Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 29 grudnia 2009, 16:48

autor: Artur Falkowski

Wszystko, co wiemy o Mass Effect 2

Do premiery drugiej części serii Mass Effect pozostał jeszcze miesiąc. Postanowiliśmy podsumować wszystko to, co na razie wiadomo o najnowszym dziele utalentowanych deweloperów z BioWare.

Do premiery Mass Effect 2 pozostał niecały miesiąc. Promocja gry nabrała już takiego rozpędu, że praktycznie nie ma tygodnia, w którym nie otrzymalibyśmy nowych wiadomości na temat najnowszego dzieła BioWare: czy to dzięki trailerom, czy wywiadom z twórcami, czy ogłoszeniom na oficjalnej stronie gry. Żebyście nie pogubili się w informacyjnym chaosie, przygotowaliśmy małe podsumowanie tego, co już wiemy o jednym z najgłośniejszych tytułów przyszłego roku.

Uwaga! Spora część informacji zawartych w poniższym tekście, szczególnie w sekcji „Fabuła”, zawiera spoilery. Tym, którzy nie chcą zepsuć sobie przyjemności płynącej z samodzielnego poznawania przygotowanej przez twórców opowieści, radzimy przejść bezpośrednio do fragmentu artykułu poświęconego rozgrywce.

Warto też pamiętać, że część informacji oparto na spekulacjach na podstawie poszczególnych filmików czy enigmatycznych wypowiedzi producentów. Staraliśmy się wybrać jedynie najbardziej wiarygodne informacje, ale niewykluczone, że niektóre z nich okażą się nieprawdziwe.

Fabuła

Jak to się zaczęło?

Akcja Mass Effect 2 osadzona jest dwa lata po wydarzeniach przedstawionych w części pierwszej. Naszego bohatera spotykamy w trakcie wykonywania niebezpiecznej misji, która, delikatnie mówiąc, nie przebiega zgodnie z planem. Normandia zostaje zniszczona, a Shepard umiera, dryfując w kosmicznej próżni. Jego szczątki przechwytuje organizacja Cerberus, która potężnym nakładem kosztów, dzięki najnowszej technologii, rekonstruuje ciało komandora i przywraca go do życia. Niedługo później dochodzi do spotkania z zarządzającym Cerberusem tajemniczym Illusive Manem.

Illusive Man

Czym jest Cerberus?

Cerberus to intergalaktyczna organizacja, która nie przebiera w środkach, by doprowadzić do dominacji ludzi w kosmosie. Gardzi innymi rasami, a do swojego celu dąży dosłownie po trupach. Posiada duże zaplecze finansowe oraz prężny dział naukowy, który prowadzi nierzadko makabryczne eksperymenty.

Gracze, którzy przeszli pierwszą część, mieli okazję zetknąć się ze skutkami nieetycznej działalności naukowców Cerberusa. Usłyszeli również o Handlarzu Cieni (Shadow Broker), tajemniczym osobniku, który zajmuje się sprzedawaniem informacji.

Z jakim zagrożeniem przyjdzie nam się zmagać?

Eksplozja Suwerena (Sovereign) popsuła nieco szyki Żniwiarzy (Reapers), pradawnych maszyn cyklicznie niszczących życie we wszechświecie. Tymczasem w różnych zakątkach galaktyki pojawiło się nowe zagrożenie. Insektoidalna rasa, zwana Zbieraczami (Collectors), porywa ludzi w niewiadomym celu. W krótkim czasie znikają całe kolonie.

Illusive Man potrzebuje Sheparda, by ten odkrył zagadkę stojącą za tymi zaginięciami, poznał motywy najeźdźców i uporał się z problemem. Misja jest szczególnie niebezpieczna, wręcz samobójcza. Jej powodzenie stoi pod znakiem zapytania i całkowicie zależy od tego, jak dobrze bohater przygotuje się do zadania.

Czym jest samobójcza misja Sheparda?

