Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 października 2020, 18:00

WoW - gracz sprawdził wydajność DX11 vs DX12

Czy DirectX 12 wreszcie radzi sobie z World of Warcraft? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć użytkownik Reddita, który dwa lata temu nie był zachwycony wydajnością ostatniej generacji bibliotek DirectX.

W ostatnich miesiącach uwaga graczy World of Warcraft skupia się na nadchodzącym dodatku Shadowlands oraz niedawnej aktualizacji, która przygotowała grę pod debiut rozszerzenia. Jednak niektórzy znajdują czas na inne aktywności powiązane z tym popularnym MMO. Dotyczy to choćby użytkownika serwisu Reddit o pseudonimie samfishersam. Dwa lata temu sprawdził on działanie WoW-a z wykorzystaniem świeżo wprowadzonego wsparcia bibliotek DirectX 12. Teraz internauta postanowił powtórzyć test i przekonać się, czy tym razem dwunasta generacja DirectX wypadnie lepiej niż DirectX 11. Wyniki opublikował za pośrednictwem serwisu Imgur.

Założenia testu

Tak jak w 2018 roku, samfishersam postanowił przeprowadzić test z pomocą tzw. ścieżek lotu (Flight Paths). Te łączą różne strefy w WoW-ie, a każda podróż z ich wykorzystaniem przebiega niemal dokładnie tak samo. To wraz z możliwością szybkiego powtórzenia przelotu sprawia, że Flight Paths doskonale nadają się do testów wydajności. Użytkownik obrał dwie trasy z Isle of Fangs w Zuldazarze: do Tortaka Refuge w Vol'dun oraz do Forlorn Ruins w Nazmirze. Dla pewności po każdym teście samfishersam całkowicie zamykał klienta i restartował World of Warcraft, a po włączeniu gry czekał dwie minuty na pełne wczytanie wszystkich elementów. Dodatkowo internauta wykorzystał aplikację ProcessLasso do automatycznego przydzielenia 8 wątków CPU do obsługi gry zamiast domyślnych 4. To wszystko w celu wyeliminowania czynników mogących wypaczyć wynik testów.

WoW DX11 vs DX12 – wyniki testu

Źródło: Reddit.

Tak jak dwa lata temu, tak i teraz DirectX 11 zapewnił wyższą maksymalną liczbę wyświetlanych klatek na sekundę niż jego młodszy brat. Tyle że to jedyny element wspólny dla obu testów. Nie dość bowiem, że różnica jest znacznie mniejsza niż w 2018 roku, to jeszcze pod wszystkimi innymi względami DirectX 12 sprawił się lepiej od jedenastki.

Co jednak o wiele ważniejsze, DirectX 12 okazał się o wiele bardziej stabilny od DX11. Jedynie percentyl 1% przy trasie z Zuldazaru do Vol’dun wypadł minimalnie na korzyść starszego API – przy locie do Nazmiru była już widoczna przewaga DX12. Jednak już przy percentylu 0,01% starsze API wypadło dwukrotnie gorzej od swojego następcy, co w praktyce oznacza większą liczbę „czknięć”, opóźnień itd. DirectX 11 zdarzały się spadki do około 30 fps, podczas gdy w przypadku dwunastki wartość 999. percentylu wyniosła ponad 60 klatek na sekundę. Nieco gorzej wygląda to bez automatycznego przydzielenia 8 wątków CPU, aczkolwiek nawet wtedy DX12 był bardziej stabilny niż DX11.

Źródło: Reddit.

Podsumowując, jeśli gracie w World of Warcraft, w końcu macie powód do przesiadki z DirectX 11. Czy też raczej „kolejny powód” – ostatnio ujawniane wymagania sprzętowe nadchodzących gier (na przykład firmy Ubisoft) coraz częściej zawierają wzmiankę jeśli nie o konieczności, to o zaleceniu korzystania z DirectX 12.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej