autor: Bartosz Świątek
RTX 3070 vs 2080 Ti - Czy warto czekać na nowe karty GeForce
W pierwszym dniu września firma Nvidia pokazała oficjalnie trzy pierwsze układy graficzne z serii GeForce RTX 3000. Wyczekiwane GPU bazują na nowej architekturze Ampere i mają oferować znaczny przyrost wydajności.
Spis treści
Nvidia w końcu pokazała światu wyczekiwane karty graficzne z rodziny Ampere – GeForce RTX 3070, GeForce RTX 3080 oraz GeForce RTX 3090. Według producenta układy oferują olbrzymi przyrost wydajności (szczególnie przy korzystaniu z funkcji ray tracingu), a także szereg nowoczesnych technologii. Przyjrzymy się ich możliwościom i zastanówmy nad tym, jak opłacalną inwestycją mogą być nowe propozycje „zielonych”.
GeForce RTX 3000 – Cena, premiera, specyfikacja
Zacznijmy od konkretów, czyli specyfikacji przedstawionej przez Nvidię, daty premiery oraz ceny. Podsumowanie wszystkich informacji znajdziecie w poniższej tabeli.
GPU | GeForce RTX 3090 | GeForce RTX 3080 | GeForce RTX 3070 |
Rdzenie CUDA | 10496 | 8704 | 5888 |
Pamięć VRAM | 24 GB GDDR6X | 10 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 |
Szyna danych | 348-bit | 320-bit | 256-bit |
Taktowanie Boost | 1700 MHz | 1710 MHz | 1730 MHz |
TGP | 350 W | 320 W | 220 W |
Rekomendowany zasilacz | 750 W | 750 W | 650 W |
Złącze zasilania | 1x 12 p-inowe (przejściówka na 2x 8-pinowe) | 1x 12-pinowe (przejściówka na 2x 8-pinowe) | 1x 12-pinowe (przejściówka na 1x 8-pinowe) |
Wydajność (TFLOPS) | 36 Shader TFLOPS, 69 RT TFLOPS, 285 Tensor TFLOPS | 30 Shader TFLOPS, 58 RT TFLOPS, 238 Tensor TFLOPS | 20 Shader TFLOPS, 40 RT TFLOPS, 163 Tensor TFLOPS |
Data premiery | 24 września | 17 września | październik |
Cena | 1499 dol. (7029 zł) | 699 dol. (3279 zł) | 499 dol. (2359 zł) |
Specyfikacja to nie wszystko – na premierę kart z rodziny Ampere Nvidia przygotowuje też zestaw nowych technologii:
- Nvidia Reflex – nowe SDK i funkcje pozwalające zwiększyć responsywność sterowania w grach poprzez synchronizowanie pracy procesora i układu graficznego. Rozwiązanie jest przygotowane przede wszystkim z myślą o produkcjach multiplayerowych, w których ułamek sekundy potrafi zdecydować o zwycięstwie lub porażce;
- Nvidia Broadcast – wykorzystująca potęgę AI aplikacja dla streamerów, która umożliwia stworzenie niemal profesjonalnego domowego studia nagrań;
- Nvidia RTX IO – nowa technologia pamięci masowej, która umożliwia przesyłanie plików (np. tekstur) z dysku SSD prosto do VRAM-u, z pominięciem procesora. Pozwala to bardzo mocno zwiększyć wydajność i znacznie zmniejszyć liczbę sytuacji, w których procesor jest czynnikiem ograniczającym naszego peceta (mowa o tzw. bottleneckach). Efekt działania RTX IO ma być porównywalny z dyskiem SSD konsoli PlayStation 5;
- Nvidia Omniverse Machinima – platforma dla animatorów, umożliwiająca tworzenie wysokiej klasy materiałów wideo na kartach z serii RTX;
- DLSS 2.1 – nowa wersja technologii inteligentnego skalowania rozdzielczości, która pozwala poprawić wydajność bez spadku jakości obrazu (w wielu przypadkach to, co widzimy na naszym monitorze, wygląda lepiej od natywnej „rozdziałki” wspieranej przez Temporal Anty-Aliasing (TAA). W wydaniu 2.1 otrzymamy wsparcie dla 8K, technologii wirtualnej rzeczywistości oraz dynamicznej rozdzielczości (jakość obrazu może być zmieniana w trakcie gry, by zachować określony poziom wydajności).
Warto odnotować, że większość omówionych tutaj funkcji (jeśli nie wszystkie) będzie dostępna także na kartach z serii RTX 20XX.