Statki | Statki i działania na morzu w Patrician IV poradnik Patrician IV
Ostatnia aktualizacja: 27 sierpnia 2019
Statki
W grze dostępnych jest łącznie siedem typów statków, które budowane są z stoczni. Przy każdym ze statków umieszczona jest informacja o materiałach potrzebnych do jego budowy. Tak jak w przypadku manufaktur nie musisz ich posiadać w kantorze (są one kupowane w hali targowej), ale pamiętaj, że jeśli ich dostępność nie będzie zapewniona (przez ciebie lub innych kupców) produkcja nie ruszy.
Na początku gry dostępne są trzy typy statków - resztę należy odkryć. Gwiazdka przy nazwie statku oznacza, że budowa statku jest możliwa dopiero w momencie, gdy jego plany zostaną opracowane na uniwersytecie. Niektóre statki można ulepszać - kosztem powierzchni ładunkowej montować działa
Burdyna
Ładowność: 200 Trwałość: 50 pkt. Prędkość: 4 - 6 Zwrotność: 100% Podstawowy koszt dzienny: 20 Ulepszenie: tak, dwa poziomy Żegluga rzeczna: tak Koszt: 40x drewno, 10x konopie, 10x narzędzia, 10x płótno, 10x beczki z olejem |
Początkowo jeden z dwóch podstawowych statków w grze. Jest bardzo zwrotny przez co na początku jest całkiem dobrą eskortą konwojów (jako okręt po ulepszeniu i wyposażeniu w działa). W późniejszym etapie raczej mało przydatny.
Ulepszenia:
- Poziom 1: ładowność -60; działa +6;
- Poziom 2: ładowność -60, działa +4.
Burdyna, poziom 2: ładowność 80, działa 10, marynarzy (max.) 50.
Krajer
Ładowność: 300 Trwałość: 75 pkt. Prędkość: 5 - 7 Zwrotność: 90% Podstawowy koszt dzienny: 30 Ulepszenie: tak, dwa poziomy Żegluga rzeczna: tak Koszt: 60x drewno, 20x konopie, 20x narzędzia, 20x płótno, 20x beczki z olejem |
Lepszy od Burdyny statek - jest trwalszy i po ulepszeniu ma więcej dział więc początkowo jest lepszą eskortą konwojów. W późniejszym etapie (do czasu wybudowania kog rzecznych) jest doskonały do konwojów, które mają odwiedzać nadrzeczne miasta (Kolonia, Nowogród, Toruń).
Ulepszenia:
- Poziom 1: ładowność -80; działa +8;
- Poziom 2: ładowność -80, działa +6.
Krajer, poziom 2: ładowność 140, działa 14, marynarzy (max.) 70.
Koga
Ładowność: 500 Trwałość: 125 pkt. Prędkość: 4 - 6 Zwrotność: 80% Podstawowy koszt dzienny: 50 Ulepszenie: tak, dwa poziomy Żegluga rzeczna: nie Koszt: 100x drewno, 30x konopie, 30x narzędzia, 30x płótno, 30x beczki z olejem |
Koga to podstawowy statek twoich konwojów, gdy już nieco rozwiniesz swoją kompanię. Konwoje złożone z trzech ulepszonych kog (jako eskorta) oraz trzech kog do transportu są idealnym rozwiązaniem dla konwojów odwiedzających miasta nadmorskie (kogi nie mogą pływać po rzekach). To 60 dział i 300 marynarzy do ochrony konwoju co daje już pewne poczucie bezpieczeństwa i duże prawdopodobieństwo, że konwój nie zostanie zaatakowany przez piratów.
Ulepszenia:
- Poziom 1: ładowność -120; działa +12;
- Poziom 2: ładowność -120, działa +8.
Koga, poziom 2: ładowność 260, działa 20, marynarzy (max.) 100.
Holk *
Ładowność: 650 Trwałość: 160 pkt. Prędkość: 4 - 7 Zwrotność: 70% Podstawowy koszt dzienny: 65 Ulepszenie: tak, dwa poziomy Żegluga rzeczna: nie Koszt: 120x drewno, 40x konopie, 40x narzędzia, 40x płótno, 40x beczki z olejem |
Aby go wybudować musisz najpierw opracować jego plany na uniwersytecie. Budowa tego statku możliwa jest tylko w dużych stoczniach. Jest on całkiem przydatny do przewożenia, ale niekoniecznie jako okręt do bitew morskich. Jego zwrotność jest niższa niż kogi, a trwałość niewiele większa.
Ulepszenia:
- Poziom 1: ładowność -140; działa +14;
- Poziom 2: ładowność -140, działa +10.
Holk, poziom 2: ładowność 370, działa 24, marynarzy (max.) 120.
Koga hanzeatycka *
Ładowność: 1000 Trwałość: 250 pkt. Prędkość: 4 - 6 Zwrotność: 70% Podstawowy koszt dzienny: 100 Ulepszenie: nie Żegluga rzeczna: nie Koszt: 200x drewno, 50x konopie, 50x narzędzia, 50x płótno, 50x beczki z olejem |
Ulepszona wersja kogi, nieco mniej zwrotna, ale dwukrotnie bardziej trwała, ponadto posiadająca dwukrotnie większą ładowność. Niestety nie może być ulepszana i wykorzystywana w bitwach morskich, ale jest świetna jako statek transportowy. Aby ją wybudować musisz najpierw opracować jej plany w baniach na uniwersytecie. Jej budowa jest możliwa tylko w dużych stoczniach.
Koga rzeczna *
Ładowność: 1000 Trwałość: 250 pkt. Prędkość: 4 - 5 Zwrotność: 70% Podstawowy koszt dzienny: 100 Ulepszenie: nie Żegluga rzeczna: tak Koszt: 200x drewno, 50x konopie, 50x narzędzia, 50x płótno, 50x beczki z olejem |
Ulepszona wersja kogi o takich samych parametrach jak koga hanzeatycka, ale przystosowana do żeglugi rzecznej. Najpierw musisz opracować jej plany w ramach badań na uniwersytecie, a następnie będziesz mógł ją produkować w dużych stoczniach. Potem możesz stworzyć z nich konwoje, które będą mogły zawitać do portów położonych w nadrzecznych miastach (Kolonia, Nowogród, Toruń).
Karawela *
Ładowność: 2000 Trwałość: 500 pkt. Prędkość: 6 - 7 Zwrotność: 50% Podstawowy koszt dzienny: 200 Ulepszenie: nie Żegluga rzeczna: nie Koszt: 400x drewno, 100x konopie, 100x narzędzia, 100x płótno, 100x beczki z olejem |
To największy statek w grze, który ze względu na niską zwrotność nie można wykorzystywać w bitach morskich - nie można go więc ulepszać. Jednak jest świetny do transportowania dużych ilości towarów. Kilka takich statków ochranianych trzema okrętami daje niewyobrażalne możliwości transportowe liczone w tysiącach jednostek towaru.