futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 4 marca 2020, 10:01

autor: Bartosz Woldański

Jakość tekstur i oświetlenia. Ustawienia grafiki

Spis treści

Jakość tekstur i oświetlenia

Jakość oświetlenia - niska

Jakość oświetlenia - wysoka

Jakość oświetlenia lub, mówiąc ogólnie, większość odrębnych opcji związanych z tym parametrem, wpływa dość mocno na oprawę wizualną oraz wydajność (dodatkowe efekty bądź wysokie wartości z reguły wymagają karty graficznej z wysokiej półki). Ma też ścisły związek z cieniowaniem. Zwiększenie ustawień sprawia, że oświetlenie jest nie tylko bardziej naturalne, ale też dynamiczne, choć w zależności od gry może ono ograniczać się tylko do wybranych źródeł światła. Niektóre ustawienia silnie oddziałują też np. na jakość i intensywność promieni słonecznych przenikających przez liście drzew czy tych wpadających do pomieszczeń przez okna. Obecnie w wielu grach AAA stosowane są zaawansowane techniki symulowania światła odbitego i rozproszonego.

Jakość oświetlenia - niska

Jakość oświetlenia - ultra

Jakość tekstur

Parametr ten odpowiada za to, jak wyglądają tekstury ziemi, obiektów, postaci, broni czy nawet tak drobnych detali, jak plakatów czy napisów umieszczanych na budynkach. Zmiany, jakie więc wprowadza zwiększenie lub zmniejszenie jakości, są szersze i obejmują praktycznie każdy element otoczenia gry. Przy niższych wartościach poszczególne tekstury są rozmazane, a co za tym idzie – grafika traci znacznie na szczegółowości.

Jakość tekstur - niska

Opcja jest zależna w największym stopniu od VRAM-u, czyli pamięci karty graficznej. Zatem osoby, które mają 2 GB pamięci lub mniej, raczej niech nie próbują włączać wyższych, a w niektórych przypadkach nawet średnich ustawień w bardziej wymagających tytułach, gdyż może to spowodować nie tylko częste zacinanie się gry (stuttering), doczytywanie tekstur w locie, ale może nawet doprowadzić do regularnego „zamrażania obrazu” (tzw. freezy). Gdy z kolei pamięci mamy wystarczająco dużo, to różnice między poszczególnymi ustawieniami nie mają już wielkiego wpływu na wydajność.

Jakość tekstur - wysoka

Warto też podkreślić, że karta graficzna z 4 GB pamięci to w najnowszych i najbardziej wymagających grach klasy AAA absolutne minimum dla wysokiej jakości tekstur, a do najwyższych ustawień przyda się zdecydowanie 6-8 GB. VRAM jest też ściśle powiązany z rozdzielczością. Im wyższa ona jest, tym więcej pamięci na karcie graficznej zostanie przydzielone. Osoby grające w najnowsze tytuły AAA w rozdzielczości 1080p, powinny mieć co najmniej 4 GB pamięci wideo. Użytkownicy monitorów 4k nie powinni inwestować w karty graficzne, które mają poniżej 8 GB pamięci.

Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem
Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem

Od pojawienia się na rynku kart GeForce RTX 2080, nie zaznaliśmy zbyt wielu gier obsługujących ray tracing. Premiera RTX 3080 i obsługa tej technologii w PS5 i Xbox Series X daje jednak nadzieje na przyszłość.