Surowce i żywność | Podstawy rozgrywki | Frostpunk poradnik Frostpunk
Jak zdobyć jedzenie i surowce we Frostpunk? Przeczytaj poniższe porady, aby lepiej zarządzać swoimi mieszkańcami.
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Dla przetrwania miasta niezbędne jest zapewnienie mu stałych dostaw surowców i żywności. Każde z nich pełni określoną funkcję, która w istotnej części wpływa na miasto. Jeśli zaniedbasz ich pozyskiwanie możesz się wpędzić w poważne problemy.
Każdy surowiec wydobywasz ze złoża. Początkowo masz dostęp tylko do podstawowych punktów wydobywczych posiadających małą liczbę surowców możliwych do wydobycia. Nie musisz stawiać na nich niczego. Wystarczy, że na nie klikniesz i będziesz mógł przydzielić pracowników. Zazwyczaj złoża te wyczerpują się one w przeciągu kilku dni. Dlatego po wybudowaniu warsztatu, w pierwszej kolejności skup się na odkrywaniu budynków, które pozwalają na zdobywanie surowców z innych źródeł. W zależności od miejsca, w których je postawisz mają określoną liczbę surowców do wydobycia. Są to stosunkowo duże ilości, więc przez dłuższy czas nie będziesz musiał szukać nowych źródeł. Dodatkowo mogą one generować większe ilości surowców na godzinę, zatrudniając przy tym mniej pracowników.
Zdecydowanie najważniejszym surowcem jest węgiel. To on umożliwia działanie generatora. Zużywa on określoną liczę jednostek węgla na godzinę. Oczywiście musisz pamiętać, że wydobycie nie trwa całą dobę. Na przykład jeśli zużywasz 9 jednostek węgla na godzinę, to aby starczyło na całą dobę potrzebujesz wydobycia na poziomie przynajmniej 22 jednostek na godzinę. Ilość tego surowca musisz więc ciągle kontrolować. W szczególności tyczy się to momentów, w których ulepszyłeś generator i/lub postawiłeś dodatkowe źródło ciepła. Powoduje to bowiem zwiększenie ilości spalanego węgla na godzinę. Jeśli nie zmodyfikujesz liczby wydobywanego węgla, to węgla może nie starczyć na noc.
Kolejnym surowcem jaki jest dostępny w grze jest drewno. Służy ono jako budulec wszystkich budynków w mieście. Umożliwia także prowadzenie badań. To w jaki sposób poprowadzisz jego wydobycie zależy od ciebie. Możesz wydobywać określone ilości drewna, które są równoważne z zapotrzebowaniem na ten surowiec lub wydobywać w dużych ilościach gromadząc nadmiar w magazynach. Pamiętaj o odblokowaniu tartaku. Jeśli się zapędzisz może się okazać, że wykorzystałeś wszystkie podstawowe złoża i nie masz już na badania/budowę. Wówczas jedyną opcją będzie zburzenie jakiegoś budynku w celu odzyskania z niego drewna.
Metal jest surowcem, na który zapotrzebowanie rośnie z czasem. W początkowych etapach gry jest praktycznie niepotrzebny. Dlatego jego wydobycie początkowo trzymaj na niskim poziomie. Dopiero z postępem badań i odblokowywaniem nowych budynków zaczyna być naprawdę potrzebny. Wówczas w miarę możliwości zwiększ jego produkcję.
Do przetrwania miasta niezbędna jest także żywność. Do jej zdobycia potrzebni są myśliwi. Wyruszają oni poza obręb miasta na polowania. Jest to proces dość długotrwały, ponieważ na 15 jednostek nieprzetworzonego jedzenia trzeba czekać 24 godziny. Dodatkowo po każdej wyprawie, myśliwi muszą odpocząć, co dodatkowo wydłuża cały proces. Początkowo jedna chata myśliwych wystarczy, jednak po 4-5 dniach ilość ta okaże się niewystarczająca, dlatego musisz dostawić kolejną budowlę tego typu.
Chaty myśliwych dostarczają nieprzetworzoną żywność, która musi być przygotowana w kuchni. Dopiero w tej postaci może ona być dostarczona mieszkańcom. Do gromadzenia zapasów żywności, może, oprócz wspomnianej wcześniej polityki "Soup", przyczynić się także dekret "Care House". Umieszczeni w nim nieuleczalnie chorzy mieszkańcy, zjadają mniejsze ilości jedzenia.