Charakterystyka bohaterów i ich kontry | Bohaterowie w Overwatch Overwatch poradnik
Ostatnia aktualizacja: 6 sierpnia 2019
Charakterystyka bohaterów i ich kontry
Poniżej znajdziesz listę wszystkich postaci dostępnych w grze Overwatcha, ich opis oraz porady dotyczące kontr.
- Ana
- Bastion
- D.Va
- Fara
- Genji
- Hanzo
- Lucio
- McCree
- Mei
- Łaska
- Reinhardt
- Smuga
- Symmetra
- Torbjorn
- Trupia Wdowa
- Wieprzu
- Winston
- Zaria
- Zenyatta
- Złomiarz
- Żniwiarz
- Żołnierz-76
Ana
Ana to połączenie Supporta i Snajpera. Jej głównym zadaniem jest dbanie o zdrowie sojuszników, ale potrafi również zadawać całkiem solidne obrażenia przeciwnikom. W swoim asortymencie posiada strzałki usypiające, wzmacniające, a także granat biotyczny. Ana nie jest postacią wytrzymałą także najlepiej trzymać się z dala od pierwszej linii frontu.
Porady
- Nanowzmocnienie potrafi zdziałać cuda także miej na uwadze, że niektóre z postaci mogą czerpać większe korzyści z takiego wzmocnienia niż inne. Przykładowo McCree, Fara, Żołnierz-76 lub Żniwiarz mogą zadać znacznie większe obrażenia i często powalić na kolana cały przeciwny team.
- Używaj Strzałki Usypiającej na bohaterach, którzy właśnie zaczęli aktywować swoją superzdolność. Dzięki temu przerwiesz ich atak.
- Zachowaj Granat Biotyczny na starcia drużynowe.
Kontra
Ana jest kruchą postacią więc każdy bohater, który może szybko wskoczyć na jej plecy będzie problemem, a szczególnie Genji, Żniwiarz i Smuga. Jeśli tak się stanie ma tylko jedną drogę ucieczki - Strzałkę Usypiającą.
Bastion
Jak grać?
Bohater ten potrzebuje dobrego miejsca na rozłożenie swojego arsenału (Shift) skąd będzie mógł bezpiecznie ostrzeliwać przeciwników. Warto zwrócić uwagę na dobre zabezpieczenie boków oraz tyłu bohatera ponieważ obrócenie działka może być zbyt wolne, żeby uniknąć śmierci. Najlepszą opcją są narożniki bądź różnego rodzaju przeszkody terenowe, które choć w niewielkim stopniu zapewnią poczucie bezpieczeństwa. Bastion świetnie sprawdza się przede wszystkim przy bronieniu celów.
Porady
- Podczas obrony zawsze staraj się mieć obok siebie kogoś, kto cię uleczy lub zapewni osłonę. Połączenie Bastiona i Łaski potrafi być na prawdę zabójcze.
- Jak tylko otrzymasz pierwsze trafienie od Trupiej Wdowy, szybko się złóż i zmień swoje położenie. Musisz to zrobić błyskawicznie, bo inaczej otrzymasz dwa kolejne trafienia i zginiesz.
- Rozstawianie się na przeciwko nadbiegających wrogów nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Czasami dużo lepiej ustawić się gdzieś z boku i strzelać do wrogów jak będą Cię mijali.
- Jeśli widzisz, że Twoja drużyna nie zapewnia Ci odpowiedniego wsparcia, a wróg używa postaci kontrujących twojego mecha, po prostu zmień postać. Przeciwnik dobrze znający Bastiona może sprawić, że będzie on zupełnie bezużyteczny.
Kontra
W walce z Bastionem najlepiej sprawdzają się postaci z różnego rodzaju dashami, skokami lub innymi mobilnymi umiejętnościami. Przykładowo Żniwiarz może natychmiast przeteleportować się na plecy Bastiona, Hanzo dysponuje strzałami rykoszetowymi, które mogą pięknie wlecieć za gardę robota, a Fara może wznieść się w powietrze i stamtąd ostrzeliwać przeciwnika. Również Trupia Wdowa może znaleźć odpowiednią pozycję do strzału. Największą kontrą na Bastiona jest jednak Genji, który jest nie tylko bardzo mobilny, ale może błyskawicznie zabić robota odbijając jego śmiercionośnie pociski.
D.Va
Bohater, który dodatkowo kontroluje bojowego mecha. Postać mobilna, która całkiem dobrze potrafi radzić sobie z tankami dzięki działkom o dużej sile rażenia. Co więcej jest w stanie rozproszyć przeciwny team poprzez odrzucenie wybranych celów, co może ułatwić ich eliminację. Za pomocą tarczy energetycznej jest w stanie zestrzeliwać nadlatujące pociski dzięki czemu może również pełnić rolę obrońcy. To wszystko sprawia, że D. Va jest wszechstronną postacią.
Porady
- Staraj się nie zużywać bezsensownie Tarczy Energetycznej. Zachowaj ją na odpowiedni moment, aby wycofać się w bezpieczne miejsce blokując pociski przeciwnika lub gdy zajdzie potrzeba osłonienia drużyny w trakcie odwrotu.
- Pamiętaj, że gdy przeciwnicy zabiją Twojego mecha, masz jeszcze drugie życie, ale D. Va bez swojej pancernej zbroi jest strasznie podatna na obrażenia. Nie masz szans w bezpośrednim starciu z przeciwnikiem, który ma pełne zdrowie także najlepiej będzie wycofać się w bezpieczne miejsce.
- Za pomocą silników rakietowych możesz sprawnie flankować wrogów. Wykorzystaj to, aby znaleźć się na plecach przeciwnika.
