Rozwój postaci i jej wyposażenie | Sterowanie w Dead Island Riptide poradnik Dead Island Riptide
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Analogicznie do poprzedniej odsłony cyklu rozwój postaci odbywa się poprzez odblokowywanie umiejętności podzielonych na trzy różne drzewka rozwoju. Za każdym razem gdy awansowałeś na wyższy poziom doświadczenia (nowy limit to 70 poziom) otrzymasz punkt rozwoju i możesz go przeznaczyć na zakupienie zupełnie nowej umiejętności lub na ulepszenie jednej z posiadanych. Punkty doświadczenia potrzebne do kolejnych awansów zdobywa się przede wszystkim za eliminowanie zombiaków, ale warto także zainteresować się zaliczaniem pobocznych zadań (także wydarzeń i misji drużynowych) oraz wyzwań (np. zabicie xx przeciwników strzałem w głowę - więcej na ich temat w dalszej części rozdziału). Warto też wiedzieć, że powracając po pewnym czasie do tych samych lokacji ponownie spotkasz "te same" potwory, za pokonanie których również przyznawane są punkty doświadczenia.
Przy doborze umiejętności warto jest przede wszystkim kierować się obraną wcześniej specjalizacją i dążyć do nabywania zdolności, dzięki którym zostanie ona należycie wykorzystana i które sprawią, że wybrana postać stanie się jeszcze skuteczniejsza na polu bitwy. Nie należy też jednak zapominać o umiejętnościach o charakterze obronnym, jak na przykład podnoszących skuteczność leczenia czy zmniejszających odnoszone obrażenia.
Niezależnie od wybranego bohatera możliwe jest też korzystanie z trybu Furii, przy czym to czy zamierzasz go używasz i inwestować w odblokowywanie powiązanych z nim umiejętności powinno już być uzależnione wyłącznie od Twoich osobistych preferencji. Opcjonalnymi umiejętnościami, które warto z kolei odblokować dla każdej z dostępnych grywalnych postaci, są te powiązane ze zmniejszaniem kar pieniężnych w przypadku śmierci (jest to szczególnie ważne w dalszej fazie rozgrywki gdy operuje się już w setkach tysięcy dolarów) oraz otwieraniem zamkniętych skrzynek (pojemniki z zamkami drugiego i trzeciego poziomu skrywają zazwyczaj bardzo cenne skarby, które doda się do inwentarza lub sprzeda z dużym zyskiem).
Nowością w Dead Island Riptide jest możliwość podnoszenia swoich umiejętności w obsłudze konkretnych typów broni. Mechanizm ten działa w zbliżony sposób chociażby do gier z serii The Elder Scrolls. Regularne używanie broni danego typu (np. obuchowej czy palnej) zapełnia pasek postępu widoczny u dołu ekranu w oknie rozwoju postaci.
W momencie całkowitego zapełnienia wspomnianego paska znajomość danego rodzaju broni jest zwiększana (limit to 10 poziom rozwoju), dzięki czemu poprawie ulega ich skuteczność (siła i szybkość zadawanych obrażeń, szansa na ciosy krytyczne itp.) oraz przydatność (większa wytrzymałość, wolniejsze zużywanie staminy, szybsze przeładowanie itp.). Generalnie dobrze jest więc jak najczęściej używać tych broni, które związane są ze specjalizacją wybranej na samym początku zabawy postaci, dokonując wyjątków tylko w tych sytuacjach gdy pokonanie danego potwora wymaga zupełnie innego oręża (np. broni palnej zamiast siekanej) lub gdy zdobyło się bardzo rzadką broń innego typu, która wyraźnie przewyższa statystykami wszystkie posiadane aktualnie przedmioty.
W Dead Island Riptide zachowany został kolorystyczny podział przedmiotów (bronie, projekty, surowce) odnoszący się do ich jakości - kolory szary i biały symbolizują najsłabsze przedmioty, a kolejno mamy kolory zielony, niebieski, fiolety i pomarańczowy. Warto oczywiście dążyć do regularnego pozyskiwania możliwie jak najrzadszych przedmiotów, zwiększając swoje szanse na ich odnajdywanie dzięki badaniu wszystkich zamkniętych skrzynek, odwiedzaniu Martwych Stref oraz badaniu oferty napotykanych handlarzy. Istotną zależnością gry jest również to, że statystyki odnajdywanych/kupowanych broni pokrywają się z Twoim aktualnym poziomem doświadczenia. Oznacza to, że nie powinieneś używać tej samej broni przez całą grę, tylko co pewien czas dokonać podmiany głównego oręża na takie, które jest bardziej dopasowane do aktualnego poziomu rozwoju bohatera.
Kolejne doskonale znane i zarazem bardzo istotne zależności to ograniczenie liczby aktywnych slotów oraz ogólnej pojemności inwentarza. Kolejne aktywne sloty (rozwijane menu) są odblokowywane w miarę postępów w zabawie. Pojemność inwentarza możesz z kolei zwiększać dzięki zakupieniu powiązanych z tym elementem rozgrywki umiejętności z drzewka rozwoju.
Ważną informacją jest to, że gra ogranicza Cię jedynie w kwestii liczby przenoszonych sztuk broni białej i palnej, tak więc pozostałe przedmioty (materiały wybuchowe, broń miotana, medykamenty, surowce itp.) możesz gromadzić w inwentarzu bez żadnych limitów. Niepotrzebnych odmian broni najlepiej jest od razu się pozbywać, powracając do ulubionych handlarzy po każdej większej wyprawie. Dobrze jest ponadto korzystać z usług Henry'ego (przebywa zawsze w aktualnym głównym obozowisku ocalałych) i składować u niego np. te przedmioty, z których z racji zbyt niskiego poziomu doświadczenia sterowana postać nie może jeszcze skorzystać.
Tak samo jak w poprzedniej części serii broń biała w miarę używania ulega zniszczeniu i nie można zbyt długo lekcewazyć tego problemu, bo jest to równoznaczne z obniżaniem jej skuteczności na polu bitwy. Polecam często korzystać z bardzo licznie porozmieszczanych po świecie gry warsztatów, naprawiając w nich bronie. Z racji tego, że naprawa rzadkich broni jest zazwyczaj bardzo kosztowana wskazane jest postawienie na różnorodność środków do eliminacji zombiaków, tak by na przykład oprócz broni białej w aktywnych slotach mieć wybraną również broń palną, miotaną czy ładunki wybuchowe.
Wspomniane wyżej warsztaty są również wykorzystywane do ulepszania broni (maksymalnie do czwartego poziomu) oraz do modyfikowania ich w oparciu o pozyskane wcześniej projekty (ich pełna lista znajduje się w rozdziale poświęconym sekretom). Zdecydowanie polecam wykonywać obie te czynności dla każdej nowo pozyskanej rzadkiej broni, którą masz zamiar uczynić na dłuższy czas swoim podstawowym orężem.