Szturm | Mapy w Overwatch Overwatch poradnik
Ostatnia aktualizacja: 6 sierpnia 2019
Szturm
W poniższym rozdziale znajdziesz porady na temat trzech map dostępnych w trybie Szturmu. Część z nich skierowana jest dla obrońców, a część dla drużyny atakującej. W tekście zawarto m.in. informacje na temat kluczowych bohaterów oraz opisy przydatnych skrótów.
Hanamura
Atak
- Do pierwszego punktu jest tylko jedno przejście przez wąską bramę. Żeby się przez nią przebić cała drużyna powinna ruszyć w tym samym momencie chowając się za tankiem, a następnie rozbiegając w lewo lub w prawo. Próbując przejść przez bramę w pojedynkę zostaniesz błyskawicznie zabity przez wrogiego Bastiona czy Torbjörna.
- Istnieją jednak postacie, którą mogą przebić się przez pierwszą bramę w pojedynkę. Są to m.in. Żniwiarz, Smuga czy Genji. Jeśli ci się to uda, spróbuj zrobić na tyłach jak największe zamieszanie. Twoim celem powinien być przede wszystkim Bastion oraz wieżyczki Torbjörna. Jak tylko osłabisz obronę wroga, daj znać reszcie drużyny, żeby atakowała.
- Gdy dostaniesz się na tyły wroga, możesz spróbować zająć punkt w pojedynkę. Skupieni na bramie przeciwnicy mogą potrzebować dużo czasu na reakcje. Jeśli spróbują cię powstrzymać, daj znać drużynie. Przejście przez bramę stanie się wtedy dużo prostsze.
- Rewelacyjnym tankiem jest jak zawsze Reinhardt. Dzięki jego tarczy cała drużyna może dużo łatwiej przebić się zarówno do pierwszego, jak i drugiego punktu.
- Szczególnie przy atakowaniu pierwszego punktu bardzo przydaje się Fara. Możesz one strzelać do obrońców przez mur oraz użyć swojego Q do zabicia wrogów stojących na punkcie.
- Trupia Wdowa przyda się do zabicia Bastiona czy wieżyczek, ale nie jest łatwo znaleźć dobrą pozycję do strzału. Zarówno w pierwszym, jak i drugim punkcie przejścia są dość wąskie i obrońcy nie będą mieli dużego problemu z odkryciem snajpera.
- Przy atakowaniu drugiego punktu świetnym wyborem jest McCree. Wewnątrz budynku jest sporo korytarzy, w którym mistrz pojedynków sprawdza się najlepiej.
- Odległość między dwoma punktami nie jest zbyt duża, więc po zajęciu pierwszego możesz szybko przebiec do drugiego, zanim przeciwnicy zdążą ustawić obronę. Świetnie sprawdza się w tym celu Smuga oraz przyspieszający całą drużynę Lucio.
- Jak w przypadku każdego szturmu, bardzo dobrze sprawdzają się postacie z umiejętnościami zadającymi obszarowe obrażenia z większej odległości m.in. Hanzo czy D.Va.
- Przy szturmowaniu punktów niesamowicie użyteczna jest Łaska ze swoją zdolnością wskrzeszania. Jeśli uda ci się wbić na punkt w 3-4 osoby, a następnie wszystkich wskrzesić, powinno to wystarczyć do zajęcia celu.
Obrona
- Do pierwszego punktu prowadzi tylko jedna brama, więc jej obrona, to zdecydowany priorytet obrońców. Dobrze ustawiony Bastion czy wieżyczki Torbjörna sprawdzają się świetnie. Nie stawiaj ich tylko zbyt blisko siebie, żeby jeden smok Hanzo nie zniszczył całej twojej obrony.
- Atakujący będą próbować przebić się przez budynek z lewej albo schody z prawej strony. Jeśli uda się tam dobiec Smudze lub Genjiemu, wyślij jedną postać ofensywną do jej odszukania i eliminacji. W przeciwnym wypadku mogą oni zaprowadzić prawdziwy chaos na twoich tyłach.
- Dobrym pomysłem jest ustawienie dwóch Torbjörnów i ich wieżyczek na pierwszym punkcie. Będą one zabójcze dla mało wytrzymałych postaci, które przebiegną przez bramę. Flankująca je smuga nie będzie w stanie zabić dwóch działek.
- Upewnij się, że postacie zadające w twojej drużynie największe obrażenia, posiadają dobrą obronę. W tej roli świetnie sprawdza się Reinhardt ze swoją tarczą czy jakiś lecząca postać wsparcia.