- D. Va ma bardzo potężną unikatową umiejętność - samozniszczenie. Przed włączeniem tej umiejętności wykorzystaj silniki rakietowe, aby znaleźć się pomiędzy wrogami dzięki czemu masz szansę zadać olbrzymie obrażenia większej ilości przeciwników. Jeśli w przeciwnej drużynie znajduje się Wieprzu możesz pokusić się o podstawienie własnej postaci pod jego hak i po przyciągnięciu ewakuować się z mecha włączając samozniszczenie. Po takim zagraniu przeciwnicy na pewno nie przyciągną Cię do siebie ponownie.
Kontra
Wrogiem D. Va są na pewno postaci ze strzelbami. Mech ma dość dużą powierzchnię więc łatwo wpakować w niego cały ładunek ze strzelby. Parę strzałów i może być po Tobie. Kule Rozdarcia Zenyatt'y świetnie sprawdzają się na tak dużych celach, jak mech D. Va. Gdy tylko drużyna przeciwnika obierze go za cel, szybko polegnie w walce.
Fara
Fara to rakietowa dziewczyna, dosłownie. Jej zadanie jest proste - zadawać jak największe obrażenia przy pomocy rakiet. Dzięki swojemu skafandrowi bojowemu, Fara ma dodatkowo możliwość wznoszenia się w powietrze i prowadzenia ostrzału z takiej pozycji. Jej superzdolność zamienia Farę w żywą wyrzutnię rakiet, które same naprowadzają się na pobliskie cele.
Porady
- Fara jest świetną postacią do flankowania. Staraj się wykorzystać silniki rakietowe, aby znaleźć się za plecami przeciwników bądź prowadź ostrzał z góry. Dzięki takiemu zagraniu jesteś w stanie ominąć ewentualne tarcze anty pociskowe.
- Przed odpaleniem super zdolności postaraj się najpierw ocenić sytuację i przekalkulować ryzyko. Jeśli wyskoczysz w złym momencie na 5 przeciwników to zostaniesz natychmiast wysłany/na w zaświaty. Poczekaj, aż przeciwnicy wdadzą się w walkę z Twoją drużyną i wtedy wyskocz w powietrze i aktywuj superzdolność.
- Pamiętaj, że aktywacja superzdolności nie jest jednoznaczna z samonaprowadzaniem pocisków na cel! Musisz korygować ustawienie Fary przez cały czas trwania tej umiejętności.
- Przy pomocy plecaka rakietowego, Fara może wlecieć na dach budynku bądź inne przeszkody i z takiej pozycji prowadzić ostrzał. Nie każdy bohater ma możliwość wspinaczki bądź lotu dzięki czemu Fara może czuć się względnie bezpiecznie w takiej kryjówce.
Kontra
W powietrzu Fara jest zupełnie odsłonięta i podatna na ataki snajperskie więc może stać się łakomym celem dla Trupiej Wdowy bądź Hanzo. Również Żołnierz-76 może łatwo zestrzelić ją z powietrza. Kolejnym zagrożeniem będzie Wieprzu ponieważ jest w stanie ściągnąć Farę na ziemię.
Genji
Genji to bez wątpienia ninja pełną gębą. Może walczyć przy pomocy shurikenów bądź katany. Jest niesamowicie mobilny przez co świetnie sprawdza się przy flankowaniu przeciwników. Kluczem do sukcesu jest opanowanie umiejętności Szybkie Cięcie, które pozwala temu bohaterowi na szybkie doskoczenie do przeciwnika. Gdy Genji zabije tym ruchem przeciwnika może natychmiast użyć ponownie tej umiejętności przez co kwalifikuje się na bardzo zwinnego zabójcę i jakże uciążliwego dla przeciwników.
Porady
- Główny atak Genji'ego podzielony jest na dwa tryby. Za pomocą LPM rzucasz shurikenami pionowo, a PPM wyprowadza szybszy, poziomy atak. LPM używaj do atakowania celów na dystans, a PPM przydaje się do walki w zwarciu.
- Szybkie Cięcie może być przydatne do wskoczenia za tarczę przeciwnika lub szybki doskok do wieżyczek. Świetnie sprawdzi się również do wskoczenia na plecy Bastiona.
- Umiejętność Odbicie nie tylko chroni Genji'ego przed otrzymaniem obrażeń, ale również odbija pociski w kierunku przeciwnika! Przykładowo Bastion może sam się poskładać celując w tego podstępnego Ninje. Co ciekawe, Genji może również odbić parę super zdolności! McCree włączając ultimate może sprawić, że to dla niego wybije południe, Fara może zostać zabita własną Salwą. Trochę inaczej wygląda sytuacja ze Żniwiarzem ponieważ wystrzeliwuje pociski dookoła siebie więc Genji jest w stanie zablokować i odbić te, które lecą w jego stronę. Ciekawie prezentuje się sytuacja z Hanzo i jego smokiem. Gdy super zdolność w pełni się uformuje i na planszy pojawi się smok, nie jesteś w stanie odbić tego pocisku, ale zanim do tego dojdzie przez chwilę w stronę przeciwników leci zwykła strzała i to jest dobry moment na jej odbicie.
Kontra
Genji nie jest zbyt wytrzymał więc każdy bohater dysponujący dużym burstem będzie dla niego zagrożeniem (przykładowo McCree). Problemem mogą być również mobilni Tankowie, którzy nie mogą zostać szybko zlikwidowani, a będą siedzieć na ogonie Genji'ego dopóki sami go nie wykończą (dobrym przykładem jest tutaj Winston).
Hanzo
Hanzo to mistrz łucznictwa dlatego też najlepiej sprawdza się w walce na dystans. Jego strzały zadają bardzo duże obrażenia, jednak opanowanie tego bohatera wymaga sporo praktyki. Celnie wyprowadzony strzał (headshot) często może od razu zakończyć życie nieszczęśnika, którego Hanzo obierze za swój cel. Co więcej, dysponuje on świetną mobilnością ponieważ może wdrapywać się na budynki. Za pomocą Strzały Sonicznej, Hanzo może oznaczyć cele dzięki czemu jego drużynie łatwiej będzie zlikwidować poszczególne cele. Strzała Rozpryskowa świetnie sprawdza się w trakcie starć drużynowych, a Smoczy Strzał przenika przez ściany przez co nawet w ukryciu nie możesz czuć się bezpiecznie.