Szczegóły samobójczej misji nie są znane, wiadomo jedynie, że może zakończyć się tragicznie zarówno dla bohatera, jak i jego załogi. Sami twórcy tak wypowiadają się na ten temat: „Nie należy pytać o to, czy ktoś na końcu zginie, lecz o to, ile osób straci życie i kiedy to nastąpi”. Wygląda więc na to, że cała drużyna jest w niebezpieczeństwie, a od naszego przygotowania zależy nie tylko, czy misja się powiedzie, ale i ilu członków naszej drużyny ją przeżyje.

Komandor Shepard

Czy Shepard naprawdę umiera?

Śmierć Sheparda zapowiedzianą w teaserze gry można interpretować dwojako. Może ona nastąpić zarówno w trakcie rozpoczęcia gry, kiedy to bohater ginie, by powrócić do życia dzięki maszynom Cerberusa, jak i podczas finału samobójczej misji, w którym możemy definitywnie stracić Sheparda (choć nie ma to oznaczać niewykonania zadania).

Czy nasze wybory dokonane w pierwszej części gry będą miały wpływ na wydarzenia przedstawione w kontynuacji?

Tak. Zgodnie z obietnicami twórców wybory dokonane w Mass Effect nie pozostaną bez konsekwencji. Ci, którzy zaimportują swoje save`y z poprzedniej części, będą mogli nie tylko grać tym samym bohaterem, ale również poznają skutki jego działań.

Z dotąd potwierdzonych wydarzeń z pierwszej części, które będą rzutować na rozwój fabuły, można wymienić:

  • uratowanie bądź doprowadzenie do unicestwienia członków Rady na końcu Mass Effect;
  • pozostawienie przy życiu bądź zabicie królowej Rakni (Rachni);
  • zachowanie wobec Conrada Vernera, fana Sheparda;
  • wybór pomiędzy uratowaniem Kaidana a Ashley na Virmire;
  • doprowadzenie do śmierci Wrexa;
  • romans z Ashley, Liarą bądź Kaidanem;
  • oddanie zwłok Nirali Bhatii mężowi bądź pozostawienie ich do badań;
  • rozwiązanie misji zleconej przez dyplomatkę asari w Cytadeli.

A co, jeśli nie mamy stanów gry z pierwszej części?

Bohater zostanie stworzony od podstaw, a dzięki naszym decyzjom nadamy mu indywidualny rys psychologiczny. Następnie będziemy mogli przejść krótkie wprowadzenie, które nie tylko pomoże zrozumieć historię, ale również, dzięki dokonywanym w trakcie niego wyborom, ustalić przebieg rzutujących na fabułę Mass Effect 2 wydarzeń.

Drużyna

Dzięki filmikom prezentującym poszczególnych bohaterów wiemy już co nieco na temat ewentualnych członków naszej drużyny.

Miranda Lawson

Po raz pierwszy pojawiła się w Mass Effect Galaxy na iPhone’a. Jako agentka Cerberusa ma szeroką sieć kontaktów zarówno w samej organizacji, jak i w Przymierzu. Podobnie jak jej partner Jacob jest człowiekiem.

Jacob Taylor

Po raz pierwszy pojawił się w Mass Effect Galaxy na iPhone’a. Jest przeszkolonym w walce bronią biotykiem. Pierwotnie pracował dla Przymierza, ale odszedł po ataku gethów na Eden Prime. Ściśle współpracuje z Mirandą Lawson, która jest jego informatorką. Podobnie jak ona jest człowiekiem.

Jacob Taylor

Tali’Zorah nar Rayya

Znana z części pierwszej quarianka. Członkini pierwotnej drużyny Sheparda. Pokazujący ją filmik sugeruje, że w jakiś sposób naraziła się starszyźnie i nawet pomimo wstawiennictwa Sheparda zostaje wygnana ze społeczności. Jako quarianka jest doskonałym inżynierem. Świetnie radzi sobie z hackowaniem terminali, niszczeniem elektrycznych osłon przeciwników czy sterowaniem sondami bojowymi.

