Zima | Zmiany | The Sims 2 Cztery Pory Roku
Ostatnia aktualizacja: 28 października 2019
Zima
Wielokrotnie już wspominałem, iż to właśnie w czasie trwania zimy zdecydowanie najwięcej będziesz mógł zdziałać. Nie powinieneś narzekać ani na brak obowiązków, ani dodatkowych atrakcji, dzięki którym kontrolowane przez nas Simy będą mogły w miły sposób spędzić wolny czas. Zacznijmy jednak od ograniczeń, których na całe szczęście będzie niewiele. W czasie trwania zimy nie możemy łowić ryb. Nie powinno się korzystać z basenu i innych typowo "letnich" przedmiotów. Jedyny wyjątek stanowi w tym przypadku jacuzzi, lecz na ten przedmiot początkowo i tak nie będziesz sobie mógł pozwolić. Utrudnione będzie z kolei ogrodnictwo. Jak można się łatwo domyślić, uprawa roślin będzie możliwa wyłącznie w szklarni, ale do tego tematu powrócę w dalszej części poradnika. Wróćmy jednocześnie do pozytywów. Zdecydowana większość akcji, które zdecydujemy się podjąć będzie powiązana z pojawiającym się na planszy śniegiem. Jak już powiedziałem, nie będziesz się na szczęście musiał martwić o odśnieżanie posesji czy konserwację przedmiotów elektronicznych, które przysypane zostały białym puchem. Wiele z tych elementów zdecydowanie uproszczono, tak więc będziesz mógł zająć się spędzaniem wolnego czasu w miłym towarzystwie, na wykonywaniu ciekawych czynności.
Na pierwszy rzut pójdą najbardziej oczywiste atrakcje, z których można skorzystać praktycznie w dowolnym momencie rozgrywki. Klikając w wybranym przez siebie miejscu, na przykryty śniegiem punkt, oprócz standardowych opcji poruszania się i biegu będziesz mógł zdecydować się na dwie inne akcje. Klikając na Zrób orła na śniegu (#1) spowodujesz, iż aktualnie sterowany Sim położy się na ziemi. Nie przejmuj się tym, że przez kilka sekund stracisz go z pola widzenia. Po chwili będzie bowiem mógł ujrzeć gotowe dzieło. Powstały w ten sposób orzeł po pewnym czasie oczywiście zniknie, tak więc tego typu akcje należy traktować wyłącznie w formie rozrywki. Identycznie jest w przypadku drugiej aktywnej czynności - Lep bałwana (#2). Są jednak pewne różnice. Bałwan nie może zostać ulepiony w każdym miejscu na mapie, lecz dowodzony przez nas Sim przeważnie sam podejdzie do miejsca, w którym będzie mógł przystąpić do wykonywania właściwej czynności. Lepienie bałwana trwa ponadto nieco dłużej. W ramach pocieszenia dodam, iż dopiero po upływie dłuższego czasu zacznie się on automatycznie topić. Po raz kolejny przypomnę też, że są to wyłącznie opcjonalne formy rozrywki, z których nie będziemy mieli większego pożytku (poza jednorazowym zwiększeniem poziomu paska zabawy).
Korzystając z okazji wypadałoby powiedzieć ciut więcej na temat świata roślin. Jak już wcześniej powiedziałem, w czasie trwania zimy wszelkie próby ich sadzenia mijają się z celem. Jedyny wyjątek stanowią szklarnie. Nie musimy się martwić o znajdujące się w ogrodzie drzewa. Mam tu na myśli zarówno te obiekty, które pełnią jedynie rolę tła (brak liści do zbierania), jak i drzewa owocowe, których właściwości można w różnoraki sposób wykorzystywać. W momencie nastania zimy przechodzą one bowiem w stan spoczynku, w wyniku czego nie można z nimi wchodzić w żadne interakcje (rozmowa, pielęgnacja, opryskiwanie itp.). To dobra wiadomość, gdyż będziesz miał więcej czasu na wykonywanie innych czynności. Skoro jesteśmy już przy tej tematyce, może się zdarzyć tak, iż Twoja posiadłość odwiedzona zostanie przez sympatycznego pingwina. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy w ogrodzie posiadasz jakieś strachy na wróble. Zwierzątko można spróbować pogłaskać lub przepędzić. Osobiście polecam oczywiście wyłącznie tę pierwszą opcję, tym bardziej, że pingwin nie jest nam w stanie w jakikolwiek sposób zaszkodzić. W najgorszym wypadku można go więc najzwyczajniej w świecie zignorować.
Wróćmy jeszcze na chwilę do śniegu oraz lodu, czyli głównych atrakcji omawianej pory roku. Podobnie do toru wrotkarskiego, w posiadanym ogrodzie możemy postawić lodowisko (#1). W tym przypadku możemy jednak wybierać pomiędzy trzema obiektami, różniącymi się od siebie wielkością oraz oczywiście ceną. Osobiście nie radziłbym decydować się na większe lodowiska, nawet wtedy gdy dysponuje się odpowiednią przestrzenią na terenie ogrodu. Jeden mały obiekt w zupełności powinien wystarczyć, nawet wtedy gdy chce z niego skorzystać kilka postaci. Wbrew temu co mógłbyś sądzić, lodowiska nie będą musiały być stawiane w środku ogrodu. Jedno z wyjść może zostać przyblokowane, a Simy i tak poradzą sobie z tym problemem. Podobnie jak w przypadku toru wrotkarskiego, nie przejmuj się wywrotkami. Nasi bohaterowie będą też mogli w ten sposób poprawić swoją kondycję. Inna atrakcja związana jest z możliwością przystąpienia do bitwy na śnieżki (#2). Zasady są tu bardzo zbliżone do bitwy z udziałem balonów z wodą, lecz musisz dysponować sporą przestrzenią, tak aby móc aktywować tę akcję. Radziłbym więc wydzielić sporą część ogrodu, stawiając tam jedynie kilka drzew i mniejszych krzaczków.
Na koniec pozostawiłem oczywiście kwestię dodatkowych profitów, przyznawanych za wykonywanie ściśle określonych typów czynności. Na wiosnę były to romanse, a latem spotkania z przyjaciółmi. Jaki temat nie został jeszcze wykorzystany? Dokładnie - chodzi tu o stworzoną przez nas rodzinę. :-) Na dodatkowe profity możemy liczyć wtedy, gdy uda się nam zebrać większą grupę w danym miejscu planszy. Może to być coś bardzo oczywistego, jak chociażby kolacja przy jednym, dużym stole, czy też wspólne spędzanie wolnego czasu w salonie. Wiele jest tu uzależnione od preferencji grającego. Można też oczywiście brać udział w akcjach zespołowych, jak chociażby opisanych wyżej bitwach na śnieżki. Generalnie jednak te bonusy nie są zbyt ważne, szczególnie, że utrzymanie dobrych kontaktów między domownikami nie jest trudne, nawet wtedy gdy zarządzamy cztero czy pięcioosobową rodziną. Mimo wszystko, z profitów tych nie warto rezygnować i od czasu do czasu zbierać całą rodzinkę w jednym miejscu lub organizować dla wszystkich wspólne rozrywki.