Walka w Expeditions: Viking poradnik Expeditions: Viking
Bitwy w Expeditions: Viking mogą sprawiać problemy, dlatego przedstawiamy porady dotyczące walki i starć. Pamiętaj: flankowanie!
Ostatnia aktualizacja: 28 kwietnia 2017
Potyczki w grze nie należą do łatwych. Zarówno twoi żołnierze jak i wroga, mają podobną ilość punktów oraz uzbrojenie. Jeśli wojownik ma kilka poziomów doświadczenie w obsłudze danej broni, zazwyczaj wystarczą 2-3 uderzenia aby powalić przeciwnika. Wojownik z maksymalnym poziomem danej broni, może często położyć jednym ciosem/pociskiem słabego przeciwnika bez tarczy. Dlatego bardzo ważne jest umiejętne podejście do prawie każdej potyczki.
Każda postać ma zasięg ruchu dzielony na dwie strefy. W obrębie zielonej możesz się ruszyć oraz wykonać dowolną akcję np. atak, leczenie czy uaktywnić taktyczny ruch. Druga żółta strefa to maksymalny zasięg ruchu postaci, jednak bez możliwości podjęcia akcji. Ruch możesz jednak dzielić tzn. możesz przemieścić się o kilka pól, zaatakować innym żołnierzem, a następnie wrócić pierwszym wojownikiem i zaatakować (jeśli nadal poruszasz się w obrębie zielonej strefy). Wokół postaci są też obwódki o kolorach, które informują cię o aktualnych możliwościach twoich wojowników. Czerwona - postać ma nadal akcję ataku do wykonania, szara - postać wykorzystała wszystkie możliwości w danej turze.
Pamiętaj o kilku podstawowych zasadach oraz garść wskazówkach podczas walki:
- Zawsze atakuj najpierw pojedynczych i osamotnionych przeciwników. Stwórz duży dystans między tobą a resztę grupy przeciwnika, aby spędziła przynajmniej jedną turę na dojście (będziesz miał czas aby go ostrzelać lub przygotować swoje pozycje). Nie atakuj kilku postaci a naraz, tylko eliminuj wrogów po kolei. Zaczynaj od najsłabszych lub zadających najwięcej obrażeń.
- Flankowanie to twój nowy przyjaciel! Kiedy ustawisz jednego wojaka przed wrogiem, a drugiego za nim to obaj otrzymaj bonus do obrażeń na tą konkretną postać. Sam możesz uniknąć tego, jeśli stworzysz ciasną formację albo ustawisz się w wąskich przejściach.
- Osłony to twój kolejny przyjaciel przed łucznikami. Postacie za osłonami są praktycznie niemożliwe do trafienia. Miejsce w którym można się schować, jest oznaczone żółtymi ikonkami tarczy. Z danej strony są niewrażliwi na ostrzał. Chyba że zaczną walczyć wręcz z wrogiem lub użyjesz specjalnej strzały, która wywabi ich z kryjówki.
- Uważaj na otoczenie: lód (postać może się poślizgnąć), ostrokrzewy (wojownik ugrzęźnie na turę) czy ogniska (ryzykujesz podpaleniem).
- Atak okazyjny może zadać sporo darmowych obrażeń, unikaj niepotrzebnego odchodzenia od przeciwnika i sam ustaw się tak, aby przeciwnik nie mógł przejść swobodnie. Pamiętaj, że postać wyposażona w łuk lub procę, nie ma ataku okazyjnego.
- Pierwsza linia to żołnierze z tarczami, druga to włócznie i topory duńskie, trzecie to łucznicy oraz procarze.
- Zmiana na drugi zestaw uzbrojenia nie kosztuje żaden punkt akcji. Wykorzystaj go aby szybko zmienić broń na łuk, albo z broni krótkiej na długą.
- Choć postacie z dwoma mieczami/nożami wyglądają fajnie, są łatwym celem do przeciwnika. Używaj ich do ataku na pojedynczych wrogów.