Garrus Vakarian

Turianin. Agent SOC (C-Sec), stojący na straży Cytadeli. Zaangażowany pierwotnie w śledztwo dotyczące działalności Sarena. Członek pierwotnej drużyny Sheparda. Nie wiadomo, jaką rolę ma do odegrania w „dwójce”.

Thane Krios

Należy do rasy drell. Jest świetnie wyszkolonym zabójcą, potrafiącym likwidować swoje ofiary zarówno z odległości, jak i z bliska dzięki zaawansowanym technikom skradania się i zdolnościom biotycznym. Choć działa w chłodny, wykalkulowany sposób, zdaje się mieć wyrzuty sumienia po każdym zabójstwie, dlatego też zwykł pogrążać się w modlitwie po wyeliminowaniu swojego celu. Trudno nazwać go zwykłym płatnym zabójcą, ponieważ od pewnego czasu nie przyjmuje zleceń, zamiast tego samodzielnie dobiera ofiary według własnego systemu wartości i wierzeń. Thane’a spotykamy na Illium podczas likwidacji Nassany, znanej z pierwszej części dyplomatki asari.

Grunt

Wywodzi się z wojowniczej rasy krogan. W odróżnieniu od Wrexa nie cechuje się poczuciem honoru. Jest porywczy, brutalny, nieprzewidywalny, zawsze nastawiony na konfrontację. Nie zwykł podporządkowywać się rozkazom. Spotykamy go na mrocznym przeciwieństwie Cytadeli, Omedze.

Subject Zero

Ludzka biotyczka, poddana w przeszłości eksperymentom mającym zwielokrotnić jej zdolności. Dzięki nim stała się rzeczywiście niezwykle potężnym wojownikiem. Niestety nie pozostało to bez wpływu na jej psychikę. Jest brutalna i rozkochana w walce. Swoje ciało pokrywa tatuażami, przedstawiającymi jej ofiary i wydarzenia z przeszłości. Jest jedną z członkiń drużyny, z którą Shepard może spróbować nawiązać romans. Oczywiście, o ile się odważy.

Mordin Solus

Salariański lekarz i naukowiec, który, jak sam mówi: „Czasami leczy, czasami zabija. W każdym razie pomaga”. Na nowym statku Sheparda będzie prowadził laboratorium badawcze, nadzorując prace nad nowymi technologiami, ulepszającymi wyposażenie bohatera i jego drużyny.

Mordin Solus

 

Samara

Justicar asari, detektyw i sędzia w jednej osobie. Jest potężną biotyczką. Podobno ma już kilkaset lat, co nie przeszkadza jej być śmiertelnie niebezpiecznym przeciwnikiem w walce.

Legion

Postać kontrowersyjna, która wydaje się być potencjalnym członkiem drużyny, choć nie jest to do końca pewne. Legion jest robotem, który wyrwał się spod kontroli neurosieci łączącej umysły wszystkich gethów. Dzięki temu zyskał własną świadomość. Owładnięty obsesją na punkcie Sheparda, ściga go po całej galaktyce. Najprawdopodobniej naszymi działaniami będziemy mogli sprawić, że ze śmiertelnego wroga zamieni się w cennego sojusznika.

Poza wspomnianymi postaciami w trakcie naszej podróży natkniemy się również na wielu starych znajomych, m.in. członków naszej pierwotnej załogi, kapitana Andersona, Jokera i dr Chackwas.

Lokacje

Shepard w trakcie swoich podróży odwiedzi całkowicie różniące się od siebie światy. Oto, co o nich wiemy:

Omega

Pradawna ogromna kosmiczna stacja górnicza pochodzenia proteańskiego. Po jej korytarzach spacerują podejrzani osobnicy, którzy mają zakaz wstępu na większość cywilizowanych planet galaktyki. Panuje tu bezprawie, władza przechodzi z rąk do rąk, a sprawuje ją ten, kto w danym momencie ma najwięcej siły i popleczników. Dlatego też Omega nazywana jest mrocznym przeciwieństwem Cytadeli.

