Tworzenie bohatera i statystyki | Expeditions Viking poradnik Expeditions: Viking
Jakiego bohatera stworzyć w Expeditions: Viking? Odpowiadamy na to pytanie! Kreacja bohatera to bardzo ważna kwestia, przy której możesz popełnić wiele błędów.
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Tworzenie bohater wygląda bardzo podobnie jak w wielu innych klasycznych grach RPG. Oprócz wybory estetycznych elementów jak imię, wygląd i kolory postaci, musisz rozdysponować punktami atrybutów (primary stats) oraz punktów umiejętności w skrócie SP (sill points). Warto tutaj spędzić trochę czasu, ponieważ atrybutów nie będziesz mógł potem zmienić. Nie ma tutaj również klasycznego zdobywania doświadczenia oraz zdobywania poziomów. Za większość osiągnięć w czasie gry, uzyskasz punkty zdolności, które zużyjesz na naukę nowych lub ulepszanie poznanych już umiejętności.
Atrybuty mają wpływ na dodatkowe statystki oraz ich ilość może otwierać lub blokować dostęp do niektórych zdolności:
- Siła (strength). Ma wpływ na podstawowe obrażenia w wypadku mieczy oraz toporów oraz na odporność fizyczną. Czasem możesz użyć tego atrybutu podczas dialogów, żeby kogoś uderzyć albo powalić (więcej punktów zapewni powodzenie). Niezbędny atrybut dla wojowników.
- Wytrzymałość (endurance). Od tego atrybutu zależy ilość punktów wytrzymałości, redukcja obrażeń oraz szansa na blok tarczą. Zapewnia również bonus do staminy. Bardzo ważny atrybut dla wielu wojowników, zwłaszcza tych najpierwszej linii frontu. Jeśli chcesz zrobić typowego "tanka", który będzie przyjmował dużo ciosów na siebie, koniecznie zainwestuj dużo punktów w ten atrybut.
- Finezja (finesse). To swoisty odpowiednik zręczności, który odpowiada za ilość podstawowych obrażeń kiedy bohater będzie używał noży oraz włóczni. Od ilości punktów finezji, zależy również szansa na obrażenia krytyczne. Zapewnia większa szansę podczas unikatowych opcji dialogowych (np. atak z zaskoczenia) oraz podczas kradzieży.
- Percepcja (perception). Określa celność kiedy używasz broni zasięgowych jak łuki oraz proce. Poza tym, wpływa na spostrzegawczość podczas wielu opcji dialogowych, dzięki czemu masz większy wachlarz wyboru podczas rozmów. Z oczywistych względów, polecana dla łuczników oraz dyplomatów.
- Rozum (sense). Ten atrybut ma wpływ na mentalną odporność oraz ilość staminy. Jest bardzo ważna w wielu opcjach dialogowych, częściowo odpowiednik charyzmy w innych grach. Również jest niezbędna dla dyplomantów i postaci będących wsparciem. Jest niezbędne do zdobycia niektórych zdolności i umiejętności opartych na tej statystyce np. "witchraft" czy "healing".
Kiedy mówimy o zdolnościach to jest z czego wybierać. Oprócz zdolności władania bronią podnoszących obrażenia, są też zdolności ofensywne, które powiększają wachlarz opcji w czasie walki. Zdolności wsparcia możesz używać w wielu sytuacjach. W czasie walki dodają bonusy całej grupie lub mają wpływ na konkretne postacie, ale też poza walką mogą przyczynić się do nowych opcji dialogowych albo możesz leczyć swoich towarzyszy. Grupa zdolności użytkowych, odnosi się do prac i zajęć podczas obozowania. Warto aby każdy członek miał tam zainwestowanych choć kilka punktów. Ostatnia część zdolności to umiejętności pasywne, które mogą wspomóc twojego wojownika w określonych sytuacjach, takie umiejętności dodatkowe lub pomocnicze np. dodatkowe punkty życia czy większe obrażenia przeciwko zwierzętom. Niektóre zdolności mają ładunki (charges), które pozwalają je użyć tylko kilka razy podczas potyczki. Jednak większość tych zdolności jest pasywna albo można z nich korzystać ciągle. Dokładniejsze opisy znajdziesz w odpowiednich częściach poradnika.
