autor: Kamil Zwijacz
Wszystko o FIFA 18 (2018 FIFA World Cup Russia) – akt. #3
Niniejszy artykuł zawiera najważniejsze informacje o grze FIFA 18 - kolejnej odsłonie słynnego sportowego cyklu firmy Electronic Arts. Treść z czasem będzie uzupełniana o kolejne szczegóły.
Aktualizacja #3 (30 kwietnia 2018): 2018 FIFA World Cup Russia (dział 5.5).
Aktualizacja #2 (24 stycznia 2018): FIFA 18 Team of The Year (TOTY), kolejny patch i zmiany statystyk piłkarzy w FUT (działy 5.2, 5.3 i 5.4)
Aktualizacja #1 (10 października 2017): informacje popremierowe (dział 5).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne
- 2. Rozgrywka (2.1. Mechanika, 2.2. Droga do sławy: Powrót Huntera, 2.3. Ikony)
- 3. Inne (3.1. Edycje specjalne, 3.2. EA Access i Origin Access, 3.3. Twarz gry)
- 4. Technologia (4.1. Wymagania sprzętowe)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór mediów, 5.2. Patche, 5.3. FIFA 18 Team of The Year (TOTY), 5.4. Zmiany statystyk piłkarzy w FUT 18, 5.5. 2018 FIFA World Cup Russia)
- 6. Multimedia
FIFA 18 to kolejna odsłona cyklu, którego nie trzeba przedstawiać żadnemu miłośnikowi piłki nożnej. Produkcja stworzona przez firmę Electronic Arts zadebiutuje na konsolach Xbox One i PlayStation 4 oraz komputerach osobistych 29 września 2017 roku. W tym samym dniu na rynku ukaże się także uboższa wersja na PlayStation 3 i Xboksa 360. W naszym kraju tytuł zostanie wydany w pełnej polskiej wersji językowej, z komentarzem Dariusza Szpakowskiego i Jacka Laskowskiego. W grze, oprócz wielu innych lig i reprezentacji, pogramy także w rodzimej Ekstraklasie oraz oczywiście drużyną narodową.
2. Rozgrywka
2.1. Mechanika
Pod względem rozgrywki FIFA 18 nie przynosi żadnych rewolucyjnych zmian. Deweloperzy tradycyjnie postawili na rozwijanie sprawdzonych rozwiązań. Prawdopodobnie najbardziej lansowaną nowością jest technologia Real Players Motion. Pod tą nazwą kryje się nowy system odpowiedzialny za animację zawodników. Dzięki niemu deweloperom udało się odwzorować osobowość i styl gry najlepszych piłkarzy, jak np. współpracującego z firmą Electronic Arts Cristiano Ronaldo, którzy zachowują się i poruszają, jak w rzeczywistości.
Rozwiązanie przekłada się też na inne aspekty rozgrywki, nie tylko jeżeli chodzi o najbardziej znanych zawodników. System bierze pod uwagę różne czynniki, w tym np. wzrost sportowców czy ich atrybuty. Skutkuje to tym, że duży, silny obrońca, podczas bezpośredniego kontaktu z mniej postawnym napastnikiem, nie da mu żadnych szans. Z drugiej strony szybki zawodnik, może w mgnieniu oka zostawić przeciwników w tyle, jeżeli pozostawi się mu zbyt wiele wolnego miejsca.
Oprócz tego zaszły zmiany w sterowaniu i prowadzeniu piłki. Widać to choćby na przykładzie dryblingu – doskonale wyszkoleni technicznie piłkarze zdecydowanie lepiej kontrolują futbolówkę, prowadzą ją blisko siebie i łatwiej wykonują zwody. Zawodnicy obdarzeni talentem w innych aspektach nie prowadzą piłki już tak pewnie. Oprócz tego pojawiło się nowe sterowanie dośrodkowaniami, umożliwiające wykonywanie takich podań, jakie są widoczne na poniższym nagraniu:
2.2. Droga do sławy: Powrót Huntera
FIFA 18 zawiera kontynuację przygód młodego zawodnika grającego w Premier League – Aleksa Huntera. Po udanym pierwszym sezonie o piłkarzu usłyszał cały świat, co w nowej odsłonie doprowadzi do szeregu atrakcji, w tym spotkań z wieloma czołowymi piłkarzami, jak np. Cristiano Ronaldo. Oprócz tego Alex odwiedzi też nowe zakątki świata, w Brazylii rozegra mecz towarzyszki 3 na 3 na jednym z osiedlowych boisk, a kto wie czy nie zmieni klubu w ramach głośnego transferu. Droga do sławy: Powrót Huntera to także nieco mniej liniowa fabuła, która może potoczyć się w różnych kierunkach przez naszą formę na boisku i decyzje dokonywane poza nim.