Omega

Tuchanka

Rodzima planeta krogan. Niesprzyjające środowisko, trudne warunki atmosferyczne i grasujące drapieżniki nie czyniły życia na tym globie zbyt komfortowym. Co więcej, w przeszłości kroganie w swoich wojnach domowych stosowali bomby atomowe, przez co na planecie zapanowała nuklearna zima. W oficjalnych materiałach Tuchanka wspomniana jest jako miejsce, w które Shepard wyrusza w poszukiwaniu porwanego salariańskiego naukowca. Najprawdopodobniej chodzi tu o Mordina.

Tuchanka

Flotylla

Olbrzymia flota statków kosmicznych. W jej skład wchodzi pięćdziesiąt tysięcy jednostek zamieszkiwanych przez przeszło 17 milionów quarian. Rasa ta po wygnaniu jej przez gethy z własnej planety nie ma swojego miejsca we wszechświecie, lecz krąży w kosmosie od wielu lat. Społeczność quarian podzielona jest na klany, które często posiadają jeden lub więcej statków. Quarianie unikają obcych, a przyjęcie ich na swój pokład jest niezwykłą rzadkością. Z floty wywodzi się Tali, która wyruszyła na uświęconą tradycją pielgrzymkę.

Purgatory (Czyściec)

Purgatory to potężny statek kosmiczny służący do przewożenia więźniów. Przetrzymywani są oni w prostopadłościennych blokach, które dzięki mechanice można przemieszczać po obwodzie statku. Shepard trafi na Czyściec w poszukiwaniu przetrzymywanej tam Subject Zero.

Purgatory

Illium

Jedna ze znanych planet asari. Pochodzi z niej Nassana, którą mogliśmy spotkać w pierwszej części gry. Shepard przybywa na tę planetę w poszukiwaniu słynnego zabójcy, Thane’a.

Freedom’s Progress

Ziemska kolonia w systemie Terminusa. Jedna z ludzkich placówek zaatakowanych przez Zbieraczy.

Cytadela

W Mass Effect 2 nie zabraknie również znanej z części pierwszej stolicy galaktyki – ogromnej stacji kosmicznej, Cytadeli.

Rozgrywka

BioWare dokładnie zapoznało się z recenzjami i opiniami na temat pierwszej części serii, by tworząc „dwójkę” uniknąć poprzednio popełnionych błędów. Poniżej zamieszczamy szereg zmian, o których mówili sami twórcy lub które można było zaobserwować na filmikach bądź podczas prasowych prezentacji.

Walka

Najwięcej zmian dotyczy sytemu walki. Można powiedzieć, że został on zmodyfikowany w ten sposób, by z jednej strony zbliżyć się do shootera, a z drugiej do taktycznej rozgrywki rodem z klasycznych RPG.

