autor: Szymon Liebert
World of Warcraft największym skarbem Activision
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami World of Warcraft, najpopularniejszy MMORPG na świecie, przyniósł firmie Activision ogromne dochody w minionym kwartale obecnego roku finansowego. Przychody z gry Blizzarda stanowią aż jedną trzecią wszystkich obrotów potężnego wydawcy. Tymczasem w kwestii sprzedaży gier przedsiębiorstwa rządzi zdecydowanie Xbox 360.
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami World of Warcraft, najpopularniejszy MMORPG na świecie, przyniósł firmie Activision ogromne dochody w minionym kwartale obecnego roku finansowego. Przychody z gry Blizzarda stanowią aż jedną trzecią wszystkich obrotów potężnego wydawcy. Tymczasem w kwestii sprzedaży gier przedsiębiorstwa rządzi zdecydowanie Xbox 360.
World of Warcraft ze swoją ogromną bazą użytkowników wyciągnąłby z bagna finansowego praktycznie każdą firmę. Activision nie może narzekać, bo produkt wygenerował 324 milionów przychodu w ostatnim kwartale tego roku biznesowego, czyli 638 milionów przez 6 miesięcy (do końca czerwca). W ciągu roku dzieło Blizzarda zapewni przychód na poziomie 1,2 miliarda dolarów.
Activision zyskało potężnego sprzymierzeńca, jakim jest Blizzard, w ubiegłym roku, kiedy to sfinalizowano proces połączenia wydawcy z koncernem Vivendi. Był to zdecydowanie dobry ruch dla firmy, która jeszcze przez kilkadziesiąt miesięcy będzie miała w swojej ofercie pewniaka, jakim jest World of Warcraft, generującego naprawdę gigantyczne dochody na światowych rynkach.
Spora siła powyższej marki, bazującej oczywiście na abonamencie, nie oznacza na szczęście, że wydawca skupi się tylko na niej. Pomijając wpływy z World of Warcraft, najbardziej dochodową platformą dla Activision jest Xbox 360, który wygenerował 231 milionów dolarów obrotów (kwiecień-czerwiec 2009). Drugą jest PlayStation 3 (152 milionów), a potem Wii (118 milionów).
Swoje znaczenie mają też PlayStation 2 (44 milionów dolarów) oraz pecety (41 milionów dolarów). Co ciekawe, w kwestii konsol przenośnych zarobki Activision zdominował DS (48 milionów), który wyprzedził dość znacznie PSP (17 milionów dolarów). Najbardziej znaczącym rynkiem dla wydawcy jest natomiast USA (557 milionów), chociaż Europa nie pozostaje daleko w tyle (408 milionów).
Powyższe wyniki ciekawie wypadają w porównaniu z informacjami o zarobkach największej konkurencji Activision, czyli Electronic Arts. Druga z wymienionych firm najwyższe obroty odnotowała na Wii i pecetach. Nawet PlayStation 3 przyniosła koncernowi więcej dochodów od Xboksa 360. Dla Electronic Arts bardziej znacząca była też konsola PSP, która wyprzedziła DS-a.
Wydawcy pokazują nieco inną taktykę i być może oferują wsparcie dla poszczególnych platform w zróżnicowanym zakresie. Zarówno Electronic Arts, jak i Activision mają mocne propozycje dla pecetowych graczy (The Sims, World of Warcraft), jednocześnie bardziej skupiając się na konsolach. Jak widać, jedna firma lepiej czuje się na Xboksie 360, a druga na Wii i PlayStation 3.