autor: Nils Raettig (gamestar.de)
Czy w Red Dead Redemption na PC będzie ray tracing, DLSS, DirectX 12 i HDR?. Czy na komputerach będzie jeszcze lepiej?
Spis treści
Czy w Red Dead Redemption na PC będzie ray tracing, DLSS, DirectX 12 i HDR?
Na koniec przyjrzyjmy się trzem niewiadomym (związanymi z technologiami Nvidii i niskopoziomowymi API, takimi jak DirectX 12 czy Vulkan), a także przypadkom specjalnym.
W przypadku każdego nowego tytułu pojawia się pytanie, czy gra będzie wspierać ray tracing czy nie. Uważamy, że w przypadku Red Dead Redemption II jest to mało prawdopodobne. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wydajność. Już w przypadku wersji konsolowej, Rockstar pokazuje, że jego gra – pomimo imponującego zastosowania technologii w wielu miejscach – nie przesuwa granicy pod względem zapotrzebowania na moc. Ale ray tracing w czasie rzeczywistym to zupełnie inna bajka.
W trójwymiarowym otoczeniu prezentowanym w grze znaleźć można głównie naturalne materiały, które mają tendencję do odbijania niewielkich ilości światła. Równocześnie, cieniowanie na obecnych konsolach jest zazwyczaj przekonujące i szczegółowe, choć prawdopodobnie można by w tych obszarach wykorzystać zalety ray tracingu (przynajmniej w odniesieniu do mocnych odbić). Gdyby konsole nowej generacji, na których również mógłby się pojawić RDR2 (tak, jak było z GTA V, które w zmienionej wersji trafiło na ówczesne Next-Geny), oferowały sprzętowo akcelerowany ray tracing, to motywacja by wdrożyć tę technologię z pewnością znacznie by wzrosła. Jest jednak bardziej prawdopodobne, że będziemy musieli z tym zaczekać na jeszcze późniejszą generację.
Mile widziane byłoby natomiast wsparcie dla technologii DLSS Nvidii (która, jak wiadomo, jest obsługiwana wyłącznie przez karty z serii RTX 2000), ponieważ umożliwia ono zwiększenie ilości wyświetlanych klatek animacji, poprzez renderowanie w niższej rozdzielczości, ale bez widocznej straty jakości, w porównaniu do natywnego obrazu.
Warto również wspomnieć o niskopoziomowych API, takich jak DirectX 12 i Vulkan, które przede wszystkim mogłyby zapewnić lepsze wykorzystanie procesora. Byłoby to ogólnie pomocne w grze z otwartym światem i dużą widocznością, takiej jak RDR2 (choć w aplikacji Companion App do tej pory wymieniony był tylko DirectX 11). Argumentem przeciwko używaniu niskopoziomowego API jest jednak to, że jego wydajna implementacja zdaje się być trudna, co widać na wielu przykładach gier słabo działających w wersji dedykowanej DirectX 12. Z drugiej strony, Vulkan w większości przypadków osiąga zadowalające rezultaty, ale jest używany tylko w kilku tytułach, które nie oferują ogromnego, otwartego świata. W sumie nie oczekujemy więc wsparcia dla DirectX 12 lub Vulkan w przypadku ewentualnej pecetowej wersji Red Dead Redemption II.
Wreszcie, nie należy zapominać o HDR. Gra oficjalnie go obsługuje, ale w rzeczywistości jest to jedynie odpowiednio skalowany obraz SDR – oznacza to, że aktywowanie HDR na konsolach w praktyce nie oferuje niemal żadnych korzyści. To dość zaskakujące, ponieważ gry są zazwyczaj są tworzone z większym kontrastem, a następnie dostosowywane do aktualnych standardów wyświetlania poprzez dynamiczną kompresję, z uwzględnieniem takich czynników jak głębia kolorów i maksymalna osiągalna jasność. Na razie pozostaje jednak kwestią otwartą, czy Rockstar poprawi coś w tym obszarze ponownie.
Podsumowanie
To, że konwersja RDR2 na PC w końcu powstanie, było jedynie kwestią czasu – nie tylko ze względu na sporą ilość pieniędzy, które Rockstar może zarobić, ale również z myślą o potencjalnie długowiecznej wersji online (patrz przypadek GTA V). Nie ma też wątpliwości, że doświadczenia płynące z gry wyraźnie poprawią się (w porównaniu z wersjami konsolowymi) już dzięki samemu usunięciu limitu wyświetlanych klatek animacji. W niektórych obszarach możliwe są również ulepszenia graficzne, ale nawet, gdyby nie zdecydowano się na ani jedno (co wątpliwe), gra nadal będzie wyglądała bardzo dobrze na PC.
Inną, bardzo ważną kwestią jest z pewnością wydajność. Po doświadczeniach z GTA V jesteśmy przekonani, że Red Dead Redemption II może ukazać się na PC w dobrym stanie technicznym, zapewniając m.in. odpowiednią skalowalność z różnym – mocniejszym i słabszym – sprzętem. Zarówno pod względem jakości grafiki, jak i wydajności.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem GameStar, należącym do grupy medialnej Webedia. Polskie opracowanie tekstu wykonali Bartosz Świątek i Michał Ostiak.