autor: Bartosz Woldański
Okluzja otoczenia (Ambient Occlusion) i Teselacja. Ustawienia grafiki
Spis treści
Okluzja otoczenia (Ambient Occlusion) i Teselacja
Okluzja otoczenia to w sumie „dodatek graficzny” dla najbardziej wymagających graczy. Dodatek, dzięki któremu cienie wyglądają w grze jeszcze bardziej realistycznie. Należy dodać, że efekt pochłania znaczną część zasobów naszego komputera, a co za tym idzie – jest on przeznaczony dla posiadaczy wydajnych kart graficznych (średnia półka może okazać się zbyt mierna). Obecnie wyróżniamy parę technik cieniowania, oto one:
HBAO (Horizon Based Ambient Occlusion) i HDAO (High Definition Ambient Occlusion)
Aktualnie najbardziej zaawansowane w grach komputerowych techniki cieniowania powierzchni obiektów. HBAO oraz HDAO dają pod każdym względem bardziej naturalny obraz niż SSAO. Cienie rzucane przez światło rozproszone stają się dokładniejsze i bardziej widoczne, nie tylko na postaciach. Pojawiają się także w miejscach, w których stykają się dwie różne powierzchnie obiektów, czyli praktycznie w każdym najmniejszym kącie. Krótko mówiąc, efekt nadaje scenie głębi.
HBAO+ jest jeszcze szybszą i precyzyjniejszą, ale też wymagającą odpowiednio mocnego sprzętu technologią, rozwiniętą przez firmę Nvidia. Bywa „zabójcza” nawet dla mocnych kart graficznych.
SSAO (Screen Space Ambient Occlusion)
Kolejnym wariantem okluzji otoczenia jest SSAO, ale cienie są tu generowane w niższej rozdzielczości. Technika nie jest też tak precyzyjna, przez co efekt uzyskany w grze jest bardziej przytłumiony względem bardziej zaawansowanych rozwiązań. Plusem jest to, że nie powoduje takich spadków płynności animacji, chociaż wciąż zalicza się do znacznie obciążających sprzęt ustawień.
Teselacja
Wbrew pozorom teselacja, która została wdrożona w wybranych grach obsługujących biblioteki DirectX 11, to dość subtelny efekt, sprawiający, że modele postacie czy określone elementy otoczenia wyglądają mniej kanciasto, a skały, cegły lub powierzchnie drogi zyskują na wypukłości, tworząc bardziej realistyczny obraz. Jednak często, aby dostrzec różnice w grafice, trzeba się dobrze przyjrzeć, a wynika to między innymi z tego, że teselacja nie jest wykorzystywana w taki sam sposób w każdym tytule. W jednym ogranicza się do środowiska gry, i to najczęściej skromnej jego części, a w innym tylko do modeli postaci.