Karty graficzne do 2000 złotych – Radeon RX 6600 vs. GeForce RTX 3050 / RTX 2060. Ranking kart graficznych
Spis treści
Karty graficzne do 2000 złotych – Radeon RX 6600 vs. GeForce RTX 3050 / RTX 2060
Karty graficzne o wartości powyżej 1500 złotych są wystarczająco szybkie, aby płynnie obsługiwać współczesne gry w rozdzielczości Full HD z maksymalnymi nastawami jakości obrazu. Część produkcji przyjemnie działa też w rozdzielczości WQHD (2560x1440 pikseli). W przypadku najbardziej wymagających tytułów odpalonych na max. detalach w 1440p wykręci się jednak tylko 30 kl./s. Żeby polepszyć osiągi konieczne jest zmniejszenie „rozdziałki” lub znaczące obniżenie ustawień.
GeForce RTX 3050
Jest to najmniej wydajny, a co za tym idzie najtańszy przedstawiciel architektury Ampere. Nie zmienia to faktu, że i tak trzeba za niego wyłożyć 1600-1800 złotych. Karta pojawiła się w sklepach na początku 2022 roku. Mówimy więc o dość świeżym produkcie. Wariant referencyjny dysponuje procesorem graficznym GA160 o bazowym zegarze 1,55 GHz i 1,78 GHz w trybie boost, 2560 rdzeniami NVIDIA CUDA oraz 8 GB pamięci GDDR6.
To wszystko nie wystarcza, aby wygrać bezpośredni pojedynek z modelem poprzedniej generacji, a konkretnie RTX-em 2060. Starsza karta jest zazwyczaj wyraźnie wydajniejsza w grach. W zależności od tytułu różnice sięgają kilkunastu i więcej procent. Sytuacji nie ratują także nowsze jednostki RT wykorzystywane w RTX 3050. W benchmarkach z włączonym śledzeniem promieni świeższe GPU musi po raz kolejny uznać wyższość „staruszki”. Ostateczne wyniki mogą się jednak znacznie różnić w zależności od platformy testowej, edycji karty i sposobu przeprowadzania pomiarów. Do tego stopnia, że RTX 3050 zacznie niekiedy wygrywać nawet z… RTX-em 2060 Super, a więc jednostką lepszą niż zwykły RTX 2060! Tak się zdarzyło m.in. w benchmarku ZMASLO. Youtuber połączył GPU z procesorem i9-12900K i pamięcią RAM DDR5.
GeForce RTX 2060
GeForce RTX 2060 – Karta GeForce RTX 2060 to pierwsze w tym zestawieniu urządzenie, które oferuje akceptowalną wydajność w grach z włączoną opcją śledzenia promieni (60 fps z DLSS w 1080p) w cenie zaczynającej się od ok. 1700 zł.
Karta graficzna Nvidii z rodziny RTX jest wystarczająco szybka, aby można było grać również w rozdzielczości QHD na wysokich detalach, ale wtedy już bez śledzenia promieni. NVIDIA Geforce RTX 2060 jest dostępny od połowy stycznia 2019 roku i oferuje wydajność na poziomie modelu GTX 1070 Ti FE, a nawet zbliża się czasem do GTX 1080 FE. Jest natomiast szybszy od GeForce RTX 3050. W testach ten Turing potwierdził swoją wysoką wydajność w grach, umożliwiając płynną zabawę we wszystkie aktualne pozycje w rozdzielczości QHD i przy prawie maksymalnie ustawionych detalach. Jedynym kontrowersyjnym punktem jest zaledwie 6 GB pamięci wideo, co na przyszłość może okazać się niewystarczające. Pytaniem jest jednak, kiedy pojawią się problemy z wydajnością i czy karta ta nie będzie się wtedy nadawała już jedynie na złom.
Radeon RX 6600
Radeon RX 6600 jest najmocniejszym modelem w kategorii dostępnych kart graficznych do maksymalnie 2 tys. złotych i trafił do naszego zestawu komputerowego za 4000 złotych. Ceny samego układu zaczynają się już od około 1800 złotych, co czyni go również najbardziej opłacalnym zakupem w tym segmencie, bo słabsi konkurenci wcale nie są znacząco tańsi.
RX 6600 należy do najnowszej serii kart graficznych AMD. Jest to podstawowa wersja modelu RX 6600 XT, który znajdziecie na kolejnej stronie. Przedstawiciel architektury RDNA 2 został wyposażony w 8GB pamięci typu GDDR6 ze 128-bitową szyną. Bardzo dobrze prezentuje się też pobór prądu. TDP na poziomie 132W nie wydaje się przesadnie wysokie. Dla porównania przy Radeonie RX 5600 XT bazującym jeszcze na układzie Navi 10 wartość TDP to 150W, a przy GeForce RTX 2060 160W.
Urządzenie nie ma żadnego problemu z wygenerowaniem co najmniej 60 kl./s w nowych grach uruchomionych w rozdzielczości 1920x1080 pikseli na najwyższych detalach (wyłączone śledzenie promieni). Często można liczyć na naprawdę spory zapas, a w takim Death Stranding i Doom Eternal wykorzysta się nawet pełen potencjał monitorów z wysokim odświeżaniem. W wyższej rozdziałce jest już gorzej. W 1440p bardzo rzadko zaobserwuje się framerate wyraźnie wyższy niż 60. Znacznie częściej będzie brakować tych kilkunastu, a w skrajnych przypadkach nawet 30 ramek do zapewnienia optymalnej płynności. Jest to więc w pierwszej kolejności model do grania w Full HD na Ultra.