Porady
- Aby dobrze opanować umiejętność strzelania z łuku Hanzo trzeba poświęcić trochę czasu na zaznajomienie się z jego mechaniką. Jeśli przytrzymasz LPM i poczekasz, aż Hanzo naciągnie dobrze cięciwę, strzała zostanie wypuszczona szybciej, zada większe obrażenia, a do tego strzał będzie bardziej precyzyjny! Natychmiastowe strzelanie z łuku (bez odpowiedniego naciągu cięciwy) sprawi, że ataki będą znacznie słabsze, a do tego celność tych strzałów będzie pozostawiać wiele do życzenia.
- Korzystaj ze strzały sonicznej przed wejściem do pomieszczeń lub korytarzy. Szczególnie, gdy atakujecie grupą, aby nie władować się w zasadzkę.
- Kiedy widzisz uciekający cel ze skrawkiem życia nie baw się w naciąganie łuku tylko strzelaj szybko, aby dobić przeciwnika.
- Zanim wypuścisz Smoczy Strzał, skorzystaj ze strzały sonicznej, aby wybrać najlepszy tor lotu dla superzdolności.
- Strzała rozpryskowa zadaje największe obrażenia w ciasnych pokojach i korytarzach.
Kontra
Hanzo najlepiej sprawdza się w walce z zaskoczenia więc ciężko mu ujść z życiem, gdy wisi nad nim solidny Tank, np. gigantyczna małpa w postaci Winstona. Również Wieprzu dobrze sprawdza się w tym starciu ponieważ szybko może ściągnąć Hanzo z dachu za pomocą haka i wyeliminować. Wrogiem snajpera jest drugi snajper, a w tym pojedynku Trupia Wdowa ma przewagę zasięgu.
Lucio
Lucio to przykład melomana, który za pomocą muzyki, często śmiertelnej, stara się zmieniać świat. Należy do grupy Wsparcia i świetnie sprawdza się w tej roli. Lucio może zapewnić drużynie leczenie, a także bonus do prędkości ruchu co sprawdza się idealnie w trakcie inicjowania starcia bądź w przypadku odwrotu. Co więcej, jego super zdolność, Bariera Dźwiękowa, osłania drużynę tarczą, która jest w stanie pochłaniać obrażenia.
Porady
- Grając Lucio miej zawsze na uwagę jedną rzecz - jeśli goni Cię przeciwnik postaraj się zwabić go na skraj mapy i zepchnąć w przepaść przy pomocy odepchnięcia (PPM).
- Gdy mierzysz do poruszającego się celu staraj się przewidzieć jego sposób poruszania się i strzelaj nieco przed niego. Pociski wystrzeliwane przez Lucio mają pewne opóźnienie zanim znajdą się przy celu. Wymaga to trochę praktyki, ale przyniesie świetne rezultaty w przyszłych rozgrywkach.
- Pamiętaj, aby zmieniać utwory Lucio w zależności od sytuacji - w trakcie ataku lub odwrotu przydaje się przyśpieszenie, a w trakcie walki leczenie będzie na pewno wielce pomocne.
- Zatrzymaj Barierę Dźwiękowa na starcie drużynowe, aby objąć jej ochroną jak największą liczbę sojuszników.
Kontra
Z racji tego, że Supporty nie są stworzone do przyjmowania dużych obrażeń mogą zostać szybko unieszkodliwione przez takie postaci, jak np. Trupia Wdowa, Żniwiarz bądź McCree. Również bohaterowie dysponujący ogłuszeniem lub jakąś formą crowd controla mogą unieszkodliwić Lucio (np. Wieprzu).
McCree
McCree to bohater wprost z Westernu, który wymierza sprawiedliwość przy pomocy swojego wiernego sześciostrzałowego przyjaciela - Rozjemcy. Bohater ten dysponuje chyba największym burstem w grze, szczególnie na średnich i bliskich dystansach. Jedną z najlepszych cech tego bohatera są ogłuszające granaty, które szybko mogą unieszkodliwić wroga i wystawić na atak. Popisowa umiejętność McCree, Przycelowanie, pozwala namierzyć pobliskich wrogów i wystrzelić w nich kule z morderczą precyzją. Jedno jest pewne, dla trafionych celów na pewno "wybije południe".
Jak grać?
McCree to postać ofensywna, która najlepiej sprawdza się w pojedynkach 1v1 na bliską odlegość. Twoim glównym zadaniem powinno być przekradanie się na tyły wroga i likwidowania nie spodziewających się niczego wrogów.
Podstawową sekwencją ataków McCree jest E+PPM. Jeśli uda nam się ogłuszyć cel Granatem Błyskawicznie, będziemy mogli bez problemu trafić go całą serią z Rozjemcy. Dla większości postaci jedna taka seria powinna być zabójcza. Wyjątek stanowią tankowie, ale oni również nie powinni sprawić McCree większych problemów. Wszystko dzięki automatycznemu przeładowaniu broni przez Przewrót bojowy. Aby błyskawicznie pozbyć się tanka, wykonujemy następujące combo: E+PPM+Shift+PMM. Należy tylko pamiętać, że tarcze blokują nasz granat, więc musimy nim trafić odsłonionego wroga.
Porady
- McCree najlepiej sprawdza się w małych pomieszczeniach i wąskich korytarzach. Nie jest to dobra postać na duże i otwarte mapy.
- Żeby dobrze korzystać z granatu oraz serii z Rozjemcy musisz dobrze poznać swoich przeciwników. Nigdy nie próbuj ogłuszyć postaci z tarczą oraz nie strzelaj serią do Genjiego zanim ten nie zużyje swojego odbicia pocisków.
- McCree jest bardzo mało mobilny. Dobrze się zastanów zanim wyjdziesz na otwartą przestrzeń, bo ucieczka może być bardzo trudna.
