autor: Bartosz Woldański
Jakość tekstur i oświetlenia. Ustawienia grafiki
Spis treści
Jakość tekstur i oświetlenia
Jakość oświetlenia lub, mówiąc ogólnie, większość odrębnych opcji związanych z tym parametrem, wpływa dość mocno na oprawę wizualną oraz wydajność (dodatkowe efekty bądź wysokie wartości z reguły wymagają karty graficznej z wysokiej półki). Ma też ścisły związek z cieniowaniem. Zwiększenie ustawień sprawia, że oświetlenie jest nie tylko bardziej naturalne, ale też dynamiczne, choć w zależności od gry może ono ograniczać się tylko do wybranych źródeł światła. Niektóre ustawienia silnie oddziałują też np. na jakość i intensywność promieni słonecznych przenikających przez liście drzew czy tych wpadających do pomieszczeń przez okna. Obecnie w wielu grach AAA stosowane są zaawansowane techniki symulowania światła odbitego i rozproszonego.
Jakość tekstur
Parametr ten odpowiada za to, jak wyglądają tekstury ziemi, obiektów, postaci, broni czy nawet tak drobnych detali, jak plakatów czy napisów umieszczanych na budynkach. Zmiany, jakie więc wprowadza zwiększenie lub zmniejszenie jakości, są szersze i obejmują praktycznie każdy element otoczenia gry. Przy niższych wartościach poszczególne tekstury są rozmazane, a co za tym idzie – grafika traci znacznie na szczegółowości.
Opcja jest zależna w największym stopniu od VRAM-u, czyli pamięci karty graficznej. Zatem osoby, które mają 2 GB pamięci lub mniej, raczej niech nie próbują włączać wyższych, a w niektórych przypadkach nawet średnich ustawień w bardziej wymagających tytułach, gdyż może to spowodować nie tylko częste zacinanie się gry (stuttering), doczytywanie tekstur w locie, ale może nawet doprowadzić do regularnego „zamrażania obrazu” (tzw. freezy). Gdy z kolei pamięci mamy wystarczająco dużo, to różnice między poszczególnymi ustawieniami nie mają już wielkiego wpływu na wydajność.
Warto też podkreślić, że karta graficzna z 4 GB pamięci to w najnowszych i najbardziej wymagających grach klasy AAA absolutne minimum dla wysokiej jakości tekstur, a do najwyższych ustawień przyda się zdecydowanie 6-8 GB. VRAM jest też ściśle powiązany z rozdzielczością. Im wyższa ona jest, tym więcej pamięci na karcie graficznej zostanie przydzielone. Osoby grające w najnowsze tytuły AAA w rozdzielczości 1080p, powinny mieć co najmniej 4 GB pamięci wideo. Użytkownicy monitorów 4k nie powinni inwestować w karty graficzne, które mają poniżej 8 GB pamięci.