Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 maja 2015, 17:31

Wiedźmin 3: Dziki Gon – grafika daleka od płynnej na konsolach

Serwis Eurogamer opublikował raport dotyczący płynności grafiki w konsolowych wydaniach gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Choć obie wersje prezentują odmienną liczbę wyświetlanych klatek na sekundę, to według autorów żadna z nich nie oferuje w pełni płynnego obrazu.

Walka z bugami to jedno z mniej znanych i bardziej niewdzięcznych zajęć wiedźmina. - Wiedźmin 3: Dziki Gon – grafika daleka od płynnej na konsolach - wiadomość - 2015-05-20
Walka z bugami to jedno z mniej znanych i bardziej niewdzięcznych zajęć wiedźmina.

Jeszcze przed wczorajszą premierą Wiedźmin 3: Dziki Gon był na ustach wszystkich, a dotychczasowe recenzje pozwalają wierzyć, że tytuł jest godnym zwieńczeniem wirtualnych przygód Geralta z Rivii. Niemniej „trójce” do gry idealnej daleko: w wielu recenzjach (w tym w naszym serwisie, napisanej przez UViego) pojawiły się narzekania na problemy techniczne w testowanej wersji na PlayStation 4 (CD-Projekt Red nie udostępniło kopii recenzenckich na PC i Xboksa One). Nasuwało się więc pytanie, jak prezentuje się sprawa szczegółowości oraz płynności grafiki na poszczególnych konsolach oraz na komputerach osobistych. Porównaniem Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu na urządzeniach firm Sony oraz Microsoft zajął się serwis Eurogamer, a dokładniej – Digital Foundry, które opublikowało raport oraz wideo dotyczące tego zagadnienia. Wnioski raczej nie ucieszą wielbicieli konsol: oba urządzenia mają problemy z płynnością grafiki, choć z nieco odmiennych przyczyn.

Ogólnie rzecz ujmując, różnica między obiema wersjami sprowadza się do zablokowania wartości FPS-ów (klatek na sekundę) w edycji na PS4 oraz brak takiego ograniczenia na XONE. Teoretycznie stawia to w lepszej sytuacji platformę Sony, które stale wyświetla 29-30 klatek na sekundę, podczas gdy urządzenie Microsoftu waha się pomiędzy 29 a 40. Jednak ta przewaga znika przy bardziej wymagających obrazach, bowiem PS4 zamiast na 30 blokuje ilość wyświetlanych fps-ów na 20, podczas gdy na XONE wartość ta nigdy nie spada. Tak więc, pomimo wskazania na rozwiązanie Sony jako wyraźnie lepsze, Digital Foundry ostatecznie konkluduje, że „żadna z wersji konsolowych nie jest tak płynna jak powinna i w każdej z nich należy spodziewać się dużych spadków [płynności – przyp. autora] w trakcie rozgrywki”.

Jeśli chodzi o pozostałe aspekty graficznej strony produkcji, autorzy raportu ograniczyli się do stwierdzenia, iż „obie konsole oferują szczegółowość świata, cienie, oświetlenie i efekty alfa odpowiadające standardom”.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej