Rządcy w Rome Total War | Miasta poradnik Rome: Total War
Ostatnia aktualizacja: 14 sierpnia 2019
Mądry mężczyzna potrafi zbudować miasto, mądra kobieta jest zdolna doprowadzić je do upadku. - Przysłowie chińskie .
Na obszarze każdej prowincji znajduje się reprezentujące je miasto. Kto jest w posiadaniu danego grodu, temu przynależą otaczające go posiadłości. Miasta, to także źródła dochodów i siły militarnej, są wiec sercem naszego imperium. Aby odnosić zwycięstwa i umiejętnie zapełniać królewski skarbiec, trzeba więc dobrze poznać zasady działania aglomeracji i nauczyć się je administrować.
Dziel i rządź - Filip II (383 -336 p.n.e)
Rządcy
Rządcą miasta może być generał, który zostaje mianowany na to stanowisko wraz z przekroczeniem progów osady (wyjście z miasta, jest jednoznaczne z utratą urzędu). Nie każdy dowódca nadaje się oczywiście do tego typu zadania. Przy wyborze kandydata na stołek rządcy, należy kierować się ilością białych zwojów (cecha "zarządzanie"), widniejących w statystykach dowódcy, na prawo od jego portretu [# I ]. Im zarządca lepiej zna się na zarządzaniu miastem, tym m.in. może on wyciągnąć od mieszkańców większe podatki, bez obawy o bunt. Ważnym parametrem każdego kandydata jest także "wpływ", czyli reputacja jaką cieszy się dany osobnik wśród ludu, dzięki któremu może on uszczęśliwić swoich poddanych już samą obecnością w mieście. Przy wyborze kandydatów na stanowisko w ważnym centrum naszego państwa, warto zwrócić uwagę na posiadane przez niego cechy [# II ] i pomocników (słudzy). Wypisane w słupku zdolności, takie jak np. "urodzony architekt" dają bardzo korzystne premie przy zarządzaniu miastem. Czemu tak ważne jest posiadanie w większości miast rządcy? Otóż, gdy osada nie posiada urzędnika, nie możemy w niej rekrutować wojska i nie mamy bezpośredniego wpływu na stawiane budynki (uwaga - takowe "utrudnienie" można wyłączyć w opcjach gry). W mieście bez rządcy możemy jedynie ustalić kierunek rozwoju metropolii (rozwój militarny, przyrost populacji itd.) w jakim ma ewoluować dane miasto. Przejście na "automatycznego pilota" w sprawach administracji, nie jest jednak dobrym pomysłem na dłuższą metę. Brak własnej inwencji w sprawy administracji, w najgorszym przypadku może się skończyć nierentownością danego miasta, w najgorszym bunt. Praktycznie brak wpływu na to, co tworzy się w naszej metropolii jest dużo gorszym wyjściem, niż najgorszy urzędnik. Jeżeli więc w danej chwili nie mamy pod ręką dobrego kandydata na to stanowisko - powołajmy na nie pierwszą, lepszą osobę. Ważną sprawą jest także obecność gubernatora w mieście, które właśnie zdobyliśmy, a jego mieszkańców zniewoliliśmy. W tej sytuacji obecność rządcy wpływa bardzo pozytywnie na wzrost populacji i utrzymanie porządku.
"Zarządzanie" i "wpływ" to cechy dobrego rządcy.
| To najczęściej "Cechy" generała, określają jego przydatność na stanowisku rządcy.
|
Nawet najlepszemu rządcy, przyda się nauka w Akademii
| Potomkowie tego śmiałka będą, co najwyżej dobrymi dowódcami. Rządcy z nich nie wyrosną.
|
Kandydatów na gubernatorów nie przynoszą bociany, a twoja córka może Ci dać dobrego potomka, tylko w przypadku, gdy wyjdzie za godnego kandydata . Jeżeli wiec liczysz na wnuka, potrafiącego zarządzać miastami, jego ojcem powinien być dowódca z co najmniej jednym lub dwoma białymi papirusami, symbolizującymi zdolności administracji miastami [# IV ]. Aby dodatkowo zwiększyć zdolności naszych gubernatorów, warto budować Akademie [# III ]. Budynek ten (szczególnie po kolejnych ulepszeniach) bardzo pozytywnie wpływa na umiejętności i decyzje naszych zarządców. Pamiętajmy także, że świetny wojownik również może być niezłym burmistrzem. Jeżeli zasłużył się on podczas bitew i jest wysokiej ranki dowódcą, jego obecność na stołku administracyjnym wpłynie rewelacyjnie na zadowolenie mieszkańców.
Jednym ze sposobów na problem z budową takich budynków, jakie chcemy postawić w miastach bez rządcy, jest wysyłanie jednego z dowódców do danego miasta i nakazanie budowania w nim wojska i budowli, jakie sobie życzymy. Gdy opuścimy nim osadę, mimo, że nie będziemy mogli w niej dokonywać już zmian dotyczących decyzji rekrutacji i stawiania zabudowań, wcześniej "zamówione" jednostki zostaną wykonane.