System Shock Remake: Podstawy walki System Shock Remake poradnik, porady
Dopiero zaczynacie zabawę w System Shock i chcielibyście poznać podstawy mechaniki walki? Ta strona pomoże Wam podczas pierwszych starć z armią SHODAN.
Ostatnia aktualizacja: 14 czerwca 2023
System Shock Remake to dość wymagająca gra stawiająca na odlschoolowe rozwiązania. Nowi gracze mogą z początku czuć się nieco zagubieni pośród labiryntu korytarzy pełnych respawnujących się wrogów.
Nie obawiajcie się jednak, ponieważ na tej stronie błyskawicznie poznacie zasady jakimi rządzi się walka w System Shock, a także poznacie kilka przydatnych technik, które ułatwią Wam starcia z poplecznikami demonicznej SHODAN.
- Walka bronią białą
- Wychylanie oraz skradanie
- Dobór odpowiedniej broni do sytuacji
- Wyczucie rytmu przeciwnika
Walka bronią białą
Pierwszym orężem, które znajdziecie na początku gry będzie prosta Ołowiana Rurka (Lead Pipe).
- Choć niepozorna i wymagająca znacznego zbliżenia się do oponenta, nie powinna być przez Was ignorowana. Rurka okazać może się zbawienna zwłaszcza na wcześniejszych etapach gry, gdy nie macie jeszcze dostępu do broni dystansowej lub nie dysponujecie wystarczającą ilością amunicji.
- By zaatakować, wystarczy że klikniecie Lewym Przyciskiem Myszy (LPM), a Wasz bohater wyprowadzi cios.
- Broń biała okazać może się przydatna również w starciach z mniej wymagającymi przeciwnikami lub podczas niszczenia infrastruktury wykorzystywanej przez SHODAN (np. kamer ochrony).
- Podczas trudniejszych starć, broń białą warto wykorzystywać w połączeniu ze wzmocnieniem Berserk (Berserk Combat Booster), które na krótki czas zwiększy siłę oraz prędkość waszych ataków w zwarciu. Część efektów wzmocnienia się stackuje, więc w przypadku wyjątkowo trudnych walk, rozważcie wykorzystanie dwóch lub więcej Berserków.
Więcej na temat broni przeczytacie na stronie Lista Wszystkich broni i granatów.
Wychylanie oraz skradanie
System Shock Remake wprowadził mechanikę wychylania się bohatera na boki. W dowolnym momencie rozgrywki możecie wcisnąć przycisk Q lub E, a sterowany przez Was Haker wychyli się w lewo lub w prawo.
Funkcjonalność ta może się okazać niezwykle przydatna podczas przemierzania wypełnionych wrogami korytarzy Cytadeli. W połączeniu z mechaniką kucania i skradania się (dostępną po przytrzymaniu klawisza CTRL) będziecie w stanie po cichu wykryć czających się za rogiem wrogów, a następnie niezauważalnie wyeliminować ich celną serią z dzierżonej broni.
Próbując zlokalizować wrogów nie zapominajcie także o zmyśle słuchu. Większość przeciwników wydaje charakterystyczne, głośne dźwięki (roboty pikają, ruchome wieżyczki bzyczą, cyborgi mamroczą pod nosem). Nasłuchując otoczenia, będziecie w stanie usłyszeć niemilców, zanim jeszcze ci wyłonią się z głębi pomieszczenia.
Dobór odpowiedniej broni do sytuacji
Broń w System Shocku podzielić można zasadniczo na 3 rodzaje:
- broń biała;
- broń kinetyczna (palna);
- broń energetyczna.
Pamiętajcie, że każdy z rodzajów ma swoje mocne oraz słabe strony, o których warto pamiętać.
Broń kinetyczna (lub też palna) to "tradycyjne" pistolety oraz karabiny ładowane konwencjonalną amunicją. Okażą się one szczególnie użyteczne przeciwko mutantom oraz niektórym zcyborgizowanym poplecznikom SHODAN. Przykładem tego typu broni jest chociażby dostępny już na wczesnych etapach gry KE-41 Minipistol.
Broń energetyczna do działania wykorzystuje specjalny typ amunicji lub, jak chociażby TB-05 Sparqbeam, zasoby energii samego Hakera. Broń tego typu używajcie zwłaszcza przeciwko robotom, gdyż te podatne są na ataki oparte na elektryczności.
Podczas starć nie zapomnijcie także o granatach. Podobnie jak w przypadku broni dystansowej, różne rodzaje broni miotanej mają swoje konkretne zastosowanie.
Granaty gazowe przykładowo okażą się skuteczne przeciwko oponentom biologicznym, zaś granaty EMP czasowo zneutralizują robotycznych wrogów, co pozwoli Wam na szybkie wykończenie ich przy użyciu chociażby broni białej.
Wyczucie rytmu przeciwnika
Na koniec porada związana ze swoistym "wyczuciem" rytmu walki. Wielu przeciwników w System Shock podąża wokół pewnego stałego, dającego się przewidzieć schematu. Ucząc się tych zachowań będziecie w stanie lepiej angażować się w walkę, a także wykorzystywać słabości swoich przeciwników na swoją korzyść.
Dobrym przykładem na występowanie tego typu schematu może być zachowanie jednego z pierwszych przeciwników w grze - mutanta. Gdy tylko Was zauważą, będą próbowały za wszelką cenę zmniejszyć dystans między Wami, by móc zaatakować swoimi ostrymi szponami.
Ich zamachy są jednak przewidywalne, a dzięki powtarzalnej animacji, z wyprzedzeniem będziecie w stanie wyczuć zbliżający się cios. Rytmicznie odskakując i doskakując do mutanta, bez problemu pokonacie go w bezpośrednim starciu wykorzystując jedynie broń białą.
Dającym się wyczuć przeciwnikiem są również wieżyczki Skoczek. Choć same w sobie potrafią być szalenie niebezpieczne, tak wykorzystywany przez nie laser charakteryzuje się długim czasem ładowania.
Po ściągnięciu na siebie uwagi wrogiego skoczka, natychmiast ukryjcie się za najbliższą przeszkodą (najlepiej ścianą). Po tym jak wieżyczka odda strzał, szybko wychylcie się zza roku i poślijcie w jej celu kilka celnych serii. Następnie ukryjcie się znów w oczekiwaniu na kolejny wystrzał potężnego lasera. Zbliżający się atak poprzedzi mrugające, pomarańczowe światełko na szczycie robota oraz charakterystyczny dźwięk.
Po kilku takich sekwencjach, skoczek powinien zostać zniszczony.
Więcej na temat walki ze skoczkami przeczytacie na stronie Jak niszczyć laserowe wieżyczki Skoczek?