Manor Lords: Jak kierować armią? Manor Lords poradnik, porady
W większości scenariuszy Manor Lords będziecie prędzej czy później zmuszeni do walki. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak zwołać armię i jak kierować waszymi jednostkami podczas bitwy.
Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2024
Większość scenariuszy w Manor Lords wymaga walki z bandytami lub wrogimi żołnierzami. Po sformowaniu swoich sił musicie nauczyć się, jak nimi kierować. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak zwołać waszą armię oraz czym charakteryzują się specjalne tryby marszu, którymi mogą poruszać się po mapie.
Jak zwołać armię?
By zwołać armię musicie wybrać zakładkę Armia z menu na dole ekranu i wybrać jeden z dostępnych rodzajów jednostek by dodać potencjalny oddział. Następnie kliknijcie na kartę tego oddziału, która wyświetli się na dole ekranu, i wybierzcie opcję Zbiórka. Wasz kursor zastąpi chorągiew - wetknijcie ją w określone miejsce, a wasi żołnierze uzbroją się i udadzą się tam by wyczekiwać waszych rozkazów.
Cywile do armii powoływani są losowo. Powołany zostać może każdy mężczyzna, który nie jest specjalistą (tj. mieszkańcem parceli z zaawansowaną przybudówką, taką jak piekarnia lub warsztat kaletniczy). Powołać możecie tylu ludzi, ile jesteście w stanie wyposażyć w broń. Każdy rodzaj jednostki wymaga innego wyposażenia, np. by powołać milicję z włóczniami musicie mieć w magazynie włócznie i duże tarcze. Pancerz jest opcjonalny - jeśli macie w magazynie broń, ale nie macie pancerzy, wasi żołnierze będą walczyć bez zbroi.
Pojedynczy oddział może składać się z maksymalnie 36 żołnierzy. Jeśli nie jesteście w stanie wyposażyć tylu ludzi, oddział będzie mniejszy. Możecie też dodać kilka oddziałów, by zamiast jednej dużej jednostki kierować kilkoma mniejszymi. Po wybudowaniu posiadłości zawsze będziecie również mieli dostęp do świty, elitarnego, mniejszego oddziału złożonego z waszych dworzan, którego żołnierze jako jedyni mogą być ulepszani, personalizowani i nosić zbroje płytowe.
Opcje personalizacji świty są jeszcze mocno ograniczone w wersji Early Access (0.7.002), na podstawie której pisany był poradnik. Strona będzie aktualizowana wraz z dodawaniem nowych funkcji do gry.
W menu armii możecie także zwoływać najemników by wzmocnić wasze siły. Każda drużyna najemników składa się z kilku oddziałów, więc we wczesnych etapach gry pojedyncza drużyna może pełnić funkcję całej armii. Najemnicy mogą jednak pojawić się w innym regionie niż wasz, marnując cenny czas na dojście do celu oraz wymagają comiesięcznych opłat ze skarbca. Co jakiś czas zmieniają się także dostępne drużyny najemników, o czym gra da wam znać małym powiadomieniem u góry ekranu.
Jak kierować armią?
Kierowanie waszymi jednostkami jest dość intuicyjne. Najpierw musicie zaznaczyć wasz oddział lewym przyciskiem myszy (lub przytrzymać go i przeciągnąć po kilku oddziałach by wybrać je wszystkie naraz). Następnie kliknijcie prawym przyciskiem myszy w określone miejsce lub na wrogą jednostkę by wasza armia udała się w ich kierunku. Sama walka jest automatyczna i rozpoczyna się, gdy wrogie sobie oddziały wejdą w swój wzajemny zasięg. Różne jednostki ruszają się z różną prędkością, więc upewniajcie się, że wasza armia nie rozdziela się za bardzo.
Ważnym jest także kontrola nad zmęczeniem waszych jednostek i zatrzymywanie się co jakiś czas by pozwolić im odpocząć. Przemieszczanie zwiększa zmęczenie oddziałów, zaś sprint i marsz przez trudny teren przyspiesza wzrost zmęczenia. Zmęczenie ma negatywny wpływ na umiejętności bitewne waszej armii, więc zwracajcie uwagę na jego poziom.
Specjalne tryby ruchu
Wybierając oddział wyświetlicie kilka przycisków u dołu ekranu. Służą one do wydawania rozkazów, takich jak sprint, zatrzymanie się oddziału lub rozwiązanie go. Możecie tam też wdrożyć specjalny rodzaj marszu dla danej jednostki. Poniżej wypisaliśmy wszystkie rodzaje marszu oraz czym się charakteryzują:
- Ustępowanie: Oddział powoli się wycofuje, prowokując wroga do ataku. Tryb ten przydaje się, jeśli chcecie zaciągnąć przeciwnika na korzystniejszy dla was teren lub w pole widzenia waszych jednostek dystansowych.
- Uwaga na ostrzał: Szansa na uniknięcie wrogich pocisków jest podwojona ale obrażenia otrzymywane w walce wręcz również są podwojone. Tryb ten przydaje się jeśli walczycie wyłącznie z łucznikami lub próbujecie oflankować wrogie jednostki by pozbyć się łuczników na tyłach formacji.
- Zbalansowana postawa: Domyślna, zbalansowana postawa bez żadnych zalet ani wad.
- Utrzymanie pozycji: Obrona jest podwojona ale zadawane obrażenia są zmniejszone o połowę. Tryb ten przydaje się, jeśli musicie wytrwać do czasu przybycia posiłków lub jeśli chcecie dobić słabszego wroga nie otrzymując dotkliwych strat.
- Natarcie: Żołnierze atakują z pełną siłą. Tryb ten przydaje się gdy chcecie jak najszybciej wyeliminować wroga, np. kiedy wróg próbuje dokonać odwrotu.
- Rozproszenie: Niedostępne podczas walki. Oddział jest szybszy i skuteczniejszy w unikaniu ataków dystansowych, ale gorzej radzi sobie w walce wręcz.
- Ściana tarcz: Ekskluzywne dla żołnierzy dzierżących tarcze i niedostępne podczas walki. Oddział znacznie spowalnia, lecz każda jednostka otrzymuje pokaźną premię do obrony. Tryb ten przydaje się, gdy chcecie przygotować się do walki wręcz z nadciągającymi jednostkami.
- Swobodny ostrzał: Ekskluzywne dla żołnierzy walczących na dystans i niedostępne podczas walki. Celność przeciwko wrogom stojącym daleko spada ale celność przeciwko wrogom stojącym blisko rośnie. Tryb ten przydaje się, gdy wrogi oddział za bardzo się do was zbliży.