2.3. Ikony
W doskonale znanym i lubianym trybie trybie FIFA Ultimate Team pojawiły się Ikony (tylko na XOne, PS4, Switch i PC), czyli specjalne karty z legendarnymi piłkarzami. Mowa nie tylko o gwiazdach sprzed wielu lat, jak np. Pele, ale też tych bardziej współczesnych, np. Thierry Henry czy Ronaldinho. Co ciekawe, występują oni w trzech wariantach, z różnych okresów kariery. Karty takie różnią się od siebie statystykami zawodników i np. Pele z 1958 roku podaje gorzej niż ten z 1970 roku.
3. Inne
3.1. Edycje specjalne
FIFA 18 sprzedawana jest w kilku wersjach. Oprócz standardowej mamy jeszcze Edycję Ikony (PC, PS4, XOne), która zapewnia dostęp do: dużych złotych paczek Premium FIFA Ultimate Team o wartości 120 zł, piłkarzy z drużyny tygodnia FUT na trzy mecze wypożyczenia, Cristiano Ronaldo na 5 meczów wypożyczenia w FUT, Ronaldo Nazario na 5 meczów wypożyczenia oraz 8 wyjątkowych strojów FUT.
Natomiast Edycja Ronaldo (PC, PS4, XOne) zawiera duże złote paczki Premium FIFA Ultimate Team o wartości 60 zł, Cristiano Ronaldo na 5 meczów wypożyczenia w FUT i 8 wyjątkowych strojów FUT.
Ponadto na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3 dostępna jest Edycja Legacy, zawierająca nawet pięć dużych złotych paczek Premium w trybie FIFA Ultimate Team.
3.2. EA Access i Origin Access
Abonenci usług EA Access (Xbox One) i Origin Access (PC) będą mogli wypróbować grę FIFA 18 od 21 września. Poczynione w trialu postępy zostaną przeniesione w przypadku zakupu pełnej wersji produkcji.
3.3. Twarz gry
Twarzą gry FIFA 18 został słynny piłkarz Realu Madryt i reprezentacji Portugalii – Cristiano Ronaldo. Zawodnik pojawił się na okładce produkcji, a także współpracował z deweloperami podczas opracowywania technologii Real Players Motion. Ponadto pojawił się on w trybie Droga do sławy: Powrót Huntera.
4. Technologia
Produkcja, podobnie jak poprzednia odsłona, działa na silniku Frostbite i prezentuje podobny poziom do gry FIFA 17. Oczywiście w tym przypadku mowa tylko o wersjach na konsole Xbox One i PlayStation 4 oraz PC-ty. Wydanie na Xboksa 360 i PlayStation 3 to właściwie to samo, co rok wcześniej, tylko ze zaktualizowanymi składami. Ciekawie za to prezentuje się edycja na Switcha. Sprzęt firmy Nintendo doczekał się specjalnego wydania. Jest ono nieco okrojone względem tego na mocniejsze konsole oraz komputery i nie oferuje nowej „Drogi do sławy”, ale za to działa w 1080p i 60 klatkach na sekundę (tryb stacjonarny – na ekranie handhelda gramy w 720p) oraz korzysta z technologii Physically Based Player Rendering, odpowiadającej za wygląd zawodników. Bawić można się w trybach: FIFA Ultimate Team, Career Mode, Kick Off i Local Seasons. Wspierana jest rozgrywka singleplayer i multiplayer, w tym także lokalny w Local Seasons (FUT), Kick-Off, Career, Online Seasons, Tournaments, Women's International Cup i Skill Games.