- Łucznicy zadają potężne obrażenia i mogą wyeliminować wielu wrogów bez tarczy. Posiadają umiejętność podwójny strzał na 2 poziomie, zapalającą strzałę (4 poz.) oraz celny strzał na długi dystans (5 poz.). Dobry łuk i maksymalne doświadczenie w tej dziedzinie robi z niego dobrego snajpera. Używaj go do eliminacji słabych i rannych wrogów.
- Jeśli masz czas przygotować się do odparcia ataku, rozstaw swoich ludzi oraz pułapki na spodziewanej trasie przeciwnika. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zwycięstwo.
- Wiele umiejętności świetnie się sprawuje, jeśli tylko masz szansę wykorzystać innych wojowników do pomocy np. jeśli kogoś ogłuszysz, to niektóre umiejętności twoich towarzyszy mogą zadać im dodatkowe obrażenia. Podobnie przewalenie wroga, rozbrojenie czy uderzenie w tarczę aby wystawić wroga. Zawsze atakują dwoma wojownika jednego wroga. Poza tym część umiejętności ma "ładunki" (charges), ukazane jako kropki pod ikonką. Korzystaj z nich rozsądnie, ponieważ po wyczerpaniu szans wykorzystasz je dopiero w następnej potyczce.
- Jeśli twój wojownik straci punkty życie, to nie umiera tylko pada na ziemie i zyskuje status "incapacitated". Im więcej tur leży, tym więcej długotrwałych ran zyskuje. Jedyny sposób na uniknięcie dodatkowych ran to jak najszybsze skończenie potyczki.
- Zmęczeni i głodni towarzysze gorzej radzą sobie w walce.
- Do pojedynków zabierz 1 lekarza, aby leczył wojowników w pierwszej linii lub 2 lekarzy jeśli to będzie dłuższa batalia z większą liczbą wrogów.
- Czasem lepiej jest agresywnie atakować, niż grać w defensywie np. jeśli przeciwnik ma więcej łuczników lub lekarzy (z czasem i tak cię przytłoczy).
- Jeśli masz do wyboru uleczyć swoją postać lub wyeliminować wroga, zazwyczaj lepiej jest pozbyć się przeciwnika, który i tak ci zada za chwilę obrażenia. Może się okazać, że twój medyk uzdrowił twojego towarzysza o niewystarczającą liczbę punktów życia.
- W grze jest sporo umiejętności wspierających. Najlepiej jest używać ich kiedy nie możesz w żaden sposób zadać sensownych obrażeń. Jedną z najskuteczniejszych umiejętność jest "inspire" (poz. 3) w grupie "leadership". Postać poświęca swój punkt ataku, aby inny towarzysz mógł zaatakować ponownie. Używaj na najbardziej zagrożonym lub na najmocniejszym wojowniku.
Zadbaj aby z czasem, każdy z wojaków miał dwa zestawy broni. Jeden do walki wręcz, drugi do walki dystansowej lub o większym zasięgu. W ten sposób będziesz bardziej elastyczny na polu walki. Najpierw niech twoi żołnierze zdobędą maksymalny poziom w broni, którą im wybrałeś. Następnie wybierz dla nich inną ścieżkę rozwoju. Dzięki temu, będą zadawać maksymalne obrażenie każdym zestawem broni. Co więcej, akcja zmiany zestawu jest darmowa, więc używaj jej jak najczęściej. Niech twój towarzysz ma np. topór wraz z tarczą i włócznię. W ten sposób nadal zaatakuje wroga do którego nie będzie mógł podejść, za przeszkodą lub zajdzie potrzeba dobicia wroga obok. Drugi typ zestawów to broń do walki wręcz oraz dystansowa. Dzięki temu w pierwsze turze, możesz ostrzelać cała drużynę przeciwnika, a potem nadal efektywnie walczyć wręcz. Ta taktyka nie sprawdza się tam gdzie jest dużo zabudowań i można łatwo się ukryć.