- Nie biegaj bez sensu po mapie. Będąc w obronie lepiej ustawić się w często uczęszczanym korytarzu i czekać tam na wroga, niż biegać wokół bronionego punktu czy atakować punkt startowy wroga. Siłą McCree jest zaskoczenie. Jeśli ustawisz się dobrze obok wyjścia z budynku, bez problemu trafisz swoim zabójczym combosem każdego wbiegającego wroga.
- Nie staraj się używaj swojego Q (Przycelowanie) na siłę. Jest to bardzo potężny atak, który jednak wystawia cię na cel i daje znać przeciwnikom o twojej obecności. Lepiej użyć go 1-2 razy dobrze, niż 5-6 ginąć jeszcze przed wystrzałem.
- Przycelowania nie musisz zawsze używać do zabicia namierzonych celów. Czasami lepiej po prostu zadań im trochę obrażeń, ale przeżyć.
- Przycelowanie jest dobrą zdolnością odstraszającą. Jak masz kilka sekund do obronienia punktu, użyj Q nawet z nie najlepszej pozycji. Twoi przeciwnicy usłyszą ostrzeżenie i mogą wstrzymać szturm na kilka cennych sekund.
- Przycelowania namierza tym szybciej, im bliżej znajduje się wróg. Czasami warto użyć go na wyższym piętrze, a następnie w trakcie trwania zeskoczyć tuż za plecy wrogów. Jeżeli dobrze, to rozegrasz przeciwnicy nie bedą mieli czasu na reakcje.
Kontra
Bohaterowie z dużymi obrażeniami zasięgowymi mogą w łatwy sposób zlikwidować rewolwerowca, którego kule nie lecą na tak znaczną odległość. Przewagę dystansu mają na pewno Trupia Wdowa, Hanzo czy Żółnież 67, który jest dużo lepszym w walce na średni dystans. Na bliski dystans McCree może wygrać każdy pojedynek.
Mei
Mei jest przykładem naukowca, który walczy o ratowanie przyrody. Jej defensywne umiejętności świetnie sprawdzają się w trakcie starć drużynowych. Mei jest w stanie zamrażać przeciwników, a także zamienić samą siebie w bryłę lodu zupełnie unikając otrzymania obrażeń. Co więcej, może w wybranym miejscu wyczarować ścianę lodu przez co świetnie sprawdzi się przy bronieniu punktów bądź odgradzaniu części drużyny przeciwników, aby uzyskać przewagę liczebną w trakcie walki.
Porady
- Zawsze staraj się kierować zamrażającą wiązką w głowę przeciwnika, aby zadawać zwiększone obrażenia. Co więcej, gdy cel zostanie zamrożony, strzelaj PPM w głowę zamrożonego celu, aby zaasekurować zabójstwo.
- Korzystaj ze Ściany Lodu, aby blokować wąskie przejścia lub aby uniemożliwić przeciwnikom przechwycenie celu. Przy pomocy tej zdolności możesz również "kierować ruchem" na mapie. Jeśli postawisz ścianę przy wyjściu z tunelu bądź budynku, przeciwnik będzie mógł nadejść tylko z jednej strony dzięki czemu Twoja drużyna będzie mogła odpowiednio przygotować się do odparcia ataku.
- Pamiętaj, że Ściana Lodu jest zwykłą przeszkodą terenową więc może być wykorzystywana przez przeciwników - Trupia Wdowa może wskoczyć na samą górę przy pomocy Haka, Hanzo wjedzie po niej na górę, a Lucio może po niej przebiec.
- Gdy widzisz, że Reinhardt przygotowuje się do wykonania szarży, postaw przed nim Ścianę Lodu, aby całkowicie zneutralizować jego superzdolność.
- Gdy aktywujesz Ścianę Lodu patrząc centralnie w dół, powstała Ściana wyniesie Cię do góry.
Kontra
Biorąc pod uwagę, że zamrażający promień Mei ma ograniczony zasięg to każda postać, która może ją zestrzelić z odległości, będzie sporym zagrożeniem (np. Żołnierz: 76, Smuga).
Łaska
Łaska to przykład bohatera niezastąpionego w każdej drużynie! Jest świetnym Supportem, który potrafi utrzymywać sojuszników przy życiu za sprawą skutecznego leczenia. To jednak nie wszystko, bo Łaska może również zwiększać obrażenia zadawane przez sojuszników! Jej popisową umiejętnością jest możliwość wskrzeszenia pobliskich sojuszników do pełni zdrowia! Ta umiejętność może kompletnie odmienić przebieg starcia drużynowego.
Porady
- Naucz się poprawnie korzystać z Kaduceusza. LPM tworzy połączenie z wybranym sojusznikiem i leczy go. Pamiętaj, że gdy uleczysz sojusznika do pełni zdrowia zmień cel na inny, aby nie tracić przydatnej umiejętności na kimś kto i tak ma pełne zdrowie. PPM zwiększa obrażenia zadawane przez sojusznika. Gdy widzisz, że któryś z sojuszników daje znak do odpalenia swojej superzdolności, możesz ją dodatkowo wzmocnić.
- Anioł Stróż to świetna zdolność mobilna. Dzięki niej Łaska może bardzo szybko znaleźć się przy sojuszniku i wesprzeć go w czasie walki. Watro tutaj zaznaczyć fakt, że gdy Twoi sojusznicy zginą możesz użyć tej umiejętności do ucieczki ponieważ masz możliwość doskoczenia do ciał poległych w walce sojuszników.
- Zanim użyjesz Wskrzeszenia sprawdź ilu sojuszników będziesz w stanie przywrócić do życia. Jeśli widzisz, że zaraz zginą kolejni, wstrzymaj się chwilkę przed wciśnięciem Q. Pamiętaj, że możesz wskrzesić sojuszników, którzy zginęli nie później niż 10 sekund temu i ich ciała muszą znaleźć się nie dalej niż w odległości 15 metrów od Łaski.
