Wyniki plebiscytu na Gry Dekady
Dziesięciolecie serwisu gry-online.pl postanowiliśmy uczcić w wyjątkowy sposób – organizując wielki plebiscyt na najlepszą grę minionej dekady. Kto zwyciężył, kto okazał się wielkim przegranym? Tego wszystkiego dowiecie się z niniejszego artykułu.
Spis treści
Dziesięciolecie serwisu gry-online.pl postanowiliśmy uczcić w wyjątkowy sposób – organizując wielki plebiscyt na najlepszą grę minionej dekady. Zabawa trwała niemal cały ubiegły rok, najpierw nominowaliście swoje ulubione tytuły z lat 2001 – 2010, później sto najpopularniejszych produktów stanęło do walki o najwyższy laur. Kto zwyciężył, kto okazał się wielkim przegranym? Tego wszystkiego dowiecie się z niniejszego artykułu.
I etap – nominacje
- Gothic
- Diablo II: Lord of Destruction
- Max Payne
- Mafia: The City of Lost Heaven
- Grand Theft Auto: Vice City
- WarCraft III: Reign of Chaos
- Call of Duty
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Gothic II: Noc Kruka
- Grand Theft Auto: San Andreas
- Half-Life 2
- World of WarCraft
- Call of Duty 2
- Fable: The Lost Chapters
- Need for Speed: Most Wanted
- The Elder Scrolls IV: Oblivion
- Gears of War
- Gothic 3
- Wiedźmin
- Call of Duty 4: Modern Warfare
- Mass Effect
- Grand Theft Auto IV
- Fallout 3
- Mirror’s Edge
- Assassin’s Creed II
- Batman: Arkham Asylum
- Dragon Age: Origins
- Mass Effect 2
- Battlefield: Bad Company 2
- Mafia II
Aby zorganizować głosowanie na najlepszą grę ostatniego dziesięciolecia (2001 – 2010), musieliśmy wpierw dysponować listą tytułów pretendujących do tego zaszczytnego miana. Po krótkiej dyskusji odrzuciliśmy ideę, by to redakcja wybierała najbardziej zasłużone produkcje. O wiele ciekawsze wydawały nam się publiczne nominacje, w których to Wy, drodzy Czytelnicy, mielibyście decydujący wpływ na ostateczny kształt takiego zestawienia. I ten właśnie pomysł wprowadziliśmy w życie.
Nominacje ruszyły pod koniec lutego 2011 roku. Każdy zarejestrowany użytkownik serwisu mógł zgłosić do drugiego etapu wybrane przez siebie tytuły i to jednym kliknięciem na karcie encyklopedycznej produktu. Oczywiście do zabawy kwalifikowały się tylko te produkty, które zostały wydane w latach 2001 – 2010. Operacja pozwoliła nam wyłonić najlepszą setkę – wyniki trudno uznać za przypadkowe, bo w sumie oddaliście blisko sto tysięcy głosów.
W fazie nominacji istniało niebezpieczeństwo, że ostatnio wydane gry otrzymają zdecydowanie więcej głosów niż starsze tytuły (głównie dlatego, że to te nowsze pamiętamy lepiej), dlatego też zrezygnowaliśmy z tworzenia wspólnej listy na bazie liczby oddanych głosów. Zamiast tego podzieliliśmy listę wyników na poszczególne lata i wybraliśmy dziesięć najczęściej wskazywanych przez Was produktów z danego roku. Gry multiplatformowe zbierały oczywiście punkty do wspólnej puli, a do zestawienia trafiała ta wersja, która pojawiła się najwcześniej. Dobrym przykładem jest tu Grand Theft Auto: San Andreas – wiele osób wyrażało zdziwienie, że dzieło firmy Rockstar North kwalifikowane jest w 2004 roku, ale wtedy właśnie ukazała się edycja na konsolę PlayStation 2. Pecetowa konwersja, do której mieliście zastrzeżenia, trafiła do sklepów na całym świecie dopiero w 2005 roku.
Zapewne ciekawi Was, która z gier otrzymała największą liczbę głosów w nominacjach. Był to Gothic. Produkt firmy Piranha Bytes wyprzedził obstawianego w redakcji Wiedźmina i wszystko wskazywało na to, że to właśnie pomiędzy tymi dwoma produkcjami rozegra się bitwa o tytuł Gry Dekady. Czy tak faktycznie się stało?
II etap – głosowanie
Otrzymane w wyniku przeprowadzonych nominacji gry wrzuciliśmy do jednego worka, a następnie ułożyliśmy listę alfabetycznie. W zestawieniu dokonaliśmy drobnych korekt, połączyliśmy na przykład drugiego Gothica i jego oficjalny dodatek Noc Kruka, jako że ten drugi stanowił integralną część pierwowzoru. Na miejsce usuniętych produkcji wskoczyły tytuły, które w nominacjach zajęły lokaty poza pierwszą dziesiątką. Oczywiście cały czas trzymaliśmy się podziału na lata. W podanym wyżej przykładzie, opowieść o Bezimiennym zastąpiła Syberia.
Drugi etap rozpoczął się oficjalnie w piątek 2 grudnia i potrwał prawie cały miesiąc – głosy przestały być zliczane w nocy z 30 na 31 grudnia. Postanowiliśmy, że uczestnicy zabawy będą mogli typować tylko trzy produkty z setki, dzięki czemu będą musieli dokładnie zastanowić się, który tytuł faworyzować. Zdawaliśmy sobie sprawę, że większość obecnych w zestawieniu gier zasługuje na najwyższe uznanie, ale na coś trzeba było się zdecydować.