  1. W przypadku manualnego strzelania nie powinno się już zdarzyć, że trafienia zależą bardziej od statystyk postaci niż umiejętności graczy. W Mass Effect 2 będziemy trafiać dokładnie tam, gdzie celujemy. Statystyki będą natomiast w większym stopniu odnosić się do obrażeń i skutków trafienia.
  2. Włączając aktywną pauzę, będzie można wydawać polecenia poszczególnym członkom drużyny, a nie całej grupie jednocześnie (jak to miało miejsce w Mass Effect na X360).
  3. Podczas aktywnej pauzy będzie można zmieniać ulepszenia broni i rodzaje pocisków przy użyciu tego samego menu, za pomocą którego będziemy korzystać z umiejętności specjalnych.
  4. W celu zwiększenia dynamiki rozgrywki będziemy mogli przypisać skróty do poszczególnych umiejętności, by korzystanie z nich nie wymagało każdorazowego wchodzenia do menu aktywnej pauzy.
  5. Zachowano system osłon, ale zamiast automatycznego przywierania do ścian, będziemy robić to za pomocą przycisku (podobnie jak w Gears of War). Dzięki temu łatwiej zapanujemy nad postacią i unikniemy niechcianego krycia się za przeszkodami.
  6. Shepard nie będzie już automatycznie przywierał do osłon.
  7. Sporą zmianę wprowadzono do samego strzelania. Broń dalej posiada nieskończoną amunicję, ale, podobnie jak w pierwszej części, przegrzewa się. Żeby jednak móc przywrócić sprawność przegrzanej broni, wykorzystamy tzw. magazynki termalne. Co ciekawe, będą one pasować do każdego rodzaju broni, ale ich zużycie będzie inne. Jeden magazynek termalny pozwoli na kilkadziesiąt strzałów z giwery szturmowej, ale na przykład tylko na jeden z karabinu snajperskiego.
  8. Podobnie jak w Fallout 3, będziemy mogli osłabiać przeciwników poprzez trafianie w poszczególne części ciała.
  9. Do znanych już rodzajów broni dołączy kolejny, tzw. heavy weapons. Będą to m.in. miotacze granatów, wyrzutnie rakiet i potężne działa grawitacyjne. Ogólnie mówiąc, broń siejąca ogromne spustoszenia obszarowe, doskonała do walki z grupami przeciwników.
  10. Do regeneracji życia nie będziemy już potrzebowali medi-żelu. Zamiast tego pasek życia, podobnie jak tarcze, będzie odnawiać się z czasem.
  11. Zrezygnowano z konieczności rozwijania umiejętności posługiwania się bronią. Przedstawiciel każdej profesji będzie od początku umiał doskonale władać właściwym dla niej uzbrojeniem.

Inwentarz

Całkowicie zmieniono sposób zarządzania inwentarzem. Na początku misji wybierzemy wyposażenie, a w trakcie niej będziemy mogli je wymieniać w specjalnych szafkach. Dzięki wykorzystaniu laboratorium Normandii, zmodyfikujemy zarówno pancerz, jak i uzbrojenie. Ponadto będzie można modyfikować wygląd zbroi Sheparda.

Podróże kosmiczne i Normandia

Shepard otrzyma nowy statek, najpotężniejszy, jaki opuścił ziemskie stocznie: Normandię SR2. Poza odmiennym układem pomieszczeń okręt zyska kilka ciekawych możliwości. Przede wszystkim pojawi się w nim laboratorium, miejsce, w którym będzie można nie tylko modyfikować swoje wyposażenie, ale również zlecać badania nad kolejnymi usprawnieniami. Wnętrze statku będzie wyglądać mniej ascetycznie. Nie zabraknie ozdób i innych elementów uatrakcyjniających podróż. Przykładowo w kapitańskiej kajucie znajdziemy akwarium, do którego okazy będziemy mogli przywozić z naszych wojaży.

Sposób podróżowania również ulegnie pewnym zmianom. Przemieszczanie się pomiędzy układami będzie odbywało się standardowo poprzez wskazywanie na mapie miejsca docelowego, ale już podróż międzyplanetarna będzie wymagała chwycenia sterów statku we własne ręce.

Normandia SR2

Cerberus Network

Do końca nie wiadomo, czym ma być sieć Cerberusa, ale możemy przypuszczać, że będzie to forma wewnętrznej, wirtualnej sieci, za pomocą której nabędziemy m.in. ulepszenia do naszego uzbrojenia. Żadnych konkretów jednak jeszcze nie ujawniono.

Transfer postaci z pierwszej części

Jeżeli zdecydujemy się na grę postacią, którą ukończyliśmy poprzednią odsłonę serii, nie tylko wpłyniemy na przebieg niektórych wydarzeń, ale również na pewne elementy rozgrywki. Nie oznacza to jednak, że rozpoczniemy grę z takimi statystykami, z jakimi skończyliśmy Mass Effect. Co więcej, nie będziemy nawet skazani na tę samą profesję. Okazuje się bowiem, że w trakcie tworzenia (bądź importowania) postaci będziemy mogli zmienić nie tylko jej wygląd, ale i klasę.

