Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Bandai Namco Entertainment / Focus Entertainment
i
Publicystyka 30 grudnia 2022, 15:05

9. Sifu. Najlepsze gry 2022 roku - wybór redakcji

Spis treści

9. Sifu

Sifu, Sloclap, 2022

  1. Data premiery: 8 lutego
  2. Gatunek: beat ‘em up, chodzona bijatyka
  3. Producent: Sloclap
  4. Platformy: PC, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Nintendo Switch

Sifu to jedna z tych niedużych gier – bez wielkiej akcji promocyjnej i znanego studia za sobą. Zdołała jednak narobić wokół siebie dużo szumu tylko za sprawą tego, jak okazała się dobra. Oklepana fabuła o zemście za śmierć swojej rodziny i powrót do dawno zapomnianego gatunku chodzonych bijatyk stały się gotowym przepisem na sukces. Ale wyłącznie dlatego, że twórcy mocno postarali się o unikalny charakter ich dzieła.

Sifu wyróżnia się minimalistyczną oprawą graficzną, która umiejętnie wykorzystuje scenografię, odpowiednie ujęcia i bardzo filmową pracę kamery. Niczym w dobrym akcyjniaku z dawnych lat posuwamy się naprzód, likwidując przeciwników i bossów w kolejnych lokacjach. Przez pewien czas gra była też dość dużym wzywaniem dla każdego w związku z wysokim poziomem trudności i ciekawą mechaniką starzenia się bohatera wraz z każdą porażką, ale jedna z łatek uczyniła ją nieco bardziej przystępną. Nie zmienia to jednak faktu, że Sifu pozostaje jedną z ciekawszych i bardziej oryginalnych produkcji tego roku.

Nie lubię klasycznych, automatowych beat ‘em upów. Szybko mnie nudzą. Sifu pokazuje, jak skutecznie uwspółcześnić ów subgatunek i przyciągnąć gracza na godziny do ekranu. System walki rodem z Sekiro, poziom trudności niczym w soulslike’ach i poczucie progresji, jakby sterowało się dopiero uczącym się wszelkich sztuk walki Jackiem Chanem czy Bruce’em Lee. Tutaj kung-fu to sztuka ubrana w zestaw satysfakcjonujących, choć sporo od nas wymagających mechanik.

Karol Laska

  1. Więcej o grze Sifu

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej