jeśli brakuje oddziałów w puli, musisz poczekać do następnej tury (3).
Gdy to możliwe, stwórz dodatkowa armię, zwłaszcza gdy jest okres pokoju. W tej odsłonie gry, nie ma opcji rekrutacji najemników. W czasie wojny, wystawienie efektywnej armii może zająć kilka tur, co może mieć wpływ na sukces lub porażkę. Najlepiej jest być przygotowanym wcześniej.
Więcej informacji znajdziesz w tym rozdziale: Jak tworzyć i przemieszczać armie?
Postacie i statystyki
Postacie w twoim królestwie dzielą się na kilka "typów". Mężczyźni, synowie, bracia itd. oraz mężowie stanu mogą piastować stanowiska dowódców armii i zarządców prowincji. Natomiast, damska cześć rodziny może zostać wydana za mąż i zwiększyć lub zmniejszyć niektóre statystki twoich postaci. Mogą być wydane również za kogoś z innego królestwa, zacieśniając więzy między tymi państwami (pozytywny wzrost relacji).
Każdy męskie członek twojego dworu jest opisany licznymi statystkami:
- Dowodzenie (jak dobrze radzi sobie na polu bitwy oraz podczas dowodzenia armią)
- Zarządzanie (zmniejsza korupcję oraz koszty budowy w prowincji, gdy jest zarządcą)
- Zapał (wpływa na ład publiczny, oraz morale i wielkość aury dowódcy podczas bitwy)
- Oprócz tego, każda postać ma cechy dodatkowe/nabyte (np. odwaga na polu bitwy), które wpływają nie tylko na statystki ale inne dziedziny gry np. ład publiczny, morale armii, szansa na zdobycie dzieci.
- Każda męska postać może mieć żonę, które zapewni kilka bonusów oraz pozwoli na założenie rodziny.
- Zyskują doświadczenie (za udział w bitwach, sprawowanie urzędu lub jako bonus z wydarzeń lub struktur), które można zmienić na poziom umiejętności np. Skryba oferuje bonus do podatków z prowincji oraz dodatkowe punkty Zarządzania.
- Niektórym postacią możesz zaoferować specjalne tytuły pn. Szambelan, przez co wskazane statystki wzrosną.
Dowolną postać w twoim królestwie, możesz mianować następcą tronu (choć osoby spoza twojej rodziny, muszą być najpierw adoptowane). Zmiana następcy wiążę się często z nieprzychylnymi reakcjami ze strony innych członków dworu. Jednak, jeśli wskazana postać ma bardzo dobre statystyki (np. bardzo wysoki poziom dowodzenia), warto przemyśleć taki wybór. W oknie frakcji jest mały panel o nazwie "intrygi", który pozwala tobie w pewnym stopniu wpływać na wszystkie postacie w królestwie. Miedzy innymi, możesz zwiększyć lojalność danej postaci, znaleźć żonę lub obniżyć poziom wpływów. W ostateczności, jest tam również opcja zgładzenia dowolnej postaci, ale musisz się liczyć z negatywnymi konsekwencjami niepowodzenia.
Uważaj na Lojalność i Wpływy twoich postaci
Każda z postaci w twoim królestwie posiada różne statystki, jednak "lojalność" oraz "wpływy", wyróżnia się na tle innych. Pierwsza decydują o tym jak oddana jest twoja postać względem aktualnego przywódcy frakcji. Jeśli lojalność spadnie poniżej 3 punktów, postać zacznie działać na twoją szkodę lub w skrajnych wypadkach wypowie nieposłuszeństwo. Na jednej z twoich prowincji powstaje armia pod wodzą tego bohatera i wybucha wojna domowa. W odróżnieniu od buntowników, tylko ty możesz walczyć z tą armią, chyba że poprosisz inne królestwa o wsparcie.
Wpływy, decydują o autorytecie i sile politycznej danej postaci w królestwie. Im więcej punktów wpływu ma przywódca, tym łatwiej jest mu podporządkować pozostałe postacie. Poza tym, jest to swoista waluta, podczas wielu wydarzeń np. podczas przekupstwa twoich poddanych. Często będziesz mógł wybrać, czy chcesz stracić punkt wpływu na rzecz lojalności wskazanej postaci. Natomiast, jeśli wpływy przywódcy frakcji będą mniejsze od wpływów innych postaci to często będą oni wysuwać swoje żądania, czasem szantażować i ogólnie działać na twoją szkodę. W oknie intryg, możesz wpłynąć na niektóre postaci i spróbować obniżyć ich poziom wpływów.