- Zdolność leczenia może również odnawiać tarczę! Dzięki takiemu zabiegowi tarcza Reinhardta może utrzymywać się w nieskończoność.
Kontra
Jako że Łaska jest jak na razie najlepszym Supportem często obierana jest za pierwszy cel w trakcie starć drużynowych. Największym problemem będą bohaterowie, którzy mogą szybko znaleźć się w pobliżu Łaski, jak np. Genji bądź Winston. Nie osłaniana Łaska może również zostać łatwo ustrzelona przez Trupią Wdowę bądź Hanzo.
Reinhardt
Reinhardt jest wielki, a do tego wytrzymały i świetnie spełnia się w roli Tanka. Dysponuje tarczą energetyczną, którą może świetnie osłaniać sojuszników. Umiejętność ta przydatna jest zarówno w ataku jak i w obronie. Co więcej, Reinhardt może zaszarżować na wroga i przygwoździć go do ściany. Tak trafionemu przeciwnikowi trudno jest się pozbierać. Kolejną przydatną umiejętnością jest Zdruzgotanie za pomocą którego Reinhardt jest w stanie powalić wszystkich przeciwników znajdujących się w zasięgu. Olbrzymia pula zdrowia, wytrzymałość (tarcza) i umiejętności ograniczające ruchy przeciwnika tworzą z tego bohatera najlepszego Tanka w grze.
Porady
- Gdy Reingarth aktywuje Pole Osłonowe porusza się znacznie wolniej i nie jest w stanie wykonywać żadnych innych ataków. Miej na uwadze, że Pole Osłonowe nie osłania przed atakami prowadzonymi pod odpowiednim kątek z powietrza.
- Reinhardt stworzony jest do bronienia sojuszników także nie możesz od niego oczekiwać, że będzie zadawał nie wiadomo jak wielkie obrażenia, ale nie wahaj się użyć Szarży na kruchym celu, który akurat ustawił się przy ścianie. W ten sposób może od razu zakończyć jego żywot.
- Zdruzgotanie wywołuje falę sejsmiczną i ogłusza przeciwników znajdujących się na danym obszarze. Jest to świetna umiejętność, która może ułatwić sojusznikom skorzystanie z ich superzdolności.
Kontra
Jako, że Reinhardt jest naprawdę wielki to jest również łatwiejszym celem do trafienia. Strzelby będą zadawać mu naprawdę dotkliwe obrażenia z bliska więc dobrze sprawdzą się tutaj Żniwiarz i Wieprzu. Również Zenyatta może napsuć mu sporo krwi swoją Kulą Rozdarcia.
Smuga
Smuga wydaje się cierpieć na ADHD. Jest niesamowicie energiczna i zwrotna, a do tego potrafi cofać się w czasie. Jeśli wlecisz w samo serce akcji i stwierdzisz, że to chyba nie był najlepszy pomysł możesz cofnąć się w czasie i rozegrać tę akcję zupełnie inaczej! Swoimi szybkostrzelnymi karabinkami potrafi nieźle rozzłościć przeciwników dlatego też grając tą postacią zawsze staraj się flankować wrogów i odwracać ich uwagę.
Porady
- Smuga jest bardzo podatna na obrażenia więc minie trochę czasu zanim zaczniesz poprawnie używać Mignięcia i Powrotu, aby unikać otrzymywania obrażeń.
- Pistolety Smugi mają bardzo małą pojemność magazynka i często trzeba je przeładowywać także jeśli wymaga tego sytuacja możesz użyć Mignięcia lub Powrotu w trakcie przeładowywania.
- Staraj się celować nieco poniżej głowy przeciwnika ponieważ broń strzela w małym rozproszeniu, a nie dokładnie w punkt.
- Powrót nie tylko pozwoli Ci na złapanie oddechu, przeładowanie broni i powrócenie do zdrowia, ale również zdejmuje negatywne efekty, jak np. Ogłuszenie bądź zatrucie.
- Dzięki Mignięciu, Smuga świetnie sprawdza się w eliminowaniu wieżyczek i jest bardzo dobrą kontrą na Bastiona.
Kontra
Smuga może i jest szybka, ale jeśli zostanie złapana na hak Wieprza to niestety marnie się to dla niej skończy. Jeśli Smuga nadzieje się na granat ogłuszający McCree lub szarżę Reinhardta również za daleko nie ujedzie. Kolejnym problemem będzie Trupia Wdowa, która jeśli tylko będzie mieć okazje na czysty strzał to na pewno jej nie zmarnuje.
Symmetra
Symmetra jest postacią oryginalną ponieważ należy do grupy Architektów. Może rozstawiać na mapie małe wieżyczki, które będą atakować wrogów znajdujących się w pobliżu. Wieżyczki można przyczepiać nawet na suficie lub w innych niewidocznych miejscach. O ile jest to strasznie denerwujące dla przeciwnika to niestety wieżyczki za dużych szkód nie zrobią, a do tego bardzo szybko się je niszczy. Siłą Symmetry jest jest superzdolność, Teleporter. Portal można ustawić w dowolnym miejscu, a wejście do niego zawsze znajdzie się w bazie drużyny. Portal pozostaje na swoim miejscu dopóki przeciwnicy go nie zlokalizują i nie zniszczą. Dzięki temu nawet gdy Twoja drużyna polegnie będzie mogła w mgnieniu oka wrócić na miejsce walki.
Porady
- Staraj się rozstawiać wieżyczki w miejscach, które będą ciężkie do zlokalizowania dla przeciwnika. Jeśli zechce stracić czas na ich szukanie to otrzyma w tym czasie trochę obrażeń. Dobrym miejscem są narożniki w korytarzach lub mniejszych pomieszczeniach. Umiejscowione w ten sposób wieżyczki mają spory kont widzenia.
- Zostawiaj wieżyczki jak najwyżej, aby nie zginęły przypadkowo w trakcie walki wręcz.