4.1. Wymagania sprzętowe
DirectX 12
Konfiguracja minimalna:
- Procesor: Intel i3 6300T, AMD Athlon X4 870K lub podobny – możliwymi alternatywami są procesory Intel i3 4340 (5226) oraz Intel i3 4350 (5302) i AMD FX-4350 (5272) oraz FX-4330 (5297)
- Karta grafiki: NVidia GeForce GTX 660 (4116) 2 GB lub podobna / AMD Radeon RX 460 (4218), R9 270 (4258), R7 370 (4258)
- RAM: 8 GB
- Twardy dysk: 50 GB
- System operacyjny: Windows 10 (64-bitowy)
Konfiguracja zalecana:
- Procesor: Intel i3 6300T, AMD Athlon X4 870K lub podobny – możliwymi alternatywami są procesory Intel i3 4340 (5226) oraz Intel i3 4350 (5302) i AMD FX-4350 (5272) oraz FX-4330 (5297)
- Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 670 lub AMD Radeon R9 270X
- RAM: 8 GB
- Twardy dysk: 50 GB
- System operacyjny: Windows 10 (64-bitowy)
DirectX 11
Konfiguracja minimalna:
- Procesor: Intel Core i3-2100 3,1 GHz lub AMD Phenom II X4 965 3,4 GHz
- Karta grafiki: NVIDIA GTX 460 lub AMD Radeon R7 260
- RAM: 8 GB
- Twardy dysk: 50 GB
- System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
Konfiguracja zalecana:
- Procesor: Intel i5-3550K 3,40 GHz lub AMD FX 8150 3,6 GHz
- Karta grafiki: NVIDIA GTX 660 lub AMD Radeon R9 270
- RAM: 8 GB
- Twardy dysk: 50 GB
- System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór mediów
29 września bieżącego roku FIFA 18 ukazała się na konsolach Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360, PlayStation 3 i Switch oraz komputerach osobistych. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem mediów, które chwalą m.in. udaną kampanię fabularną (choć mogłaby być nieco bardziej rozbudowana i mniej liniowa), ulepszony system kontroli pozwalający lepiej panować nad piłką czy ładniejszą prezentację i wiele nowych animacji. Rewolucyjnych zmian i nowinek jednak zabrakło, ale nie przeszkodziło to grze firmy Electronic Arts zebrać takie oto oceny:
- PlayStation LifeStyle – 9,5/10;
- Hardcore Gamer – 4,5/5;
- GamesRadar+ – 4,5/5;
- Game Informer – 8,75/10;
- IGN – 8,1/10;
- GRY-OnLine – 8/10;
- TheSixthAxis – 8/10;
- VideoGamer – 8/10;
- GameSpot – 7/10;
- DualShockers – 7/10.
Powyższe recenzje dotyczą wersji na konsole Xbox One i PlayStation 4 oraz PC-ty. Wydanie na Xboksa 360 i PlayStation 3 to zeszłoroczna wersja z uaktualnionymi składami. Natomiast edycja na Switcha jest całkiem ciekawa. Tytuł zbiera gorsze opinie od swojej bardziej zaawansowanej siostry na mocniejszy sprzęt, ale to i tak chyba najlepsza przenośna FIFA w historii. Gra wygląda mniej więcej jak FIFA 14 na PlayStation 4, posiada większość najważniejszych trybów znanych z dużej wersji (w tym FUT), działa w 60 klatkach na sekundę i gra się w nią niemal równie dobrze, co na PS4, XOne i PC-tach. Brakuje jednak kampanii fabularnej, nie da się ustawiać indywidualnych taktyk dla poszczególnych zawodników czy grać ze znajomymi online. Jeżeli jednak posiadacie Switcha i lubicie piłkę nożną, to lepszej produkcji nie znajdziecie.
Kilka wybranych recenzji:
- Nintendo Life – 8/10;
- Switch Player – 3,5/5;
- Metro GameCentral – 7/10;
- Pocket Gamer UK – 7/10;
- God is a Geek – 6/10.