Jeżeli nasz bohater był odpowiednio zaawansowany (podobno powyżej 50. poziomu), dostaniemy bonus podczas przyznawania punktów doświadczenia. Podobnie wygląda sprawa z gotówką. Jeżeli udało nam się zaoszczędzić większą kwotę, na starcie otrzymamy więcej pieniędzy. Nie bez znaczenia pozostanie też poziom naszej moralności w momencie ukończenia pierwszej części. W zależności od niego pojawią dodatkowe opcje konwersacji.

Niezbadane światy

BioWare usprawniło poznawanie niezbadanych światów. W Mass Effect 2 nie będzie z góry ustalone, którą planetę można jedynie przeskanować, a na której wylądować. Samo skanowanie nie będzie odbywało się automatycznie i zostanie przedstawione w postaci nowej minigry.

Po wylądowaniu nie powinniśmy również uskarżać się na zachowanie Mako, ponieważ, o ile wierzyć twórcom, włożono dużo pracy w poprawienie modelu jazdy tego wehikułui, a także w rozszerzenie jego możliwości. Nie zdradzono jednak dokładnie, na czym te usprawnienia polegają.

System dialogów

Dialogi były mocną stroną pierwszej części gry, więc nie zmieniono zastosowanego w niej systemu wyboru odpowiedzi, opartego na planie koła. Jedyną zmianą, która może wprowadzić sporo dynamiki do konwersacji, jest możliwość przerywania wypowiedzi naszych rozmówców działaniem siłowym, np. poprzez użycie broni bądź wypchnięcie grożącej nam postaci przez okno.

Dla nadania większego wrażenia filmowości poprawiono pracę kamery podczas rozmów. Teraz, zamiast pokazywać statyczne ujęcia, będzie się płynnie przemieszczać, prezentując zarówno zbliżenia na rozmówców, jak i sytuację w szerszym planie.

Klasy postaci

Podział na klasy postaci ma być teraz bardziej wyraźny niż w poprzedniej części. Dzięki wprowadzonym zmianom rozgrywka przedstawicielem każdej z profesji będzie odmiennym doświadczeniem. Do tej pory ujawniono już część zmian poczynionych w znanych z poprzedniej części klasach postaci.

Adept

Specjalista w posługiwaniu się mocami biotycznymi uzyskał szereg usprawnień, które pozwolą z większą precyzją eliminować wrogów. Będzie można zmieniać kierunek jego ataków, np. rykoszetując od ścian, by trafić w kryjących się za osłonami przeciwników. Wprowadzono również szereg nowych zdolności, między innymi falę uderzeniową (shockwave), dzięki której będzie można powalić szereg przeciwników, posyłając ich w powietrze (nie trzeba chyba dodawać, co się stanie, gdy za ich plecami będzie przepaść).

Klasa Adepta w akcji.

Inżynier

Bazującą na zdolnościach technicznych postać wyposażono w dwie potężne umiejętności. Jedną z nich jest możliwość przywoływania i kontrolowania sondy bojowej (będzie można ją ulepszać, podobnie jak inne elementy uzbrojenia), drugą – zdolność hakowania SI. Ta ostatnia była już, co prawda, w pierwszej części gry, ale tutaj nieco zmieniono jej funkcjonowanie. Przede wszystkim kontrolowany robot nie obróci się przeciwko nam, nawet jeżeli do niego strzelimy, a ponadto wokół niego powstanie pole siłowe, które pozwoli na utrzymanie go przy życiu na tyle długo, by był dla nas użyteczny. Dzięki połączeniu tych dwóch umiejętności Shepard inżynier będzie mógł w trakcie walki posłużyć się większą liczbą sprzymierzeńców niż przedstawiciel innej profesji.