- Broń Symmetry jest samonaprowadzana więc wykorzystaj tę przewagę w trakcie starcia z przeciwnikiem. Biegaj dookoła niego, skacz, rób wszystko aby go zdezorientować i zadawaj ciągłe obrażenia.
- Teleporter trze ustawiać zawsze w niewidocznym dla przeciwnika miejscu, ale na tyle blisko punktu docelowego, żeby drużyna musiała pokonać jak najmniejszą odległość żeby znów znaleźć się w walce.
Kontra
Symmetra nie zadaje dużych obrażeń i zdecydowanie ma problem z szybkimi bohaterami, jak Genji lub Smuga. Dodatkowo mobilność pomaga w lokalizowaniu wieżyczek i teleporterów.
Torbjorn
Kolejny bohater, który jest w stanie rozstawiać wieżyczki strzelnicze. Są one większe od tych rozstawianych przez Symmetrę i zadają dotkliwsze obrażenia. Co ciekawe, Torbjorn może ulepszać swoje wynalazki poprzez dodawanie nowych opcji, jak np. Dodatkowa lufa lub wyrzutnia rakiet.
Porady
- Torbjorn nie jest dobrym wyborem w trakcie ataku na punkt lub w czasie trwania eskorty. Gdy drużyna zrobi progres i rozgrywka przesunie się do przodu minie trochę czasu zanim rozstawisz swoją wieżyczkę, ulepszysz ją i.... Znowu będziesz musiał/a się przemieścić.
- Torbjorn może nosić na raz 200 skrawków pancerza więc zwracaj uwagę na to, aby co jakiś czas rzucać na ziemię ulepszenie pancerza z którego będą mogli skorzystać Twoi sojusznicy. Zatrzymywanie tego bonusu dla siebie nie ma większego sensu. Postaw buff na ziemi i zbieraj na kolejny.
- Gdy rozstawiasz wzmocnienie pancerza, rób to w dogodnych dla sojuszników miejscach. Gdy schowasz buff w kącie nikt może z niego nie skorzystać. Dobrym miejscem jest spawn lub rzucanie wzmocnienia bezpośrednio na sojusznika
- Przy rozstawianiu wieżyczki postaraj się być kreatywny/na i znaleźć takie miejsce z którego będzie osłaniać jak największy teren. Postaraj się również o jakąś osłonę terenową chociaż z jednej strony.
Kontra
Każda zwinna postać lub taka, która może ściągnąć Torbjorna z dystansu będzie jego śmiertelnym wrogiem (Trupia Wdowa, Smuga, Bastion, Hanzo).
Trupia Wdowa
Trupia Wdowa to typowy snajper, który najpierw musi znaleźć dogodne miejsce do wycelowania i oddania strzału dlatego też grając tą postacią trzeba skakać po dachach (ułatwia jej to hak na lince) bądź kryć się w różnych zakamarkach i czekać na cel, który będzie miał to nieszczęście i znajdzie się na jej celowniku.
Porady
- Snajperzy zawsze obierani są za pierwszy cel także nie możesz pozostawać w jednym miejscu zbyt długo, bo po prostu zwrócisz na siebie uwagę. Oddaj parę strzałów i zmień lokalizację, aby dezorientować przeciwników.
- Korzystaj z Kotwiczki, aby szybko dostać się na dach lub inną przeszkodę terenową. Umiejętność ta przydaje się zarówno w trakcie szukania miejsca do oddania dobrego strzału, a także w razie potrzeby szybkiej ucieczki.
- Możesz zostawić tylko jedną Jadowitą Minę na raz więc najlepiej jest zabezpieczyć, któreś z przejść przed oddaniem strzału z ukrycia. W ten sposób możesz zostać wcześniej ostrzeżony/na o nadchodzącym niebezpieczeństwie.
- Jeśli wiesz, że nie zdążysz dobiec do apteczki, skorzystaj z Haka, aby szybciej się do niej dostać.
- Interwizja zaznacza na mapie zarówno wrogich bohaterów, jak i wieżyczki bądź teleportery.
Kontra
Winston może doskoczyć do Wdowy i męczyć ją dopóki nie padnie, a Wieprzu jest w stanie ściągnąć ją z niższych dachów i zlikwidować przy pomocy swojej śrutówki. Reinhardt może być również problemem ze względu na to, że dysponuje tarczą, którą jest w stanie osłaniać sojuszników.
Wieprzu
Kolejny tank, ale z umiejętnością samoleczenia. Wieprzu dysponuje również bardzo dobrymi obrażeniami, szczególnie z bliskiej odległości. Przy pomocy Haka na łańcuchu jest w stanie złapać i przyciągnąć do siebie trafiony cel. Dzięki temu może od razu władować w nieszczęśnika całą amunicję ze śrutówki. Jego superzdolność, Świniak jest bardzo pomocna w trakcie odpierania ataków wroga bo odrzuca każdego trafionego przeciwnika.
Porady
- Hak na łańcuchu nie przechodzi przez tarcze i osłony także uważnie wybieraj swoje cele. Pamiętaj, że po wypuszczeniu Haka z rąk Twoja postać zostanie unieruchomiona aż do zakończenia animacji.
- Hak przyciąga trafionego przeciwnika do Ciebie. Uważaj, aby nie ułatwić przeciwnikom życia i eliminacji Twoich sojuszników. Postaraj się nie przyciągać nikogo do sojusznika, gdy ma mało zdrowia, bo podpiszesz na niego wyrok śmierci.
- Pamiętaj, że możesz trafić Hakiem bohaterów, którzy znajdują się w powietrzu i ściągnąć ich w ten sposób na ziemię. Dobrym przykładem jest tutaj Fara, którą łatwo złapać, gdy jest w trakcie korzystania z ulti.
- Po przyciągnięciu do siebie celu wykonaj combo, które zadaje największe obrażenia: LPM + Atak wręcz+ LPM.