5.2. Patche
W pierwszej aktualizacji gry FIFA 18, przeznaczonej na konsole Xbox One i PlayStation 4 oraz PC-ty, poprawiono zachowanie bramkarzy, zmniejszono trudność rozgrywki na poziomach Amator i Początkujący, dodano nową funkcjonalność i naprawiono źle działające elementy w trybie Ultimate Team i powiązanym z nim Champions Channel. Ponadto wyeliminowano błąd w trybie Droga do sławy: Powrót Huntera, przez który można było zostać wyrzuconym z gry (tylko w wersji PC-towej) i poprawiono kilka innych elementów. Ponadto parę dni później na komputerach ukazała się niewielka łatka poprawiająca stabilność działania.
W styczniu 2018 roku pojawił się następny patch przeznaczony dla wersji PC-towej. Jego główną atrakcją jest poprawienie ustawiania się piłkarzy po wznowieniu gry ze środka pola. Wcześniej produkcja umożliwiała stosowanie prostej taktyki polegającej na wycofaniu piłki do bocznego obrońcy, który przekazywał ją skrzydłowemu, a ten po krótkim biegu dośrodkowywał, co zazwyczaj kończyło się łatwym wykończeniem akcji przez jednego z napastników. Deweloperzy poprawili też zachowanie bramkarzy. Do tego wprowadzono zmiany w spotkaniach FUT Champions Weekend League. Wszystkie mecze rozgrywają się teraz na stadionie FeWC w nocy i przy ładnej pogodzie.
5.3. FIFA 18 Team of The Year (TOTY)
W styczniu 2018 roku firma Electronic Arts przeprowadziła kolejny plebiscyt Team of The Year (TOTY), polegający na wyłonieniu najlepszych piłkarzy. Tym razem w głosowaniu brali udział sami deweloperzy oraz wybrani sportowcy, a także członkowie społeczności. Wśród nominowanych zawodników znalazł się nasz rodak Robert Lewandowski, ale nie udało mu się załapać do finałowej jedenastki. Ta przedstawia się następująco:
Napastnicy
Pomocnicy
Bramkarz i obrońcy
5.4. Zmiany statystyk piłkarzy w FUT
Rozpoczęto głosowanie na zmiany statystyk zawodników w FUT – wejdą one w życie najpewniej w lutym 2018 roku. Gracze mogą typować zawodników, którym należy się aktualizacja. Oczywiście nie zawsze muszą to być zmiany na lepsze, ale w każdym przypadku należy w krótkim dokumencie uzasadnić swój wybór. W przeszłości deweloperzy słuchali głosu społeczności, więc nie inaczej ma być tym razem, aczkolwiek pamiętajcie, by wykazać się rozsądkiem, gdyż nowe statystki będą permanentne. Z pewnością pod uwagę nie będą też brane niepoważne prośby, np. o uczynienie z anonimowego, słabego zawodnika światowej gwiazdy z oceną rzędu 90 punktów.
5.5. 2018 FIFA World Cup Russia
29 maja na konsolach PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch oraz PC-tach ukazała się darmowa aktualizacja 2018 FIFA World Cup Russia przygotowana z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018. Firma Electronic Arts przygotowała oficjalną grafikę, z dwunastoma wiernie odwzorowanymi rosyjskimi stadionami, strojami, kibicowskimi flagami czy nowymi scenkami filmowymi. Dodatkowo pojawił się polski komentarz w wykonaniu Dariusza Szpakowskiego i Jacka Laskowskiego, z kwestiami dotyczącymi mundialu.
Zabawa odbywa się w dwóch głównych trybach – turnieju World Cup, umożliwiającym rozegranie mundialu każdym z trzydziestu dwóch finalistów, lub zmianie historii i doprowadzeniu do zawodów innej drużyny, np. Włochów. Natomiast fani FUT otrzymali FIFA World Cup Ultimate Team, w którym budujemy zespół z zawodników reprezentacji biorących udział w mistrzostwach i z legendarnych Ikon FIFA World Cup.