Szturmowiec

Szturmowiec, poza świetnymi zdolnościami posługiwania się bronią, posiada również unikalną umiejętność biotyczną: szarżę (charge). Dzięki niej może przyspieszyć swoje ruchy, błyskawicznie przemieścić się na krótki dystans (nawet przenikając przez dzielące go od przeciwnika osłony), a następnie zaatakować z ogromną siłą, będącą w stanie powalić nawet niezwykle ciężkich przeciwników. Zaawansowany szturmowiec będzie umiał ponadto spowolnić czas, dzięki czemu zada jeszcze większe obrażenia, zanim wrogowie w ogóle zdążą się zorientować w sytuacji.

Agent

Wyszkolony agent potrafi niezauważalnie zabijać przeciwników. Wykorzystuje w tym celu kamuflaż optyczny, który czyni go niewidzialnym dla wrogów. Dzięki temu może zająć dobrą pozycję do oddania dokładnie wymierzonego snajperskiego strzału bądź też zakraść się od tyłu i zaatakować znienacka. W trakcie korzystania z kamuflażu optycznego agent staje się jednak szczególnie podatny na obrażenia, ponieważ nie regenerują się ani jego energia życiowa, ani chroniące go tarcze.

Strażnik

Strażnik, łącząc w sobie wyszkolenie biotyka ze zdolnościami inżyniera, staje się jedną z wszechstronniejszych profesji Mass Effect 2. Dodatkowym atutem tej klasy postaci jest możliwość użycia tzw. „tech armor” – zbroi zwiększającej poziom tarcz bohatera. Co więcej, po zniszczeniu zbroi dochodzi do wybuchu, który powala na ziemię pobliskich przeciwników.

Żołnierz

Ekspert w obsłudze broni. Nie zostało jeszcze ujawnione, w jaki sposób usprawniono tę klasę postaci.

Ciekawostki

  1. Gra ukaże się w pełnej polskiej wersji językowej.
  2. Na razie znamy nazwiska zaledwie dwójki aktorów podkładających głosy bohaterom. Męskiej wersji Sheparda głosu użyczy Łukasz Nowicki, z kolei Subject Zero (czy też Obiekt Zero, jak jest określana w polskiej wersji językowej) przemówi głosem Sonii Bohosiewicz.
  3. Wydanie na PC powinno posiadać możliwość wyboru wersji językowej. W przypadku edycji na X360 nie potwierdzono jeszcze tej możliwości, ale z powodu ograniczeń nośnika może okazać się, że podobnie jak w Dragon Age, posiadacze konsoli otrzymają jedynie polską wersję.
  4. Wersja gry na X360 zostanie wydana na dwóch płytach. Twórcy obiecują, że gracze nie będą zmuszeni do częstego ich wymieniania w trakcie rozgrywki, a miejsce, w którym zmienią płyty, ma być dokładnie przemyślanym zamknięciem pewnej części fabuły.
  5. Według zapowiedzi twórców oryginalna angielska wersja językowa została nagrana przez 90 aktorów, podkładających głos pod 546 postaci, czytających w sumie 31 tysięcy linijek dialogów.
  6. W angielskiej wersji językowej będziemy mogli usłyszeć głosy m.in.: Martina Sheena, Michaela Dorna, Carrie-Anne Moss, Yvonne Strahovski, Tricii Helfer, Keitha Davida, Setha Greena, D.C. Douglasa, Shohreha Aghdasloo, Adama Baldwina, Simona Templemana i Michaela Hogana.
  7. Martin Sheen podczas nagrań do Mass Effect 2.
  8. Ścieżkę dźwiękową skomponował Jack Wall, kompozytor mający na swoim koncie muzykę do Mass Effect, Splinter Cell, Jade Empire i serii Myst.
  9. Już teraz BioWare zapowiada wsparcie gry po premierze w postaci szeregu DLC o różnych rozmiarach, począwszy od dodatkowych elementów wyposażenia, poprzez pojedyncze misje, dodatkowych bohaterów aż po pełne fabularne kampanie. Podobno pierwsze DLC ma być do pobrania w momencie premiery gry.

Artur „Metatron” Falkowski

Mass Effect 2

Mass Effect 2