- Świniak, czyli specjalna umiejętność Wieprza, jest bardzo przydatna w trakcie bronienia punktu ponieważ odrzuca trafionych przeciwników do tyłu.
Kontra
Genji radzi sobie idealnie w tym starciu ponieważ jest niesamowicie mobilny, a do tego może odbijać pociski Wieprza. Jako, że Żniwiarz jest wprost stworzony do radzenia sobie z Tankami jest również naturalnym wrogiem Wieprza.
Winston
Winston jest bardzo agresywnym Tankiem. Jego zadaniem jest wskakiwać na kruche cele z drużyny przeciwnika i zamęczyć je aż na śmierć. Winston może wznosić się w powietrze za pomocą plecaka odrzutowego, a także tworzyć tarczę ochronną, która absorbuje obrażenia na dość sporym obszarze. Jego superzdolność to Pierwotny Szał. Winston staje się wtedy praktycznie nie do powstrzymania. Zwiększa się jego pula zdrowia, a także zadaje zwiększone obrażenia w walce wręcz. Warto pamiętać, że aktywowanie superzdolności całkowicie leczy Winstona! Dlatego też warto aktywować Pierwotny Szał w momencie, gdy będziesz potrzebować leczenia.
Porady
- Działo Tesli nie wymaga celowania więc możesz śmiało latać dookoła wrogów z wciśniętym LPM. Co ciekawe, działko to przechodzi przez osłony, a jeśli atakowane cele są blisko siebie to może rozdzielić się i zadawać obrażenia np. dwóm przeciwnikom.
- Ustawiaj Emiter Osłony na najbardziej wrażliwe cele w Twojej drużynie. Dzięki takiej osłonie będą mogli zadać znacznie większe obrażenia zanim będą zmuszeni do ewakuacji.
- Plecak Odrzutowy może unieść Winstona do istotnych celów, jak np. Hanzo bądź Trupia Wdowa. Mając Winstona na plecach na pewno nie będą mieli łatwego życia.
- Emiter Osłony blokuje tylko obrażenia od pocisków, ataki wręcz mogą swobodnie dosięgnąć osłanianą postać.
Kontra
Aby zabić Winstona najpierw trzeba przeczekać jego Pierwotny Szał, a następnie można przejść do ataku. Dobra kontrą jest Żniwiarz ze względu na bardzo duże obrażenia ze strzelb. Dobrze sprawdza się również Wieprzu, który również dysponuje śrutówką. Może trzymać Winstona z dala od swojego teamu przy pomocy haka na łańcuchu lub odrzucać go do tyłu włączając swoją superzdolność.
Zaria
Zaria pełni rolę bardziej wytrzymalszego Supporta, a do tego sama w sobie jest w stanie zadać konkretne obrażenia. Dysponuje tarczą ochronną, która absorbuje obrażenia i wzmacnia w ten sposób własną broń. Może również osłonić któregoś z sojuszników. Jej superzdolność może całkowicie odmienić przebieg starcia drużynowego - pocisk, który nie dość, że zadaje spore obrażenia to jeszcze przyciąga do jednego punktu trafione cele. Dzięki temu reszta drużyny ma łatwiejsze zadanie jeśli chodzi o zadawanie obrażeń.
Porady
- Bariera Cząsteczkowa pochłania obrażenia i wzmacnia w ten sposób ataki Zarii. Grając przeciwko niej postaraj się przeczekać moment trwania osłony, aby nie wzmacniać ataków przeciwnika.
- Zanim aktywujesz barierę upewnij się, że przeciwnik wciąż do Ciebie strzela. Jeśli włączysz ją zanim zaangażujesz się w walkę, większość przeciwników po prostu przeczeka ten moment i zacznie atakować gdy bariera zniknie.
- Jeśli widzisz, że przeciwnicy chowają się za barierą, wystrzel Uderzenie Grawitonowe pod ich stopy, aby doszło ono do skutku.
Kontra
Kolejny cel do zlikwidowania dla Żniwiarza i Wieprza. Poza tym dobrze sprawdzi się tutaj Fara, która będzie mogła strzelać rakietami znajdując się poza zasięgiem działania broni Zarii.
Zenyatta
Mnich, który pełni rolę Supporta. Jest w stanie atakować na własną rękę przy pomocy kul energii, ale za to jest bardzo podatny na obrażenia. Dysponuje bardzo ciekawą umiejętnością, a mianowicie Kulą Harmonii, która podąża za wybranym sojusznikiem i przywraca mu zdrowie. Zenyatta przydaje się do eliminacji bardziej opancerzonych celów, jak np. Reinhardt. Jest w stanie przyczepić do przeciwnika Kulę Rozdarcia. Tak oznaczony cel będzie otrzymywał zwiększone obrażenia ze wszystkich źródeł.
Porady
- Kula Rozdarcia jest śmiertelną bronią przeciwko Tankom. Postaraj się, aby Twoi przeciwnicy się o tym przekonali.
- Kula Harmonii pozostaje przy wybranym sojuszniku dopóki Zenyatta utrzymuje się przy życiu. W tym czasie mogą biegać gdzie tylko chcą, a ich zdrowie będzie powoli przywracane do maksimum.
- Możesz utrzymywać po jednej Kuli Harmonii i Rozdarcia na raz więc staraj się zmieniać cele, gdy zajdzie taka potrzeba.
Kontra
Zenyatta jest BARDZO podatny na obrażenia więc zagrożeniem dla niego będzie większość bohaterów występujących w Overwatch.