- Do obrony pierwszej bramy rewelacyjna je Fara i jej potężne rakiety. Oba punkty może natomiast sprawnie blokować Mei ze swoją ścianą lodu.
- Przy pierwszym punkcie ciekawą taktyka może być wysłanie Trupiej Wdowy za bramę. Może ona błyskawicznie przemieszczać się miedzy piętrami budynków i strzelać wrogom w plecy.
- Przy obronie drugiego punktu upewnij się, że w korytarzach z prawej i lewej strony masz dobre postacie ofensywne, które uniemożliwią wrogowi zajście cię z flanki. W tej roli świetnie sprawdza się Żniwiarz czy McCree ze względu na bliskie odległości i wąskie korytarze, w których trudno uciec przed strzałami strzel czy granatem błyskowym.
- Złomiarz to bardzo dobry wybór do obrony drugiego punktu. Duża liczba korytarzy i trzy poziomy budynku sprawiają, że może on z wielu bezpiecznych miejsc wystrzeliwać swoje odbijające się granaty. Dobrze postawiona pułapka może też skutecznie opóźnisz szturm wroga, jeśli wejdzie w nią główny tank przeciwników.
Świątynia Anubisa
Atak
- Żeby dostać się do pierwszego punktu musisz przebić się przez szeroką bramę. Za nią łatwo jest się schować za ścianą z lewej, żeby stamtąd szybko wbiec po schodach z prawej i zajść wrogów od flanki. Dobrze sprawdzają się do tego szybkie postacie ofensywne.
- Jak zawsze przy przechodzeniu przez bramę, przodem powinien iść tank spierany przez supporta. Szturm najlepiej zgrać z atakiem postaci znajdującej się już na tyłach wroga.
- Ze względu na wiele wysoko położonych platform, na mapie świetnie sprawdzają się postacie z możliwością latania czy wspinaczki. Genji, Żniwiarz czy Fara będą mogli atakować obrońców z mniej oczywistych punktów.
- Do drugiego punktu możesz dojść z trzech różnych stron. Dobrym wyborem jest tunel z lewej. Na jego końcu jest wąskie przejście prowadzące prosto na punkt. Jeśli uda cię się do niego dojść z 2-3 naładowanymi zdolnościami specjalnymi, jeden dobrze skoordynowany atak powinien szybko zakończyć mecz. Warto mieć w takiej sytuacji Hanzo, Złomiarza czy D.Ve do oczyszczenia terenu oraz Winstona lub Reinhardta połączonych z Bastionem, którzy uniemożliwią jego odbicie. Do ataku nada się również zdolność ostateczna Mei.
- Z wnętrz tunelu możesz łatwo ściągnąć rozstawionego na punkcie Bastiona przy pomocy Wieprza.
- Ze względu na otwarte niebo na mapie świetnie sprawdza się Fara.
- W ataku przez środek do drugiego punktu możesz wykorzystać Trupią Wdowę. Może się ona wdrapać na dużą wysokość i strzelając przez całą świątynie dopaść wrogich obrońców.
Obrona
- Żeby skutecznie obronić pierwszy punkt ustaw ogień zaporowy naprzeciwko bramy i upewnij się, że masz zabezpieczone schody z lewej. Postacie ofensywne wroga będą chciały się tamtędy przedostać na twoje tyły.
- Na punkcie warto mieć tanka, który skutecznie odstraszy pojedynczych wrogów.
- Przy obronie drugiego punktów cały czas stój w obrębie cennego prostokąta. Wysyłają po 1 osobie na ścieżkę z lewej oraz do kanałów z prawej. Jak postacie te zauważą większą grupę wrogów, powinny szybko wezwać wsparcie.
- Ryzykownym, ale często sprawdzającym się pomysłem jest rozstawienie Bastiona zaraz za wejściem do tunelu z prawej, tak żeby celował w broniony punkt. Będzie tam zagrożony tylko przez przeciwników idących przez tunel, których może usłyszeć i szybko wezwać wsparcie. Bastion na flance to swego rodzaju polisa ubezpieczeniowa na wypadek udanego szturmu przeciwnika przez środek świątyni. Wrogowie mogą użyć swoich potężnych obszarowych zdolności, żeby oczyścić punkt z obrońców i próbować go zająć. Nawet jeśli zabiją w ten sposób 5 osób, ustawiony z boku Bastion może ich szybko zlikwidować i uratować mecz.