Na początek warto dobrać atrybuty do ogólnego stylu gry, potem wybrać kilka umiejętności, które z czasem będziesz rozwijał, a dopiero w czasie gry dobierać więcej umiejętności które uznasz za stosowne. Masz do dyspozycji 50 SP, więc możesz zużyć je aby być mistrzem w jednej broni, ale nie będziesz mógł zainwestować w nic innego. W razie problemów co do wyborów umiejętności, gra oferuje gotowe schematy. Jednak role wojowników w grupie można sprowadzić do następujących:
Wojownik. Dużo punktów siły, wytrzymałość oraz kilka do zmysłów (stamina). Zainwestuj 2-3 poziomów w miecze/topory oraz tarczę i kilka dowolnych wyborów umiejętności ofensywnych np. "charge" albo "stun".
Wojownik drugiej linii. Układ bardzo podobny, ale stawiasz na broń długą czyli topory duńskie lub włócznie (potrzeba więcej finezji zamiast siły). Pozostałe punkty możesz dodać w okrzyki bojowe lub dodatkowe umiejętności ofensywne.
Łucznik. Zainwestuj jak najwięcej punktów percepcji, aby uzyskać wysoką celność. Rozwiń umiejętności odpowiadające za władanie łukiem. Będziesz zadawał nie tylko więcej obrażeń, ale również otrzymasz kilka umiejętności specjalnych. Zainwestuj w Wykrywanie pułapek (spot traps), które bazuje na poziomie Twojej percepcji.
Wsparcie. Tutaj przydziel atrybuty zależnie od konkretnej roli, choć zazwyczaj zainwestujesz w zmysły. Najlepsze umiejętności wspierające to leczenie (heal), przywództwo (leadership) oraz "galdr" (galder) lub zielarstwo (witchraft). Przydziel im broń dystansową, aby jak najdłużej przydali się podczas potyczki.
Obozowy. Sugeruje tą zdolność dla twojego towarzysza, niż głównego bohatera i jest to raczej podrzędna rola. Zainwestuje w 2-4 umiejętności użytkowych np. pilnowanie i polowanie albo pilnowanie, polowanie i naprawę. Dodatkowo odblokuj umiejętność pasywną mocny sen (heavy sleeper), dzięki czemu wykorzystasz 3 zmiany do pracy w obozie. Jako, że żadna postać nie może zrobić wszystkiego, należy go również szkolić w wymienionych powyżej rolach. Możesz szkolić pozostałe postacie pod kątem konkretnych ról w obozie np. pilnowanie/zwiad (guarding, scouting), jako kowal - kunszt, rzemiosło, płatnerstwo (artisian, crafting, armoursmithing), majsterkowicz oraz wytwarzanie (repair, tinkering), myśliwy/peklarz (hunting, preserving).
Dyplomata. Jest to sugestia jedynie dla głównego bohatera, którym chcesz więcej osiągnąć poprzez rozmowy niż walkę. Zainwestuj przede wszystkim w zmysły i percepcję. Rozwijaj na początku zdolności przywództwa i dyplomacji. W walce często wykorzystaj zdolność inspiracji (inspire), dzięki czemu nie będziesz wystawiał się na walkę, a inny wojownik będzie mógł częściej atakować. Następnie skup się na jakiejś broni, najlepiej takiej która cię nie wystawi na pierwszą linię. Jako, że nie będziesz chciał często ginąć, warto rozwinąć również leczenie. Będziesz mógł wtedy wspierać swoich silniejszych kompanów.