autor: Łukasz Malik
Ceny gier w Polsce - kiedy kupić taniej gry na PC i konsole?
Wykorzystaliśmy naszą Grową Porównywarkę Cenową, żeby dowiedzieć się, jak kształtują się ceny gier pudełkowych w naszym kraju. Zebrane dane pozwoliły uzyskać dość klarowny obraz sytuacji i dość jasno wskazują, kiedy najbardziej opłaca się kupować gry.
Spis treści
Są tacy zapaleńcy, którzy już w dniu premiery muszą dorwać jeszcze gorące pudełko z grą i trzęsącymi się dłońmi zerwać chroniącą je folię. Istnieje też grono nieco bardziej oszczędnych konsumentów, dla których przygotowaliśmy niniejszą analizę cen premierowych produkcji wydawanych w Polsce. Dzięki usłudze GPC (Growa Porównywarka Cenowa) w ciągu ostatnich dwóch lat udało nam się zebrać sporą ilość danych, po obróbce których uzyskaliśmy obraz polityki cenowej poszczególnych wydawców, pozwalający dość łatwo zaobserwować, po jakim okresie możemy spodziewać się bardziej atrakcyjnych ofert i wyprzedaży. Przeanalizowaliśmy także ceny w rozbiciu na poszczególne platformy sprzętowe.
Warto w tym miejscu bardzo wyraźnie podkreślić, że analiza dotyczy wyłącznie wydań pudełkowych. Dlaczego? Dystrybucja cyfrowa rządzi się własnymi prawami, a wyprzedaże są często nieprzewidywalne. Zależało nam na uchwyceniu realnych cen, jakich możemy się spodziewać w danym okresie od premiery. Włączenie do analizy krótkotrwałych promocji całkowicie zaburzyłoby obraz rynku.
Wykorzystaliśmy dane z ostatnich dwóch lat, aby jednak wyniki były bardziej miarodajne, przeanalizowaliśmy roczny cykl życia gier wydanych w tym okresie. Z tego powodu na liście konsol nie ma Xboksa One, gdyż tytuły na tę platformę w oficjalnej dystrybucji zaczęły pojawiać się dopiero od września 2014 roku.
W zestawieniu znalazło się czterech największych wydawców multiplatformowych gier: Electronic Arts, Ubisoft, Cenega oraz cdp.pl. Katalog ostatniej z wymienionych firm mocno bazuje na pecetach, więc w przypadku konsol ilość danych była zbyt mała, by dało się z niej wysnuć konstruktywne wnioski.
Jakie ceny braliśmy pod uwagę i jak interpretować wyniki?
Cała analiza opiera się na realnych cenach w sieci, jakie konsument musi zapłacić za grę, z wyłączeniem kosztów przesyłki (w usłudze GPC nie znajdują się stacjonarne sieci handlowe, takie jak Media Markt, Saturn czy Empik). Dane nie zostały zaburzone przez odmienne polityki rabatowe poszczególnych wydawców, tytuły w wyjściowej cenie np. 149 zł dystrybuowane przez różnych pośredników mogą mieć zupełnie inne ceny w ofercie dla użytkownika końcowego.
Odrzuciliśmy także pierwszą najniższą ofertę dla danej gry, gdyż mogłaby ona powodować małe wypaczenie wyników (bo była związana np. z likwidacją sklepu bądź pojedynczy handlowiec sprowadził grę konsolową z tańszego terytorium, jak np. Czechy).
Na wstępie chcemy bardzo mocno podkreślić, że cały czas bazujemy na uśrednionych danych statystycznych, zatem nie sposób założyć, że interpretacja wyników będzie mieć zastosowanie do jednostkowych przypadków. Na rynku działa prawo popytu i podaży – jeżeli jakiś tytuł się nie sprzedaje, wydawca szybciej obniża jego cenę i tym samym wystąpi większe odchylenie od średniej. Na wykresach dość istotna jest linia trendu (zaznaczona przerywaną kreską), która lepiej obrazuje ogólną tendencję i szybkość spadku cen.