autor: Szymon Liebert
Wyniki finansowe NCSoft, Guild Wars 2 opóźniony?
Poznaliśmy sytuację finansową firmy NCSoft w roku 2008. Wydawcy co prawda udało się osiągnąć pozytywny wynik oraz wzrost sprzedaży, jednak ogólne zyski były słabsze o 40% niż w przypadku roku ubiegłego. Wraz z tym ogłoszeniem dowiedzieliśmy się o prawdopodobnym przesunięciu produkowanej przez studio ArenaNet gry Guild Wars 2 na lata 2010-2011.
Poznaliśmy sytuację finansową firmy NCSoft w roku 2008. Wydawcy co prawda udało się osiągnąć pozytywny wynik oraz wzrost sprzedaży, jednak ogólne zyski były słabsze o 40% niż w przypadku roku ubiegłego. Wraz z tym ogłoszeniem dowiedzieliśmy się o prawdopodobnym przesunięciu produkowanej przez studio ArenaNet gry Guild Wars 2 na lata 2010-2011.
W podanym przez NCSoft materiale prasowym znalazło się wiele ciekawych danych, w tym dość czytelna tabela prezentująca najważniejsze tytuły firmy na najbliższe lata. Guild Wars 2 znajduje się więc dopiero w rubryce 2010-2011 (bez konkretnej daty). Skąd takie opóźnienia? Najprawdopodobniej wynikają one z premiery innego produktu wydawcy, czyli Aion: The Tower of Eternity. Wydanie dwóch dużych tytułów w krótkim okresie mogłoby być bardzo niekorzystne.
Sprzedaż gier NCSoftu wzrosła o 5% w porównaniu do roku 2007, generując 248.6 miliona dolarów przychodów. Pomimo tej dość dobrej sytuacji zyski spadły aż o 40%, co wiązać można przede wszystkim z opóźnieniem wspomnianego Aion: The Tower of Eternity, który ruszył dopiero pod koniec ubiegłego roku w Korei. Do takiej sytuacji przyczyniły się również wydatki na akcję marketingową związaną z tym tytułem oraz pieniądze wyłożone na wsparcie wciąż silnej marki Lineage.
Warto zwrócić uwagę, że wiele z tytułów firmy wciąż jest dość popularnych. Może nie dotyczy to City of Heroes i City of Villains, w które gra coraz mniej ludzi, ale już w przypadku innych produkcji jest znacznie lepiej. Bardzo silny jest Lineage II i, co nieco zakasujące, pierwsza część serii, w którą, jeśli wierzyć zaprezentowanym tabelkom, właściwie grywa więcej osób niż dwa lata temu. Szczególną popularnością cieszy się nadal Guild Wars. W roku 2008 liczba kont (a więc sprzedanych gier) wzrosła o kolejny milion (łącznie jest ich już 5,8 milionów).
Aion: The Tower of Eternity zostanie uruchomiony w Japonii i Tajwanie w trzecim kwartale 2009 roku. W Europie i USA produkcja powinna być natomiast dostępna w czwartym kwartale. Na początku 2010 roku ruszy też najprawdopodobniej inny projekt – Blade & Soul. W związku z tymi planami NCSoft przewiduje wzrost sprzedaży o 36-44% w nadchodzących miesiącach.
W samym czwartym kwartale ubiegłego roku, zakończonym 31 grudnia, sprzedaż wzrosła o 26% względem trzeciego kwartału, co oznacza wzrost zysków o 60%. Gdzie firma zarabia najwięcej? Produkty NCSoft wciąż najlepiej sprzedają się w Korei (56% sprzedaży w czwartym kwartale), Japonii (19%) i USA (12%). Użytkownicy z Europy stanowią natomiast dość znikomy procent klientów firmy (3%).