Stałe fragmenty gry w Football Manager 2014 | Taktyka poradnik Football Manager 2014
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Stałe fragmenty gry
Znaczenie stałych fragmentów gry w nowoczesnym futbolu jest niewątpliwie bardzo istotne, dlatego również w grze Football Manager nie należy lekceważyć tego elementu taktyki. Odpowiednie ustawienie zespołu podczas defensywnych rzutów wolnych czy rożnych zaowocuje mniejszą stratą bramek, natomiast ofensywne stałe fragmenty gry czasami mogą okazać się jedyną drogą do bramki przeciwnika.
Generalny podział na stałe fragmenty gry wygląda następująco:
1. Rzuty wolne (ofensywne i defensywne)
2. Rzuty rożne (ofensywne i defensywne)
3. Auty (strona prawa i strona lewa)
4. Rzuty karne
Ustawienia stałych fragmentów gry można zmieniać za pomocą Kreatora SFG.
Poniżej szczegółowe omówienie dostępnych opcji.
Rzuty wolne
W ustawieniach możesz zmieniać sposób wykonywania rzutów wolnych zarówno z prawej jak i z lewej strony. Połączenie sposobu wykonywania rzutów wolnych wraz z poleceniami dla zachowań poszczególnych zawodników jest kluczowym elementem, niezbędnym, aby często oglądać bramki z ofensywnych rzutów wolnych. Z kolei poprawne ustawienie zawodników w obronie zaowocuje mniejszą ilością straconych bramek z tego stałego fragmentu gry. Pamiętaj, aby wybrać również odpowiednich wykonawców, najważniejsza cecha to oczywiście Rzuty wolne.
Poniżej lista dostępnych ustawień.
Ofensywne rzuty wolne
Mieszane | Komputer zdecyduje, jak wykonać dany rzut wolny. |
Krótkie | Rozegranie do najbliższego partnera. |
Długie | Dalszy przerzut do przodu. |
Krótki słupek | Zagranie na bliższy słupek. |
Na środek | Zagrania, w miarę możliwości, w centralny punkt pola karnego. |
Długi słupek | Zagranie na dalszy słupek. |
Na główkę | Próba zagrania na najlepszego "główkującego". |
Zachowania zawodników przy ofensywnych rzutach wolnych.
Domyślnie | Komputer sam ustawi zawodnika zgodnie z ustawieniami taktycznymi. |
Tył | Zawodnik pozostanie z tyłu podczas wykonywania rzutu wolnego. |
Tył w razie potrzeby | Zawodnik pozostanie z tyłu, tylko w razie takiej potrzeby (np. aby kryć czekającego na kontrę napastnika). |
W murze | Zawodnik zostanie w murze, aby przeszkadzać przeciwnikom. |
Kryj bramkarza | Zawodnik będzie starał się absorbować bramkarza. |
Stań przy wykonawcy | Zawodnik ustawi się przy wykonującym wolnego, aby pomóc w rozegraniu. |
Zachowania zawodników przy defensywnych rzutach wolnych.
Domyślnie | Komputer sam ustawi zawodnika, zgodnie z ustawieniami taktycznymi. |
Cofnij | Zawodnik cofnie się bliżej bramki, aby kryć nabiegających napastników. |
Przód | Zawodnik będzie oczekiwał przed polem karnym na możliwość kontrataku. |
Krycie | Zawodnik będzie krył innego atakującego gracza. |
Mur | Zawodnik stanie w murze. |
Przy krótkim słupku | Zawodnik będzie pilnował bliższego słupka. |
Przy długim słupku | Zawodnik będzie pilnował dalszego słupka. |
Rzuty rożne
Rzuty rożne również można osobno ustawiać dla strony lewej i prawej. Podczas defensywnych fragmentów kluczem do udanej obrony są ustawienia poszczególnych zawodników i przypisane im zadania. Aby strzelać bramki do powyższych ustawień należy dodać odpowiednie wykonanie oraz wykonawcę z dobrą cechą Rzuty rożne.
Poniżej lista dostępnych ustawień.
Ofensywne rzuty rożne
Mieszane | Zawodnik wykonujący rzut rożny sam wybierze sposób na jego rozegranie. |
Krótkie | Rozegranie do najbliższego partnera. |
Krótki słupek | Zagranie na bliższy słupek. |
Długi słupek | Dośrodkowanie w kierunku dalszego słupka. |
W pole karne | Zagrania w pole karne. |
W pole bramkowe | Dośrodkowania w bramkarską "piątkę".. |
Zachowania zawodników przy ofensywnych rzutach rożnych
Domyślnie | Komputer sam ustawi zawodnika, zgodnie z ustawieniami taktycznymi. |
Tył | Zawodnik pozostanie z tyłu, przed polem karnym. |
Tył w razie potrzeby | Zawodnik pozostanie z tyłu tylko w przypadku, gdy będzie to konieczne (np. krycie przeciwnego napastnika). |
Do przodu | Zawodnik przesunie się w pole karne. |
Nabieg na krótki słupek | Zawodnik nabiegnie na bliższy słupek. |
Nabieg na długi słupek | Zawodnik nabiegnie na dalszy słupek. |
Odegranie na krótki słupek | Zawodnik stanie przy krótkim słupku, aby odgrywać piłkę dalej. |
Stoi przy długim słupku | Zawodnik stanie przy dalszym słupku. |
Wychodź do piłek z głębi pola | Zawodnik będzie nabiegał na piłkę z okolic pola karnego. |
Atakuj bramkarza | Zawodnik będzie absorbował bramkarza przeciwników. |
Pod polem karnym | Zawodnik ustawi się przed polem karnym. |
Pozwól na krótkie rozegranie | Zawodnik podejdzie do narożnika boiska, aby pomóc w rozegraniu. |
Zachowania zawodników przy ofensywnych rzutach rożnych
Domyślnie | Komputer sam ustawi zawodnika, zgodnie z ustawieniami taktycznymi. |
Skraj pola karnego | Zawodnik pozostanie przed polem karnym, w okolicach 16 metra. |
Cofnij | Zawodnik cofnie się, pozostając jednak w polu karnym. |
Przód | Zawodnik ustawi się daleko od pola karnego, w oczekiwaniu na możliwość rozpoczęcia kontrataku. |
Krycie | Zawodnik zajmie się kryciem zawodników rywala. |
Pilnuj krótkiego słupka | Zawodnik ustawi się na bliższym słupku. |
Pilnuj długiego słupka | Zawodnik ustawi się na dłuższym słupku. |
Kryj wysokiego | Zawodnik będzie krył któregoś z wyższych przeciwników. |
Kryj niskiego | Zawodnik będzie krył któregoś z niższych przeciwników. |
Krótkie krycie przy rzutach rożnych | Zawodnik podejdzie do narożnika boiska, aby uniemożliwić krótkie rozegranie stałego fragmentu gry.. |
Krycie w polu bramkowym | Zawodnik będzie krył przeciwników w polu bramkowym. |
Auty
Bardzo często niedoceniany element w grze. Dobre wykonanie autu pozwoli na szybkie rozpoczęcie akcji z przodu boiska, czy wyciągnięcie obrońcy z pola karnego. Ważna cecha dla wykonawcy to Długie wyrzuty.
Poniżej lista dostępnych ustawień.
Auty
Mieszane | Zawodnik wykonujący aut zdecyduje jak go wykonać. |
Krótkie | Zawodnik będzie starał zagrać się do najbliższego partnera. |
Długie | Zawodnik zagra długą piłkę do dalszego kolegi. |
Szybkie | Zawodnik postara się wykonać aut w najszybszy możliwy sposób. |
Zachowania zawodników przy wyrzutach z autu
Domyślnie | Zawodnik ustawi się na boisku sam, w oparciu o ustawioną taktykę. |
Tył | Zawodnik przesunie się do tyłu podczas wykonywania autu. |
Wychodź do piłki | Zawodnik pokaże się do gry przy linii bocznej boiska. |
Pod polem karnym | Zawodnik będzie oczekiwał podania przebywając w okolicy pola karnego. |
Krótki słupek | Zawodnik ustawi się przy bliższym słupku. |
Do przodu | Zawodnik przesunie się do przodu podczas wykonywania autu. |
Rzuty karne
Tutaj nie ma większego pola do popisu. Każdy rzut karny powinien zostać zamieniony na bramkę. Aby tak się stało kluczowym staje się wybór wykonawcy jedenastek. Najważniejsze cechy to oczywiście Wykańczanie akcji, Opanowanie oraz Rzuty karne. Oczywiście najlepiej, aby egzekutor karnych miał wszystkie te cechy na jak najwyższym poziomie, szczególnie Rzuty karne. Dobrze również wybrać kilku kolejnych wykonawców, aby nikt przypadkowy nie podchodził do wapna w razie nieobecności głównego gracza strzelającego karne.
W przypadku obrony należy zdać się na rzut monetą i wierzyć w umiejętności bramkarza i nieopanowanie strzelca.