- Osoby oddelegowane do obrony dwóch bocznych dróg przy drugim punkcie powinny starać się przede wszystkim przeżyć. Jeśli tylko zaczniesz przegrywać pojedynek 1 na 1, pamiętaj, że reszta twojej drużyny jest tuż obok. Zamiast ginąć, lepiej cofnąć się do postaci wsparcia i poprosić o chwilowe zastępstwo innego członka drużyny.
- Podobnie jak w przypadku ataku, również w obronie świetnie sprawdza się Fara, która może wzbić się wysoko w niebo i ostrzeliwać przeciwników. Jej rakiety sprawdzają się również w tunelu z prawej, gdzie trudno nie trafić nimi wroga.
Zakłady Volskaya Industries
Atak
- Główna droga ataku prowadzi przez bramę na środku. Możesz próbować się przez nią przebić z tankiem, ale nie będzie to takie proste ze względu na świetne pozycje obronne dla przeciwnego Bastiona czy Trupiej Wdowy.
- Postaciami ofensywnymi najlepiej jak najszybciej wbiec za bramą do budynku z prawej. Postaraj się tam zgubić pościg i poczekaj na dobry moment, żeby próbować zająć punkt albo zabić najważniejszych obrońców (snajperów lub Bastiona). Punkt znajduje się spory kawałek od bramy, więc może zabrać przeciwnikom sporo czasu próbując go zająć w pojedynkę.
- U góry z prawej strony mapy znajdziesz okno przez które mogą wejść postacie ze wspinaczką, takie jak Hanzo, Genji, Żniwiarz czy Trupia Wdowa.
- Na mapie znajduje się skrót, który umożliwia obejść bramę na środku. Na lewym skraju lokacji jest załamanie muru, za którym zobaczysz chodnik, do którego możesz doskoczyć lub dolecieć. Ze skrótu mogą skorzystać: Żniwiarz, Genji, Smuga, Winston, Łaska, Trupia Wdowa, Fara, D.Va oraz Lucio.
- Ze względu na łatwość dojścia do punktu z prawej lub lewej strony, najlepszym sposobem na zwycięstwo jest ciągłe nękanie punktu przez bardzo mobilne postacie. Odciągniesz w ten sposób pozostałych wrogów z idealnych pozycji obronnych przy bramie.
- Przy atakowaniu drugiego punktu masz trzy możliwe ścieżki. Możesz iść tankiem przez środek, skorzystać z poruszających się na górze platform lub wybrać ścieżkę z prawej. Boczne jest najczęściej najbezpieczniejszym wyjściem ze względu na dobre pozycje obronne wrogów niedaleko punktu. Mogą oni stamtąd stale ostrzeliwać centralne przejście
- Na prawo od drugiego punktu znajdziesz kolejny skrót podobny do pierwszego. Tymi samym postaciami co ostatnio bez problemu przedostaniesz się na drugą stronę przepaści do platformy z barierką.
Obrona
- Broniąc pierwszego punktu możesz ustawić wieżyczki Symentry po wewnętrznej stronie centralnego przejścia. Będą wtedy niezniszczalne z zewnątrz, a jednocześnie zabiją każdego komu uda się przekroczyć bramę.
- Swoich głównych obrońców powinieneś ustawić naprzeciwko bramy prawej oraz lewej strony stojącego na środku pojazdu. Z prawej świetnie sprawdza się Bastion, a z lewej Trupia Wdowa.
- Bastiona czy wieżyczkę można czasami ustawiać w ukryciu z lewej niedaleko bramy. W ten sposób ostrzela on z flanki każdego wroga, który przedostanie się na drugą stronę muru.
- Na prawo od pierwszego punktu znajduje się skrót umożliwiający przedostanie się napastników. Obstaw to miejsce jedną postacią, która świetnie radzi sobie w pojedynkach 1v1 np. McCree, Żniwiarz, Żołnierz 76. Jak osoba ta zobaczy tam większą liczbę wrogów, powinna błyskawicznie wezwać wsparcie.
- Tak samo niebezpieczne jest okno na górze po lewej stronie bramy. Trupia Wdowa lub Hanzo powinni go dobrze bronić.
- Ze względu na sporą odległość bronionego punktu od bramy, jedna szybka postać powinna być oddelegowana do jego obrony.
- Przy drugim punkcie również występuje skrót. Tym razem znajduje się on z lewej strony. Część napastników może przeskoczyć przepaść i dostać się do platformy z poręczami. Często sprawdzaj to miejsce.