autor: Marek Oramus
Zynga.com - zapowiedziano nową platformę dla gier społecznościowych
Największy producent gier społecznościowych na Facebooka zapowiedział start platformy przeznaczonej dla miłośników tego gatunku, która pozwoli za sprawą szeregu nowych rozwiązań na intensywniejszą zabawę.
- Zynga tworzy nową platformę dla gier społecznościowych
- Start bety platformy Zynga.com w marcu
- Z czasem pojawią się gry innych producentów
Firma Zynga stała się w ciągu ostatnich kilku lat synonimem producenta gier casualowych przeznaczonych dla użytkowników serwisu społecznościowego Facebook. Pomimo silnie ugruntowanej pozycji na rynku, twórcy takich tytułów jak FarmVille czy Mafia Wars 2 postanowili stworzyć nową platformę dla graczy Zynga.com skupiającą miłośników tego typu rozrywki. Choć będzie mocno powiązania z Facebookiem, to część osób zwiastuje, że ta inicjatywa stanowi wstęp do rozdzielenia się obu partnerów.
Platforma Zynga.com zadebiutuje w wersji beta jeszcze w tym miesiącu z pięcioma grami na pokładzie: CastleVille, Words With Friends, CityVille, Hidden Chronicles oraz Zynga Poker. Z czasem pojawią się na niej również tytuły innych deweloperów. W założeniu zapowiedziana usługa ma pozwolić użytkownikom na jeszcze intensywniejszą zabawę niż w przypadku samego serwisu Facebook. Stanie się to możliwe dzięki zastosowaniu kilku nowych rozwiązań. Projekt zapewni łatwiejsze pozyskiwanie znajomych tzw. zFriends, których dobierzemy porównując nasze wspólne tytuły i upodobania.
Praktycznie każda z pozycji wyprodukowanych przez firmę Zynga zawiera specjalne przedmioty ułatwiające zabawę. Z reguły można je otrzymać tylko w formie prezentu od znajomego, albo prosząc go o pomoc. Dzięki usłudze Social Stream zwrócimy się o wsparcie do innych użytkowników za pośrednictwem specjalnie w tym celu przygotowanej tablicy. Dodatkowo komunikację między znajomymi ułatwi czat, pozwalający również na wymianę prezentów. Każdy z użytkowników platformy Zynga.com będzie posiadał profil pokazujący ulubione gry, „przyjaciół”, ostatnią aktywność oraz osiągnięte wyniki.
Spekulacje dotyczące prób odizolowania się firmy Zynga od Facebooka wydają się być uzasadnione. Choć początkowo serwis Marka Zuckerberga był kluczowy dla rozwoju producenta gier społecznościowych, to z czasem zaczął się stawać jego przekleństwem. Pomijając ograniczenia związane z faktem, że gry są jedynie dodatkiem do głównej funkcji w postaci wymiany informacji, Facebook przywłaszcza sobie ok. 30 procent dochodów z mikrotransakcji. Tworząc nową platformę firma Zynga będzie dążyć do zminimalizowania strat z tego tytułu. Czy jej pozycja okaże się wystarczająco silna? O tym przekonamy się już niedługo. Na razie usługa Zynga.com będzie bardzo silnie powiązana z najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie.