Poprzednio w Splinter Cell
Najnowsze przygody Sama Fishera wylądowały już na sklepowych półkach. Z tej okazji proponujemy Wam przypomnienie sobie tego, co działo się dotychczas w serii Tom Clancy's Splinter Cell.
W związku z premierą gry Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction proponujemy Wam zapoznanie się ze streszczeniem wydarzeń z czterech poprzednich odsłon tej serii. Artykuł ten powinien zainteresować zarówno miłośników cyklu, dla których będzie to doskonała okazja do przypomnienia sobie najważniejszych faktów (wszak od premiery gry Double Agent upłynęły już ponad trzy lata), jak i osoby, dla których Conviction będzie pierwszym spotkaniem z postacią Sama Fishera.
Uwaga! Niniejszy artykuł to omówienie wyłącznie wydanych do tej pory gier z serii Tom Clancy’s Splinter Cell. Nie ma w nim żadnych informacji, które mogłyby popsuć przyjemność z zabawy w Conviction.
Tom Clancy’s Splinter Cell
Akcja pierwszej części Tom Clancy’s Splinter Cell rozgrywa się w 2004 roku, a my poznajemy 47-letniego wówczas Sama Fishera, który zostaje pomyślnie zwerbowany przez pułkownika Irvinga Lamberta i po kilkuletniej emeryturze powraca do aktywnej służby, dołączając do tajnej grupy NSA (Agencja Bezpieczeństwa Narodowego) o nazwie Third Echelon. Główny bohater staje się członkiem niewielkiej komórki pod dowództwem Lamberta, wykonującej misje dużej wagi bez wiedzy rządu Stanów Zjednoczonych. Fisher wspierany jest między innymi przez specjalizującą się w sprawach technicznych Annę „Grim” Grimsdottir, a w pomyślnym wykonywaniu powierzanych mu zadań pomagają mu również przekazywane przez dowództwo nowoczesne gadżety. Dowiadujemy się niejako przy okazji, że o wyborze na to stanowisko zadecydowało przede wszystkim jego bogate doświadczenie wojskowe, obejmujące między innymi służbę w Navy SEALs i w specjalnej grupie operacyjnej CIA. Fisher doskonale radzi sobie z prowadzeniem działań z ukrycia, a ponadto jest w stanie sprawnie neutralizować potencjalne zagrożenia, między innymi dzięki opanowaniu izraelskiej sztuki walki Krav Maga. Niewiele wiemy na temat życia prywatnego głównego bohatera – ma on nastoletnią córkę o imieniu Sarah, z którą z oczywistych względów nie może dzielić się szczegółami swojej pracy, a jego żona niedługo po porodzie rozwiodła się z nim, po czym w 1989 roku zmarła na raka.
Fabuła Tom Clancy’s Splinter Cell koncentruje się na wydarzeniach rozgrywających się w Gruzji, a pierwsze zadanie Fishera w roli członka Third Echelon dotyczy ustalenia przyczyn utraty kontaktu z dwoma agentami CIA, którzy działali pod przykrywką współpracowników z bezpośredniego otoczenia prezydenta tego państwa – Kombayna Nikoladze. Informacje pozyskane od jednego z tajnych informatorów CIA sugerują, że byli oni na tropie poważnej afery, mogącej spowodować wybuch konfliktu zbrojnego. Ślad prowadzi do mieszkań jednego z zaginionych agentów, skąd z pomocą specjalnego nadajnika Fisher trafia do siedziby lokalnej policji. Odnalezienie martwych agentów w kostnicy wiąże się z dodatkowym odkryciem, a mianowicie, że z ich ciał wycięte zostały implanty. Skorzystanie z zapisu kamer bezpieczeństwa pozwala Fisherowi na zidentyfikowanie Rosjanina o nazwisku Grinko i na wyruszenie za nim do siedziby Ministerstwa Obrony Gruzji. Po dotarciu na miejsce i przesłuchaniu osobistego kierowcy Grinki głównemu bohaterowi udaje się ustalić, że ma on zaplanowane spotkanie z geniuszem komputerowym Phillipem Masse. Podsłuchanie tej rozmowy rzuca nieco światła na działania Nikoladze. Fisher przedostaje się do osobistego biura prezydenta celem pozyskania dodatkowych informacji z jego komputera. Pomyślna próba włamania się do systemu doprowadza do zdobycia dowodów na przeprowadzanie przez wojska w sąsiednim Azerbejdżanie czystek etnicznych. Fisher ucieka z ministerstwa pomimo wykrycia śladu włamania i wszczęcia alarmu.
Prezydent Nikoladze w wyniku upublicznienia jego planów zmuszony zostaje do rozpoczęcia działań z ukrycia, nakazując jednocześnie nasilenie procesu dokonywania masowych mordów w Azerbejdżanie. Do akcji wkraczają wojska NATO, próbując ratować niewinną ludność cywilną. Informacje pozyskane w ministerstwie pozwalają na wytypowanie platformy wiertniczej na Morzu Kaspijskim jako miejsca, które może pomóc w ustaleniu kryjówki Nikoladze. Po znalezieniu się bohatera na platformie sprawy dodatkowo się komplikują, bowiem NATO, podejrzewając obecność prezydenta Gruzji w tym miejscu, rozkazuje przeprowadzenie serii bombardowań. Pomyślne przechwycenie technika oraz jego laptopa doprowadza do szeregu interesujących odkryć. Drużyna Fishera dowiaduje się o istnieniu tajemniczej Arki, a także dochodzi do wniosku, że niektóre informacje znajdujące się na laptopie mogły zostać zdobyte jedynie przez szpiega wrogiego wywiadu pracującego w CIA. W drodze powrotnej z platformy Lambert przekazuje informację, że obiekty militarne na obszarze Stanów Zjednoczonych padły ofiarą hakerskich ataków i że odpowiedzialność za ich wykonanie wziął na siebie ukrywający się Nikoladze.