Złomiarz
Złomiarz to książkowy przykład szaleńca z bzikiem na punkcie materiałów wybuchowych. Nie jest łatwo ogarnąć mechanikę tej postaci, a już na pewno okiełznać skaczące granaty. Czasem po prostu trzeba liczyć na nieco szczęścia. Przydatną umiejętnością są miny i pułapki, które Złomiarz może rozstawiać po mapie. Miny odrzucają wrogów, a pułapki ich unieruchamiają. Umiejętnością finalną i jakże popisową tego bohatera jest mordercza opona, którą można sterować po polu walki. Po pewnym czasie wybucha zadając masywne obrażenia (można zdetonować ją zdalnie). O destrukcyjnym geniuszu tej postaci może również świadczyć fakt, że po śmierci upuszcza granaty, które czasem mogą pomścić śmierć Złomiarza.
Porady
- Mina Ogłuszająca może zostać wykorzystana do nękania przeciwników, ale ma również drugie zastosowanie. Gdy ustawisz minę przed sobą i na nią wskoczysz, wystrzelisz w ten sposób własnego bohatera w powietrze. Dzięki takiemu zagraniu możesz ostrzeliwać przeciwników z góry, albo szybciej poruszać się po mapie omijając niektóre przeszkody terenowe.
- Granatnik Złomiarza może wprowadzić totalny chaos do walki drużynowej. Ustaw się w bezpiecznej odległości i spamuj granatami! Odbijaj je od ścian, podłóg i wszystkiego co się da tworząc niekontrolowaną trajektorię lotu pocisków. Dzięki temu Twoim przeciwnikom będzie znacznie trudniej ominąć nadlatujące granaty.
- Pamiętaj, że granaty mogą również ranić Złomiarza! Miej to na uwadze walcząc w ciasnych pomieszczeniach.
- Gdy widzisz, że Twój bohater jest bliski śmierci, a drużyna przeciwna jest zbita w kupę warto czasem się poświęcić i ruszyć na nich ponieważ po śmierci Złomiarz upuści odbezpieczone granaty, które mogą wysadzić cały przeciwny team w powietrze.
- Gdy chcesz odpalić Mord-Oponę postaraj się zrobić to za rogiem bądź za inną przeszkodą terenową ponieważ gdy zaczniesz włączać tę umiejętność w trakcie walki to zapewne prędzej zginiesz.
Kontra
Wszystkie postaci, które dysponują dużym burstem będą zagrożeniem dla tego bohatera (Hanzo, Żniwiarz), jak i te z dużą ilością zdrowia, które dadzą radę przetrwać jego burst (Winston, Wieprzu, Reinhardt).
Żniwiarz
Typowy bandzior, który sieje nie lada popłoch i zniszczenie w szeregach swoich wrogów. Pasuje idealnie do roli czarnego charakteru. Za pomocą swoich bliźniaczych strzelb może zadawać ogromne obrażenia. Szczególnie sprawdza się w atakowaniu dużych celów ponieważ łatwiej wpakować w nie całość śrutu dlatego też świetnie radzi sobie w eliminacji Tanków. Żniwiarz na krótką chwilę może rozmyć się w powietrzu i unikać odnoszenia jakichkolwiek obrażeń. Co więcej, posiada zdolność teleportacji, a dobrze odpalona Wirująca Śmierć może całkowicie wyeliminować pobliskich przeciwników.
Porady
- Piekielne Strzelby Żniwiarza zadają znacznie większe obrażenia z bliska niż z dalekiej odległości. Związane jest to z bardzo dużym rozrzutem strzelb.
- Za sprawą zdolności teleportacji, Żniwiarz jest świetny w eliminacji wieżyczek, Bastiona bądź Tanków.
- W trakcie trwania Postaci Upiora nie jesteś w stanie atakować, ale za to masz możliwość zbierania apteczek z życiem.
- Po aktywacji Wirującej Śmierci, Żniwiarz zadaje obrażenia dookoła własnej osi. Staraj się korzystać z tej umiejętności w trakcie starć drużynowych, a nie do eliminacji jednego celu.
Kontra
W walce ze Żniwiarzem świetnie sprawdzają się postaci, które mogą ostrzeliwać go pozostając poza zasięgiem strzelb, jak np. Fara bądź Hanzo. Wyjątkiem od tej reguł jest Genji, który wprawdzie walczy w bliskim kontakcie, ale za to może odbijać pociski przeciwnika.
Żołnierz-76
Żołnierz: 76 to przykład bardzo wywarzonego bohatera. Nie dysponuje jakimś nadzwyczajnym burstem, ale wciąż zadaje solidne obrażenia. Nie jest bardzo wytrzymały, ale za to posiada zdolność leczenia, która ponad to może leczyć sojuszników znajdujących się na obszarze działania umiejętności. Co więcej, Żołnierz-76 szybko przemieszcza się po mapie ponieważ może biegać jak prawdziwy sprinter. Przy pomocy wizjera taktycznego może również namierzać wrogów dzięki czemu ma pewność, że nie chybi.
Porady
- Gdy walczysz twarzą w twarz z przeciwnikiem zawsze aktywuj Pole Biotyczne i stój w jego obrębie. Dzięki temu będziesz leczył własne obrażenia i przeciwnikowi będzie znacznie trudniej wygrać takie starcie.
- Korzystaj ze Sprintu, aby sprawnie poruszać się po mapie. Umiejętność ta pozwoli Ci na szybki powrót na pole bitwy, a także umożliwi sprawną ucieczkę i zmianę pozycji do ataku. Mobilność to jedna z najważniejszych cech dobrego i skutecznego żołnierza!
- Pole biotyczne możesz postawić na poruszającym się obiekcie, jak np. eskortowany samochód. Dzięki temu będzie poruszać się razem z Tobą i leczyć członków drużyny.
- W trakcie trwania Wizjera Taktycznego możesz obierać jeden cel na raz więc staraj się sprawnie przełączać pomiędzy celami. W pierwszej kolejności namierzaj najbardziej kruche z nich.
Kontra
Wszystkie odporne postaci, jak np. Winston czy Wieprzu są w stanie przetrzymać burst Żołnierza-76, a później go powalić. Postaci, które dysponują znacznym zasięgiem, jak np. Hanzo czy Trupia Wdowa mogą również okazać się śmiertelnymi przeciwnikami.